Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar  (läst 38472 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Bygga burar
« Svar #20 skrivet: 08 jun-12 kl 13:37 »
Eller så bygger man helt enkelt av begagnade bräder. När kassan är skarl skulle jag säga att det mest effektiva är att helt enkelt använda vad som helst som redan finns på gården. FÖr min del blev det en brädfodring som rivits ner, rödmålad och klar att återanvändas.....
En brädbur blir tung, men å andra sidan finns rejält med gnag material...
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 08 jun-12 kl 14:27 »

En brädbur blir tung, men å andra sidan finns rejält med gnag material...

Storky,

dags för saltsten när kaninen gnagar på buren/inredning!!!

Men brädburar för min del med.. helst skruvat ihop så att delar kan bytas ut ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 jun-12 kl 18:21 »
Storky,

dags för saltsten när kaninen gnagar på buren/inredning!!!

Men brädburar för min del med.. helst skruvat ihop så att delar kan bytas ut ;)

Mina har saltsten och friska grenar och gnager ändå.

kbh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 jun-12 kl 18:32 »
Kloviltets betesbur, tre fack om vardera 2,0x1,6m.

Måste fråga har du så stor bo låda i var bur ?

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 08 jun-12 kl 18:41 »
Måste fråga har du så stor bo låda i var bur ?

Ja, i betesbur där honor med ungar är. Alla ska få plats i huset samtidigt, samt en del bomaterial förstås. 

I vinterburarna är husen inte alls så stora.

kbh

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 jun-12 kl 18:43 »

Ja, i betesbur där honor med ungar är. Alla ska få plats i huset samtidigt, samt en del bomaterial förstås. 

I vinterburarna är husen inte alls så stora.
Aha så bilden är på sommar burar då ?:)

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 08 jun-12 kl 18:54 »
Aha så bilden är på sommar burar då ?:)

Ja precis.

kbh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 jun-12 kl 19:03 »

Ja precis.
Då är ja med  :D vart ju lite konfunderad med husen på backen först :). men man skulle kunna ha liknade vinter burar men upp höjda bon och där bona är mitt i mellan två burar liksom  och då kan man ha dom som sommar bur också  men så har ja en fundering på om man inte skulle sätta på ner vikbara jul så dom är lätta att flytta .
« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 19:05 av Dbs »

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 08 jun-12 kl 20:26 »
Då är ja med  :D vart ju lite konfunderad med husen på backen först :). men man skulle kunna ha liknade vinter burar men upp höjda bon och där bona är mitt i mellan två burar liksom  och då kan man ha dom som sommar bur också  men så har ja en fundering på om man inte skulle sätta på ner vikbara jul så dom är lätta att flytta .

Fast husen står inte på backen i detta fall. ;) Ett tvärgående hyllplan, så de har även en upphöjd sittyta brevid huset.

kbh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 jun-12 kl 21:21 »
Fast husen står inte på backen i detta fall. ;) Ett tvärgående hyllplan, så de har även en upphöjd sittyta brevid huset.
Aha   då för står ja fast det syns ju inte på bild en förstås .  Men det var rejäla bura i vilket fall.

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 08 jun-12 kl 21:42 »
Aha   då för står ja fast det syns ju inte på bild en förstås .  Men det var rejäla bura i vilket fall.

Nä, det kanske det inte gör såklart! :-[

kbh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 08 jun-12 kl 21:56 »
Nä, det kanske det inte gör såklart! :-[

Ja nu syns det ju i alla fall  ;D

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #32 skrivet: 08 jun-12 kl 22:55 »
Och fina höhäckar ser det ut att vara . Vad har du gjort dem av?
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #33 skrivet: 09 jun-12 kl 00:36 »
Och fina höhäckar ser det ut att vara . Vad har du gjort dem av?

Kompostgaller. ;)

MorAnna

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 11 jun-12 kl 14:11 »
OSB-skivor funkar väl bra även till golv - om man målar dem några lager med utomhusfärg (fast färgen blir dyrare än skivan, nästan...). Så har jag gjort i vissa (har dock inte testat i flera år än...). Formplyfa känns ju väldigt hållbart och fukttåligt men är verkligen inte roligt att försöka skruva i - då får man hitta på en konstruktion så att man bara "lägger i" golvskivan eller så.
Jag har burar med båda sortens golv. Det enda jag har konstaterat är att masonit har bättre uppsugningsförmåga än spån...! (Använde skivor av masonit som vägg i ett par burar - engångsmisstag!!!).

kbh

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 jun-12 kl 14:16 »
Köpa spill bitar av någon matt läggare  i från våtrums mattor  och limma dit .

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 11 jun-12 kl 15:04 »
Formplyfa känns ju väldigt hållbart och fukttåligt men är verkligen inte roligt att försöka skruva i - då får man hitta på en konstruktion så att man bara "lägger i" golvskivan eller så.

Borra, sen skruva.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 jun-12 kl 15:14 »
OSB-skivor funkar väl bra även till golv - om man målar dem några lager med utomhusfärg (fast färgen blir dyrare än skivan, nästan...). Så har jag gjort i vissa (har dock inte testat i flera år än...).

Det har jag, och rekommenderar därför att golvet görs lätt utbytbart om det tillverkas av OSB.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #38 skrivet: 11 jun-12 kl 17:55 »
Det blir en tur till Bygg & Plåt för att inhandla OSB 3, de tar 45kr m2 nu fram till den 26e. Bo List stod det visst på bladet i brevlådan. Har sett att nåra har kallasfalt i botten. Det låter kladdigt, associerar till nylagd asfalt, men är väl kanske som målarfärg fast tåligare? Honorna och ena TJ hanen gillar verkligen gräva. Tänkte om de kanske behöver något stadigare.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 jun-12 kl 18:08 »
Har sett att nåra har kallasfalt i botten. Det låter kladdigt, associerar till nylagd asfalt, men är väl kanske som målarfärg fast tåligare? Honorna och ena TJ hanen gillar verkligen gräva. Tänkte om de kanske behöver något stadigare.

Kallasfalt går bra att ha i botten, men det är inte tåligare än annat.

Det bästa jag målat burar med invändigt är fuktspärr för badrum. Det är ju tätt på riktigt och kan kladdas på tillräckligt tjockt för att tåla slitage.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser