Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Belted Galloway kor.  (läst 48643 gånger)

Koi

• Gäst
SV: Om Belted Galloway kor.
« Svar #20 skrivet: 28 jun-09 kl 13:55 »
Är det sant att kalvdödligheten är så hög som 10%? Står så på Växa i Halland årsredovisnig!!!!!!!!!!!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 28 jun-09 kl 19:36 »
Det var verkligen högt  :-\
(Highland Cattle som ligger sämst till av köttraserna i KAP har ca 6% kalvdödlighet)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

EmblaAsk

« Svar #22 skrivet: 29 jun-09 kl 21:08 »
Det är nog inte osannolikt att kalvdödligheten ligger på 10 % men då måste man tänka på att det finns väldigt få djur av rasen i Sverige! 10% av 30 djur är inte så många kalvar...... Obs vet inte om det ens finns 30 belted galloway kor i Sverige, det vara bara ett exempel. Ju mindre population, dessto större siffror liksom.....

När jag gick på naturbruksgymnasium för 10 år sedan hade HC 10 % kalvdödlighet. Nu finns det betydligt fler HC i landet än då och kalvdödligheten har också sjunkt.

Kanske kan det i och med att rasen är liten och man får bra betalt vara så att man avlar på djur med sämre fruktsamhet för att få så många kalvar som möjligt? Då borde ju klavdödligheten bli högre också, om kon inte riktigt orkar/klarar av slutskedet av dräktigheten eller kalvningen...... *spånar fritt*

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 29 jun-09 kl 23:55 »
Obs vet inte om det ens finns 30 belted galloway kor i Sverige, det vara bara ett exempel.

Det finns 180 st Belted Galloway i Sverige...
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 11:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mushi

« Svar #24 skrivet: 03 jul-09 kl 17:05 »
Statistik blir inte tillförlitlig om underlaget är litet, det går inte att jämföra med raser som har tusentals djur i kontrollen.

hedding

« Svar #25 skrivet: 05 jul-09 kl 20:31 »
Belted Galloway är väldigt lätta att ha att göra med och kan varmt rekomenderas om man har naturbete.
Går ute året runt, föredrar ligghallen mest när det är för varmt ute, skall ha dåligt bete, rensar sly och buskar o.s.v.
En stor fördel är att de ej har horn och är sociala och vänliga.
Mer info finns på hemsidan www.galloway.nu

AndersW

« Svar #26 skrivet: 21 jul-09 kl 20:26 »
Det man måste titta på när man säger att det är 10% dödlighet är antalet djur som underlaget utgör, i detta fall där siffran är från Växa Halland baseras på endast en besättning så är nog inte den siffran tillförlitlig, man kan även få en ökad dödlighet på grund en för liten avelsbas i sverige kan ej antalet men om det är ca 180 st i sverige så är avelsbasen för liten men visseligen går det importera in sperma och embryo från länder som det finns en större bas, men det finns en kostnad som är väldigt dyr i det hela. Om det är många tvillingsfödslar är det inte ovanligt att de kommer förtidigt vilket gör att kalven inte är så livskraftig

Koi

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 jul-09 kl 08:34 »
Om inte ja har fattat helt tokigt så var kalvdödligheten på belted galloway 50% i halland riksgenomsnittet 10%!!!!!!!!Men som
du skriver Anders W så beror säkerat dom dom höga talen på ett för litet antal djur.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #28 skrivet: 26 jul-09 kl 22:46 »
Om inte ja har fattat helt tokigt så var kalvdödligheten på belted galloway 50% i halland riksgenomsnittet 10%!!!!!!!!Men som
du skriver Anders W så beror säkerat dom dom höga talen på ett för litet antal djur.

Men så fungerar det väl ändå inte?
om populationen är större så blir ju också procentsatsen större.
Om det är 30 % av de 100 % som finns så spelar det ju ingen roll om det är beräknat på 10000 kossor eller på 10.

eller är det jag som är ute och snesegler?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Mushi

« Svar #29 skrivet: 27 jul-09 kl 09:16 »
Om två kor i Halland kalvar 2008 och den ena kalven dör så blir kalvdödligheten det året 50%. Sånt händer, men det betyder inte att 50 av 100 kalvningar kommer att sluta med död kalv. Statistik på litet underlag är helt enkelt värdelös.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 27 jul-09 kl 09:31 »
Statistik blir inte tillförlitlig om underlaget är litet, det går inte att jämföra med raser som har tusentals djur i kontrollen.
Man brukar ju säga att minst 20 djur ska ingå för att det ska visa en trend.

Men riktigt "tillförlitligt" kräver lite fler djur än så, dvs 80-100 stycken.
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 11:35 av Grimla »

bo_i_dala

« Svar #31 skrivet: 28 jul-09 kl 09:12 »
Hej!!

Vad trött jag blir!!!!!

Vem i hela friden påstår att en viss ras ska / vill ha dåligt bete, är du eller korna dummh bo i dalaa!!??!! Om du tror att korna i en valsituation väljer dåligt bete vill jag nog SE detta med egna ögon........
Vad asom rör Belted Galloway har de troligen inte mycket högre kalvdödlighet än tev HC. jag var runt i Skottland 2007 och inga av de bönder jag träffade framhöll några speciella svårigheter med BG.

Det ÄR dessutom svårt att bedömma %satsernas riktighet vid små populationer, många saker som inte är knutna till själva djurmaterialet spelar också in, jämför tex hur den genomsnittliga Highland Cattlebesättningen hålls jämfört med en tung köttrasbesättning med maxad tillväxt, bla vad avser tillsyn i kalvningstider, hur utspridd man har kalvningar....

Vid ett litet underlag spelar dessutom tillfälligheter in som några innan påtalar, dessutom kan ju importen till Sverige oturligt fått med  blodslinjer som har högre kalvdödlighet än genomsnittet i Storbrittanien, tänkbart men jag VET inte. BG är säkert en trevlig ras men avelsdjuren är sannolikt dyrare eftersom de är få!
mvh/ bo i dala

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #32 skrivet: 02 apr-10 kl 20:26 »
Vart har du köpt honom ?  :-[

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 03 apr-10 kl 11:09 »
Tjuren är en liten belted Galoway...

Du är inte nervös för att använda den på HC kvigor när Gallowayen har så svåra kalvningar då?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bråten

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 03 apr-10 kl 19:48 »
förstår inte riktigt när man säger att belted galloway har svåra kalvningar.vad jag vet så föddes det endast 29  kalvar 2008-2009 av belted galloway .dom närmaste raserna har ett kalvningsresultat på. angus 827st. highland 705.blir ju rätt missvisande% med såna stora skillnader i antal på djur

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 03 apr-10 kl 20:46 »
Vad jag vet så får inte tjurar kalvar...det är mina HC som kommer att kalva och de har så lätt för det så  :-*

Och tjuren har inget med kalvningssvårigheter att göra alls då eller ........................??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

bo_i_dala

« Svar #36 skrivet: 02 maj-10 kl 09:00 »
Hej!
Har läst denna tråd och jag fattar inget ??? Ni pratar om en BG-tjur, så långt fattar jag men var finns bilden som vissa har sett- jag blir jätteavundsjuk- jag vill också se tjuren!!

Var har denna tjur köpts? Import? Finns det hondjur att köpa? Vad kostar BG? Såg dom i Skottland härom året, verkade vara något mindre än AA-stämmer det?
MVH

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 02 maj-10 kl 09:28 »
Verkar som om ts raderat sina ursprungliga inlägg..................... ???  ::)  har för mej att det blev lite ifrågasättande om rasval ...................enklast att hoppa av tråden då kanske :-X
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 02 maj-10 kl 09:55 »
Såg dom i Skottland härom året, verkade vara något mindre än AA-stämmer det?
Något mindre... rejält mindre är väl sanningen.

Ettårsvikten för en levande Galloway tjur är 373 kg
Ettårsvikten för en levande Angus tjur är 484 kg

diffar över 100 kg vid 12 månader.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bo_i_dala

« Svar #39 skrivet: 03 maj-10 kl 09:16 »
Hej!
Något eller rejält, tja mindre i alla fall!! ;) Fast jäkligt fina!!
mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser