Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla miljövänligt och tälja i färskt trä?  (läst 3123 gånger)

Colorera

• Västergötland
    • Min flickr
Måla miljövänligt och tälja i färskt trä?
« skrivet: 03 jun-12 kl 14:18 »
Hej,
Jag är nybörjare inom trähantverk men köpte för ett tag sen en morakniv för att tälja lite klädgalgar, och vill nu måla trät med någon miljövänlig färg. Har kollat på linoljefärg men det är svårt att få tag på för mig eftersom jag inte har bil, och har ingen lust att promenera runt i tråkiga industriområden. Det verkar dessutom mest finnas i enlitershinkar. Vad finns det för alternativ? Det är viktigt att inte färgen färgar av sig då det ska hänga kläder på såklart.

Sen undrar jag om hur länge en pinne på kanske 2 cm i tjocklek håller sig färsk, om det ligger utomhus i regn och sol? bör man torka det länge om det ska målas? Beror kanske på träslag och så, men har fått tag i lite pilträ som sågades för en månad sen kanske.

Tacksam för svar!

kackelmann

• Skåne
SV: Måla miljövänligt och tälja i färskt trä?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 14:54 »
Det går att köpa linoljefärg i småsmå burkar på postorder men det blir förstås ganska dyrt med frakten om du bara ska ha en liten mängd till en galge.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 15:47 »
Träbitar av så tunn dimension torkar kvickt sedan du fått bort barken och täljt till din galge.  Vänta ett par dagar och måla sedan. Om du vill att ämnena ska hålla sig färska längre så ha dom skuggigt och svalt till utomhus och låt barken vara kvar. Eventuellt försegla ändträytorna med lim eller nåt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 16:03 »
Vill  du att trät ska hålla sig färskt längre kan du lägga det i blöt när du kommer hem, gärna sänka det helt. För galgar bör ju en hink med vatten gå bra. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

gopo

« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 10:24 »
Om du vill måla med linoljefärg kan du ju blanda själv. köp en flaska kokt linolja och blanda med de färgpigment du  vill ha, då kan du blanda lagom mycket färg. Ett annat sätt är att köpa konstnärsoljefärger att blanda med linoljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser