Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skälleget?  (läst 2465 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Skälleget?
« skrivet: 01 jun-12 kl 07:40 »
Hej alla!

När jag tittade i katalogen från märkningsutrustningsleverantören, fanns där små skällor i lagom get/fårstorlek. Lite sugen blev jag allt...en bonde jag jobbade hos för länge sen har alltid minst en skälleko i flocken, det är ett bra sätt att alltid veta var djuren är, och dessutom är det ett härligt ljud att mötas av tidigt på morgonen. Inte så att vi har så gigantiska betesmarker att vi inte kan veta var getterna är, men ändå...
Frågan är: Vad tycker getterna? Någon som provat? Blir en eventuell skälleget vansinnig eller tycker hon att det är ganska kul?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skälleget?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-12 kl 09:33 »
De klockförsedda getter jag har sett har inte sagt nåt.  Å andra sidan säger ju djur inte så mycket om sånt dom bedömer som oundvikligt.  Jag har intrycket att dom så småningom blir hörselskadade på de frekvenser som just deras klocka ger.

Men att det underlättar för rovdjur, såg jag en rapport om.  Så jag för min del vill inte uppmuntra bruket att sätta bjällror eller öronmärken på djuren.  Helst inte halsband heller!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 01 jun-12 kl 09:39 »
Låter stenåldern med bjällror, och inte så ql . Jag hörde för ett par veckor sen talas om något de kallar GPS ...................eller nått sånt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Villola

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-12 kl 09:49 »
Jag har i över 30års tid alltid haft skällgetter o skälltacka samt skällko o på våren har dom alltid blivit glada då jag tagit på fram skällorna.Björnen undviker att riva tamdjur just på grund av skällorna,man hör oxå direkt på skällklangen om det är oro bland djuren tex hundar eller annat oknytt.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 10:07 »
Kan inget om skallgetter men ville bara papeka att manga foraldrar till mindre barn som just lart sig springa har mycket gladje over pipskorna de ger till sina barn. Vid varje steg piper skorna till och foraldrarna kan hora nar barnet gar fran att lunka till att stortrusa och i vilken riktning. De barn jag sett med pipskor har aldrig verkat  klaga pa eller ens lagga market till ljudet, sa antagligen skulle djuren inte bry sig om skallorna heller.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 10:15 »
Jag har i över 30års tid alltid haft skällgetter o skälltacka samt skällko o på våren har dom alltid blivit glada då jag tagit på fram skällorna.Björnen undviker att riva tamdjur just på grund av skällorna,man hör oxå direkt på skällklangen om det är oro bland djuren tex hundar eller annat oknytt.
Precis min erfarenhet också, även om jag inte haft getter, bara kor och får.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-12 kl 11:54 »
Tack för olika svar, nu vet jag inte vad jag ska tro, om det är bra eller dåligt. GPS är dock inte aktuellt, känns som en hitech-lösning på ett lowtech-problem. (Går ju att gå ut och hojta "bäääh" och höra varifrån de svarar.)
Pipskor till barn har jag inte sett, men å andra sidan besöker jag sällan sko- eller leksaksaffärer :-[ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vindur

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 02 jun-12 kl 17:06 »
Vi har alltid bjällra på vår ledarget. Vi har även testat att ha bjällror på ett par av våra övriga getter. Jag har hittills inte märkt att de brytt sig överhuvudtaget om att de har den på sig. Det gäller även de som aldrig har haft på sig en sådan tidigare. Men då är de ju också vana vid ljudet sedan de var små. Att de skulle få hörselskador av det ljudet låter väldigt märkligt i mina öron.

Jag tycker att bjällran medför flera fördelar: 1) Man kan lätt höra att de är där de ska vara och att läget är lugnt utan att se dem igenom slyn. 2) Händer det något speciellt så blir man uppmärksammade på det på en gång om man är inom hörhåll. 3) Det är lättare att hitta igen dem om de smiter (har i och för sig aldrig hänt ännu peppar peppar...) 4) Underlättar för getter som har lägre rang att undvika att få sig ett "tjuvnyp". 5) Det låter mysigt. 

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-12 kl 22:27 »
Skräptanten, visst kan du ha skällegetter och getterna blir varken vansinniga eller döva. Har en kompis i dina trakter som har skällekor på bete och i skog. På vintrarna när korna står inne, hänger halsremmarna med bjällrorna på slanor på lagårdsväggen. Råkar man stöta till någon bjällra så den pinglar blir det ett oherrans liv i lagårn. Korna råmar så taket nästan lyfter sig :)!

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser