Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVA ber hönsägare kontakta veterinär vid symtom på Hönstyfus! (gulaktig diarre)  (läst 71981 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Jordbruksverket meddelar:
Hönstyfus har konstaterats i två hobbybesättningar med tamhöns i Västra Götalands län. Det är första gången sedan 1980-talet som sjukdomen påvisas i Sverige.
Jordbruksverket vill uppmana alla som håller hobbyfjäderfä att vara uppmärksamma på symtom som kan tyda på hönstyfus.

Handel med levande djur och kläckägg är den största risken för spridning av hönstyfus och andra smittor.
Undvik om möjligt att köpa in levande fåglar, om du köper kycklingar eller vuxna höns ska dessa hållas isolerade i 14 dagar innan de släpps ihop med de egna djuren. Under denna tid ska du byta kläder och framförallt skor samt tvätta händerna vid skötseln. Var noggrann och fråga om hälsotillståndet i ursprungsflocken.

Inköp av kläckägg innebär en risk men risken minskar om äggen tvättas och desinficeras. Detta räcker dock inte om smittan finns inne i äggen.
Tänk på att både människor och redskap som burar, kläckmaskiner med mera kan föra med sig smitta från en besättning till en annan.
Det är viktigt att både tvätta händerna och byta framförallt skor innan man träffar andra djur.
//Jordbruksverket.

Tråd om sjukdommen Hönstyfus (Salmonella Gallinarum)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135127.0
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 16:16 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TuppenRut

• Västergötland
Detta är den information jag har fått. Kan ha fått det om bakfoten så rätta mig om jag har fel.

Ersättning:
Hobbydjur: 50%
Inredning: Skrivs av på 10 år, 50% av återstående värde.
Byggnader: Skrivs av på 30 år, 50 % av återstående värde. (Detta skulle dock disskuteras av JBV.)
Eget arbete: Ca 200 kr/h, därav utgår 50%.

Därtill görs ett avdrag för de eventuella standardhöjningar som saneringen för med sig exempelvis målning.

Spridning:
Bakterierna S. Pullorum och S. Gallinarum är speciellt anpassade till fjäderfän. De orsakar två sjukdomar som kallas pullorumsjuka (S. Pullorum) respektive hönstyfus (S. Gallinarum). Dessa sjukdomar drabbar främst tamhöns men även fåglar av andra arter till exempel kalkoner, fasaner, pärlhöns och ankor kan smittas och insjukna. Enstaka rapporter om fynd av S. Pullorum och S. Gallinarum finns rapporterat från människor. Vid både pullorumsjuka och hönstyfus kan fåglarna smittas horisontellt (framförallt genom kontakt med träck) eller vertikalt (från hönan via ägget till kycklingfostret). http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Bakteriesjukdomar/Salmonella/

Som det ser ut så har endast två av mina vuxna djur smittats här, de andra tre med antikroppar var förmodligen redan smittade när jag köpte dom. MEN i samma kläck som kycklingen jag skickade in till obduktion och som visade sig vara positiv så var alla övriga antingen döda p.g.a. av sjukdomen eller positiva för antikroppar.

Provtagning:
Blodprov görs för att påvisa förekomsten av antikroppar mot bakterien. Detta är inte en 100%-ig metod men man kan få svar redan dagen efter. Djur med antikroppar skickas in för fortsatt provtagnig av SVA. Beslut om avlivning tas när förekomst av själva bakterien påvisas hos dessa.

Sanering och spärrtid:
Omfattande och år.... Har inte fått saneringsplanen än men att jag har att göra i sommar är det inget snack om.  Löst trä brännes, "inbyggt" trä kan eventuellt målas/kläs in med plywood.

Övrigt:
Är inte rasspecifikt. Tro mig.
Jag vet hur jag högst troligast har fått det.

Om du skulle drabbas:
Du är själv skyldig att vara behjälplig vid provtagning och avlivningen oavsett vad information du fått. Jag fick först veta att jag behövde förbereda för avlivningen, samma morgon fick jag veta att jag var tvungen att vara delaktig. Min pappa ställde upp så att jag slapp men det var sannerligen inte lätt för honom heller då hönsen varit vårat gemensamma projekt.

Jennyt

• Västergötland
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Tuppen Rut, vart köpte du dem ifrån. Kan vara viktigt för andra här att veta.

Jag lider verkligen med dig/er. Det som hänt är min stora skräck  :'(

Paradisgården

• Västergötland
Tack så mycket för att du berättar!

Väldigt bra att man får ersättning så man har råd att börja om.

Okej, skönt att veta mer om hur provtagning och avlivning går till.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Åhå en ny sjukdom att oroa sig för.
Stackars SVA som har med mej att göra..=)
Tack för varningen endå.

/Majsan
You want some..Come get some

TuppenRut

• Västergötland
Tuppen Rut, vart köpte du dem ifrån. Kan vara viktigt för andra här att veta.

Jag lider verkligen med dig/er. Det som hänt är min stora skräck  :'(

H*n har varit öppen med det på FB men jag kommer inte skriva ut något namn. Alla som har anledning att vara oroliga är nog redan kontaktade av JVB. Det är en viss fördröjning innan det blir offentligt från det att de första proverna tas så jag tror att berörda är kontaktade redan innan smittan är konstaterad till 100%.

Mina närmsta grannar har alla varit väldigt förstående, men jag kan tänka mig att inte alla kommer vara lika lyckligt lottade. Den som vill vara öppen skall kunna vara det men jag tycker inte att det är ok att hänga ut någon annan, offentlig handling eller ej. Den enskilde måste visas hänsyn, då utomstående inte vet något om dennes livssituation.

Jag förstår att många är oroliga men jag tror att alla kända fall är fullständigt kartlagda vid det här laget. Det man kan göra för att påverka sin situation är att sluta köpa och sälja ägg och djur samt att hålla sig från att springa bland andras fåglar.

Jag menar inte att skälla på dig Galopp, inte alls, men jag tycker att det generellt är för mycket fokus på vem och vart. Jag har varit öppen här på Alternativ med hur jag fått smittan, hur mycket djur jag har sålt etc. och andra har återgett min situation helt korrekt på FB men ändå så är det folk som ringt JBV för att ta reda på mitt namn och vart jag bor. Vilket i sammanhanget är helt oviktigt. Rykten sprids hit och dit helt i onödan.

Stort tack för alla kramar! Gå ut och krama hönsen era också, oavsett hur ofta man gör det så inser man i efterhand att man gjort det för lite! :'(

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
TuppenRut - gillar dig och din inställning till detta.
Känner med dig och förstår att detta inte varit/ är lätt för dig.
Kram

Skogsnatt

• Gäst
Dags att ta bladet ifrån munnen. Det är hos mig som skiten har hittats. Då det funnits höns här hemma LÄNGE fanns möjligheten att smittan funnits isolerad här i alla år men så är nu inte fallet. Många gånger har jag tänkt att skriva ett inlägg om det men sen det stod klart att det troligtvis är fler som är drabbade har jag valt att hålla tyst av hänsyn till dom. Helst hade jag velat varna alla hobbyhönsägare i hela Sverige då DETTA INTE KAN VIRKONAS BORT!

I denna tråd beskriver jag de symptom som jag upplevde: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132161.0

OBSERVERA:
1. INGA AV MINA VUXNA DJUR VISADE SYMPTOM! Efter blodprov påvisades antikroppar hos fem vuxna djur och hos dessa har jag inte märkt av några symptom. Jag vet nu men jag hade aldrig kunnat gissa mig till vilka det var.

2. SALMONELLA GALLINARUM LIKNAR INTE SALMONELLA VID ODLING. Och är därför svårupptäkt då man tidigare inte letat aktivt efter den vid obduktion. Jag fick först beskedet "gulesäcksinflammation" men fick då också veta att provet skickats vidare till SVA. En månad senare stod det klart att man för första gången sedan 1982 påträffat Gallinarum i Sverige.

Jag har inte tagit in några djur eller ägg från utlandet. Jag har troligtvis blivit smittad via livdjur men jag har turligt nog inte spridit detta vidare. Det enda djur som lämnat gården har vid provtagning visat negativt för antikroppar, och inte heller har antikroppar påvisats hos hans nya hönor.
Hade jag inte skickat in min kyckling till obduktion är risken stor att jag ovetandes spridit detta vidare, så snälla skicka in djur till obduktion om ni har misstänkta symptom.

Vill förtydliga att jag inte hyser några som helst agg mot den som smittat mig, troligtvis är denne lika mycket "offer" som jag är.

Nedan är några råd som jag kommer följa i framtiden:
Var försiktiga när ni köper ägg och fåglar och ta för Guds skull inte in ägg eller fåglar från utlandet om dom inte är dokumenterat friska.
Skriv upp när, hur, var och från/till vem ni köper och säljer ägg och djur.
Vid sjukdom skicka in era djur till provtagning.

Jag lyfter på kepsen. Det är ytterst hedervärt att du vågar säga sanningen, trots att den inte är trevlig.
Det är synnerligen viktigt att vi alla hjälps åt att utrota sjukdomen snarast och att den som drabbats inte mörkar detta faktum utan istället meddelar de, som han/hon haft något utbyte med djur/ägg med.

Denna typen av katastrofer och elände kan drabba alla och det är inget man kan hjälpa. Det är ju liksom tvunget att ha ett visst utbyte av djur och då kan det gå illa vid något enstaka tillfälle.

Våra djur i nuläget friska och vi har inte tagit in något, som bör vara en risk. Så när du kan komma igång igen (beroende på hur allt utvecklar sig), så ska vi gärna bidraga med avelsägg till mycket fördelaktigt pris.

Tack för din uppriktighet

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
All heder till dig tuppenrut som förklarar o går ut så öppet!

Får ont i magen när jag ser att folk ändå lägger ut säljesannonser på djur o ägg  :(
Alla kanske borde vänta med att byta djur o ägg ett tag för att se hur smittorna är utbredda. Höll själv på att få in nåt skit med inköpta djur för nåt år sedan, fast jag informerade säljaren att de djuren var sjuka så fortsatte h*n sälja djur o ägg och det är ju såå tråkigt för alla inblandade!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Självklart ska man vara försiktig när man köper in djur och ägg, alltid, inte bara när det är larm om smitta. Men om man kollar med säljaren att den inte köpt in djur eller ägg på länge, och att den inte har några symtom, så finns det ju ingen anledning till att hela landet ska ha panik i flera veckor. Det verkar ju faktiskt inte finnas någon stor spridning, i nuläget.

Själv brukar jag hålla de få livdjur som jag köper in i karantän i ca 1 månad, och kycklingar från köpta ägg hålls också separat i ca 1 månad, alla dödsfall kollas noga, alla symtom kollas noga. Köper oftast in från max 2 ställen per år, och har, peppar, peppar, inte fått med något värre än benkvalster med några djur jag köpt.

Så lite besinning vill jag uppmuntra till.

Vill man utöka sin fjäderfäbesättning, så är ju sommaren bästa tiden. Kollar man säljaren noga, så att den inte köpt från någon berörd besättning, och helst inte köpt in några djur eller ägg på länge, så är risken mycket liten. Betänk att man inte hittat denna sjukdom sedan 80-talet, den lär inte vara utbredd nu.

Men bra att de hittat sjukdomen, nu när den finns, så att vi kan få bort den från landet igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jag tar definitivt inte illa upp av ditt svar Tuppen Trut  :)
Jag har full förståelse för ditt resonemang och hoppas att den du blivit smittad av är lika klok och ansvarstagande som du. Om alla djurägare handlade på det sätt du gjort i det här ärendet så skulle smittspridning snabbt kunna stoppas. Risken är dock stor att andra blir avskräckta när man inte får ha höns på ett par år och därför inte vågar medge smitta utan hoppas på det bästa. Reservoaren för smittan är just hobbybesättningar där djurägare inte gör ut utredning av sjuka djur.

Och Ericas förslag är klokt, att stoppa försäljning av ägg och djur fram tills man fått kontroll på smittan. Och att man som hönsägare ska inte hälsar på kompisens söta kycklingar (eller höns) heller för den delen  :-[
Om man nu nödvändigtvis vill eller måste för den delen är ieeniloracs råd bra och bör/ska följas. Och som hon skriver så bör man följa det ändå oavsett smittoläge  :)

Tack för att du har delat med dig Tuppen Trut och jag hoppas att fler har modet att göra som du. Kram på dig.

sonja på slätten

• Halland
För min del är inte namn intressant, eftersom jag troligen inte har en aning om vem det är ändå. Men jag skulle gärna vilja veta NÄR smittan kom.  För om mina höns inte har haft någon kontakt med andra höns  över huvud taget efter att det skedde, skulle jag känna mig mycket lugnare.
Visst, mina höns är friska,  inga kycklingar har blivit sjuka,  men det poängteras ju på SVA att det kan finnas friska smittbärare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TuppenRut

• Västergötland
För min del är inte namn intressant, eftersom jag troligen inte har en aning om vem det är ändå. Men jag skulle gärna vilja veta NÄR smittan kom.  För om mina höns inte har haft någon kontakt med andra höns  över huvud taget efter att det skedde, skulle jag känna mig mycket lugnare.
Visst, mina höns är friska,  inga kycklingar har blivit sjuka,  men det poängteras ju på SVA att det kan finnas friska smittbärare.

Troligtvis så "köpte jag in" smittan första gången i juni 2011. I så fall så fanns det alltså i Sverige redan ifjol sommar. Smittvägen är nog inte spårad så särskilt långt ännu och därför vet man nog inte exakt hur länge det funnits i Sverige.

Att det hittades hos mig beror nog till största delen på att min kyckling obducerades av en mycket vaksam och kompetent individ. Många i hans situation hade nog inte reagerat utan lämnat det vid "gulesäcksinflammation".

Paradisgården

• Västergötland
Ja, precis.. Säkert finns det betydligt mer salmonella av olika slag i hobbybesättningar än man tror, dels för att man inte skickar in djur som dör och dels för att de som skickas in inte alltid kollas ordentligt..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jag ger ibland bort lite ägg men säger alltid åt dem som får dem att äta dem hårdkokta just för att det inte finns några garantier för att det är salmonella fritt. Och det är ju egentligen inte hela världen bara man är noggrann med livsmedleshygienen och ser till att maten är genomstekt/kokt. Men människor vill ju gärna äta löskokta alt. råa ägg osv och då kan man bli dålig. Har man dessutom andra problem kan konsekvenserna bli allvarliga men jag kan känna att det är lite för mycket daddande med konsumenten. Men om konsumenten inte sköter livsmedelshygenen ökar belastningen på sjukvården och BNP riskeras att sänkas så då tycker samhället att priset som hobbybesättningar får betala är acceptabelt. Och allt för att människan inte kan ta sitt eget ansvar  ::)

sonja på slätten

• Halland
Det har alltså funnits i mer än ett år.  Känns ju inte så betryggande,  det kan ju ha spridits hur mycket som helst under den tiden. Jag tänker på alla hönsmarknader som har varit, där verkar  som att varken köpare eller säljare har någon vidare koll.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Det har alltså funnits i mer än ett år.  Känns ju inte så betryggande,  det kan ju ha spridits hur mycket som helst under den tiden. Jag tänker på alla hönsmarknader som har varit, där verkar  som att varken köpare eller säljare har någon vidare koll.

Förvånansvärt är att hönsbytardagar nu när vi vet det här, planeras i mångfald trots rekomendationer att avvakta med sånt, från SJV.
Hönstyfus verkar inte bekymra särskilt många hönsägare trots allt...  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TuppenRut

• Västergötland
Förvånansvärt är att hönsbytardagar nu när vi vet det här, planeras i mångfald trots rekomendationer att avvakta med sånt, från SJV.
Hönstyfus verkar inte bekymra särskilt många hönsägare trots allt...  ???

Kan påpeka att det räcker med att bakterien påträffas hos ett enda djur för att beslut om avlivning av alla fjäderfä på fastigheten skall tas. Min kyckling hade aldrig varit i kontakt med eller befunnit sig i samma byggnad som vuxengruppen och trots det avlivades rubbet. Efter avlivningen påvisades antikroppar även hos djur i vuxengruppen men beslutet om avlivning togs helt och enbart utifrån att bakterien påträffats på fastigheten.

JBV skriver att nyinköpta djur skall hållas i karantän i 14 dagar men jag har svårt att se att det skulle spela någon roll om bakterien väl påvisats.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
Jag avstod hönsbytardagen i Ramstalund för att jag inte vågade riskera mina djur (trots att det inte fanns någon omedelbar risk då). Vet man riskerna så vågar man inte. Ska jag vara helt ärlig (och tråkig för jag älskar dessa tillsällningar) så skulle det inte ordnas alls. Riskerna är alldeles för stora men men. Trots utbrott fortätter människor. Det är inte bara strutsen som stoppar huvudet i sanden  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser