Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är Welsumer könsvisande?  (läst 8530 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Är Welsumer könsvisande?
« skrivet: 29 maj-12 kl 15:11 »
Kläcker åt kompis, ser att vissa av dem har som en mörkbrun teckning trekant på hjässan.
är de könsvisande ?
Hedemorahöns

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Är Welsumer könsvisande?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 16:15 »
Ja, jag begriper inte varför welsumer inte räknas som könsvisande när man faktiskt kan se skillnad på könen vid kläck.

Hönorna har en tydlig mörkbrun trekantig teckning på hjässan och tydlig mörkbrun kajal.

Tupparna har också teckning, men mycket suddigare och ljusare. Trekanten på huvudet är mindre, oskarpare definierad och ljusare än på hönorna och kajalen är suddig och går inte enda fram till ögonvrån.

Även kroppsteckningen och helhetsintrycket av färgen skiljer, tycker jag. Hönorna har skarpare teckning i mörkbrunt och gult medan tupparna har suddig teckning som ger ett intryck av orange.

Kycklingarna på bilderna är runt en vecka gamla.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 17:38 »
Ohh tack för svaret,
ska meddela när jag lämnar dem.
Hedemorahöns

polly

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 01:26 »
Enligt detta ska jag ha två av varje  :) :) :)
Ja, det är tydliga skillnader, speciellt den orange färgtonen samt kajalen i ögonvrån.
Återkommer senare med definitiva resultatet.

backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-12 kl 08:28 »
Pratade med en dam på vår hönsdag.
Hon har fött upp och ställt ut Welsumer an massa herrens år.
Hon sa på det bestämdaste att det var "nys".

jaha om det är ngn som kan så är det hon. ::)
Hedemorahöns

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 08:55 »
Där ser man...

Vad hade hon för förklaring till att kycklingarna ser olika ut? Eller ser hennes kycklingar likadana ut allihop?

Jag har förvisso inte en massa herrans år av erfarenhet av rasen, eller ens av höns, och mitt statistiska underlag för könsbestämning av welsumerkycklingar här är begränsat, men det har i alla fall stämt till 100%

Nedan några länkar om könsbestämning av welsumer.

http://welsummers.blogspot.se/2011/01/more-chick-pics-sexing-welsummer-chicks.html

http://www.backyardchickens.com/a/welsummer-red-partridge

http://www.aviculture-europe.nl/nummers/10N02A15.pdf

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-12 kl 09:10 »
Vi pratade med henne om den här trekanten och kajalen.
Hon sa att det kunde bli annat än de visar.
Hon har fött upp både stora  rostbruna och orange.
Hon har övergått till dvärgar, kanske med ålderns rätt.
Kompisen märker sina så får vi se hur rätt vi har ;)
Hon har inte haft sina så länge (sen 2011)
Jag hade en grupp för ganska längesen köpte en färdig
avelsgrupp , men kände att det inte var "min" ras.
Provade också dvärgar , för de lägger ju så stora ägg.
Men :-\ det ÄR inte min ras.
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 09:57 av Lycka »
Hedemorahöns

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #7 skrivet: 04 jun-12 kl 09:14 »
Aha! I den nedersta av mina länkar (den på nederländska) står där ju något om ca 10% tveksamma fall.

Återkom när kompisens kycklingar blivit större, så får vi se hur det gått!  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 04 jun-12 kl 09:26 »
Aha! I den nedersta av mina länkar (den på nederländska) står där ju något om ca 10% tveksamma fall.

Återkom när kompisens kycklingar blivit större, så får vi se hur det gått!  :)
Flera raser som man kan könssortera med hjälp av trekant på huvudet och kajal har minst den felmarginalen. Det kan vara både kycklingar som är tydligt tupp eller hön tecknade som små som blir fel, men vanligast är att man får en del kycklingar som är mittemellantecknade som små. Dessa blir antingen eller som stora och oftast korrekta i färgen. Vill man bevara rasen och färgens könssorteringsbarhet (vilket ord  ::) ) kan det dock vara en god idé att sälja sådana  mittemellantecknade kycklingar som trädgårdshöns för att undvika att få ökad spridning i populationen.

Herregud, jag måste ha vaknat på fel sida som lyckas krångla till orden så mycket ::) :-[ Var det någon som fattade vad jag menade  ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #9 skrivet: 04 jun-12 kl 09:34 »
Flera raser som man kan könssortera med hjälp av trekant på huvudet och kajal har minst den felmarginalen. Det kan vara både kycklingar som är tydligt tupp eller hön tecknade som små som blir fel, men vanligast är att man får en del kycklingar som är mittemellantecknade som små. Dessa blir antingen eller som stora och oftast korrekta i färgen. Vill man bevara rasen och färgens könssorteringsbarhet (vilket ord  ::) ) kan det dock vara en god idé att sälja sådana  mittemellantecknade kycklingar som trädgårdshöns för att undvika att få ökad spridning i populationen.

Herregud, jag måste ha vaknat på fel sida som lyckas krångla till orden så mycket ::) :-[ Var det någon som fattade vad jag menade  ???

Hahaha!  :D Det är inte lätt alltid, det där med att uttrycka sig, men jag fattar vad du menar och ger dig ett extra plus för förtydligandet att de otydligt tecknade kycklingarna blir antingen tuppar eller hönor!  :P ;) ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-12 kl 09:59 »
Sista raden tycker jag var bäst   ;)
ja ska bli sååå spännande.
Himla livfulla kycklingar iaf.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser