Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensorkdjävlar! Hur gör jag?  (läst 10562 gånger)

hustran

Vattensorkdjävlar! Hur gör jag?
« skrivet: 28 maj-12 kl 17:07 »
Vi har mängder av sorkarna och de äter underifrån i trädgården,massakerar våra stenmurar och gör stora hål och jordhögar i vallen. Har försökt med fällor betade med äpplen av varierat resultat,har en hund som jagar,ställt en gammal kompressor på plåtar som vibrerar.....tycker vi gjort allt. Nu blir jag snart galen,HJÄLP! >:(

pyromanen

• Gäst
SV: Vattensorkdjävlar! Hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 17:10 »
Finns det nåt område som ligger "för fäfot" med massa gammalt torrt gräs?  eller vet du vart de bor och varför det är så många?
Vi hade en del första åren här. Nu är dom nästan borta.  Jordfräsning (elakt och våldsamt med effektivt), gräsklippning/skörd (så dom inte har mat), fällor och katt har bidragit.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 19:55 »
Sork är inte kul. De brukar inte äta mer av mina grönsaker än jag kan unna dem, för det mesta i alla fall. Jag har provat med olika fällor, men endast lyckats fånga en. Då använde jag en betat slagfälla vid ett hål med övertäckt hink för ljusets skull. Vad för fällor använder ni andra?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 20:19 »
Citera
Sork är inte kul
Inte mullvadar heller.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hustran

« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 22:32 »
jag använde också en rejäl "råttfälla" med namnet Victory,och betade med äpple som sagt med stor kastrull över. Vi fick nog en hel familj i trädgården men problemet fortsätter och att hålla hela gården kortklippt skulle antagligen sysselsätta en hel "indianstam" hela året.Nu orkar jag inte längre. Finns det inte ngt. blodtörstigt djur att släppa löst här? >:D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 28 maj-12 kl 22:38 »
Finns det inte ngt. blodtörstigt djur att släppa löst här? >:D
En jaktiller, tax eller en JRT brukar vara effektiva om man inte vill ha katt.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 23:28 »
Jag brukar ha räven på besök under natten, kanske hjälper den en del. Har även satt upp uggleholk, fast där vill ingen flytta in...  :-\

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 28 maj-12 kl 23:39 »
Sork springer ju ovanför marken också....öppna ytor gillar dom inte. Kortklippt gräs gör att rovdjuren får lättare att fånga dom.Har man rävar i närheten så är dom guld värda,kanske den bästa predatorn. Gör som så att du röjer en gata på en 5 meter runt om din gräsmatta om den veter mot ängsmark eller igenväxta hagar. Öar i trädgården med högt sly, kirskål gillar dom att rumstera i. Håller du i och är enveten så ska du se att dom minskar.Köp inga pipmanicker,funkar bara tillfälligt,dessutom tål dom inte utomhusmiljö vilket man blir varse om när dom slutar fungera.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-12 kl 02:13 »
Bra tips där att röja en gata. Det ska jag göra då mitt land gränsar till en stor gammal äng.  :)

Bo

« Svar #9 skrivet: 29 maj-12 kl 05:56 »
Jag har haft en lappuggla ett bra tag nu som bevakat mina odlingar och de flesta sorkarna har hoppeligen gått åt.

Skydd för ett litet grönsaksland kan ordnas genom att sponta med korrugerad plåt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #10 skrivet: 29 maj-12 kl 06:53 »
Jag har två batteridrivna sorkskrämmor som jag flyttar runt dit där sorkhögarna är. Fungerar utmärkt, så det är sorkhögar lite överallt nu. De flesta dock rätt gamla. Sorkskrämmorna är 5 år gamla nu. Den ena något defekt, men fungerar. Driver dem med laddningsbara R20 batterier. Sticker ner i spettat hål.

Har även satt upp ett par små täljda "vindkraftverk" med obalanserade propellrar som står och vibrerar och skakar när det blåser. Verkar också skrämma.
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 07:11 av sɹǝpuɐ »

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 29 maj-12 kl 11:29 »
Sork springer ju ovanför marken också....öppna ytor gillar dom inte. Kortklippt gräs gör att rovdjuren får lättare att fånga dom.Har man rävar i närheten så är dom guld värda,kanske den bästa predatorn. Gör som så att du röjer en gata på en 5 meter runt om din gräsmatta om den veter mot ängsmark eller igenväxta hagar. Öar i trädgården med högt sly, kirskål gillar dom att rumstera i. Håller du i och är enveten så ska du se att dom minskar.Köp inga pipmanicker,funkar bara tillfälligt,dessutom tål dom inte utomhusmiljö vilket man blir varse om när dom slutar fungera.
Hej!
Det finns inget medel mot vattensork. Räven fungerar inte alls. Det enda sättet är att gräva ner nät och plåt. Gräv ner plåten minst 40 cm och ha en reljäl bit vikt i vinkel utåt under jorden. Ovan jord kan du använda nät på samma sätt. Max sex  mm maskor, minst 40 cm högt och en rejäj bit utvikt upptill. Se till att det inte finns några fuktiga områden i närheten. Det finns ett färdigt system i Tyskland att köpa men det är så dyrt att det inte lär finnas någon i Sverige som testat det.
Du kan kanske träna några vargar till att bli vattensorksdödare.
MVH
Jan

masa

• -
« Svar #12 skrivet: 29 maj-12 kl 13:53 »
Vi hade stora problem med sork när vi började odla för 35 år sedan. Vissa år när man skördade morötterna fanns bara korta stumpar kvar, rotsellerierna var uppätna och det värsta var en vår när vi satte potatis så var sorken redan i början på den fåran som vi höll på att avsluta.

Jag lyckades fräsa upp några sorkar, vi testade karbid och vi spolade vatten i gångarna, inget var effektivt.

Men sedan skaffade vi katt och övergivna sommarkatter sökte sig till oss, som mest har vi haft 10 st. Detta har medfört att det inte finns en gnagare på våra marker, inga möss i potatiskällaren eller uthusen, inga sorkar i odlingarna. Nu får katterna gå långt för att hitta små pälsdjur, vilket de fortfarande gör hos grannarna och bär hem till oss.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 29 maj-12 kl 16:02 »
Hej!
Det finns inget medel mot vattensork. Räven fungerar inte alls. Det enda sättet är att gräva ner nät och plåt. Gräv ner plåten minst 40 cm och ha en reljäl bit vikt i vinkel utåt under jorden. Ovan jord kan du använda nät på samma sätt. Max sex  mm maskor, minst 40 cm högt och en rejäj bit utvikt upptill. Se till att det inte finns några fuktiga områden i närheten. Det finns ett färdigt system i Tyskland att köpa men det är så dyrt att det inte lär finnas någon i Sverige som testat det.
Du kan kanske träna några vargar till att bli vattensorksdödare.
MVH
Jan
..Visst hjälper räven till,smörjer sitt krås. Grävling tar också sork+feta larver som kan äta upp gräsmattan underifrån. Varg tar väl en och annan sork på sina vandringar. Själv avslyat röjt gator så jag vet att det gör nytta,blir mer hanterbart med sorken då,dom trivs inte så bra i rensad miljö.  Här ett pdf....stud.epsilon.slu.se/54/1/jansson_r_090602.pdf  .  http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=r%C3%A4v%20tar%20vattensork&source=web&cd=3&sqi=2&ved=0CFsQFjAC&url=http%3A%2F%2Fstud.epsilon.slu.se%2F54%2F1%2Fjansson_r_090602.pdf&ei=ztbET8DoKonXsgac5c3ECg&usg=AFQjCNEUB14bh61AsoOhnl1YHy8b29_wDg
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 16:06 av Tännlappen »

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 29 maj-12 kl 17:32 »
Hej
Vi har mycket sorkar och andra småmöss i perioder och min favorit är den med rören och hinken, fungerar klockrent i vår trädgård och inne i garaget och hönshus är glasslådan bäst.
Lätt att bygga om man inte vill köpa. Säkert finns det redan delar till den nånstans ;)
http://falldoktorn.info.se/

Jag har en giljotti agnad med en hasselnöt lr hundmat, det verkar fungera bäst om man rostar nöten lite med en tändare...

Efter att ha hittat möss och sork inne i huset 8I sängen) har mannen i huset tagit det som sitt personliga korståg att försöka bli av med så många som möjligt ;)
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 29 maj-12 kl 17:35 »
Hej!
Eftersom jag pysslat lite med växter så har jag varit och lyssnat på forskarens föredrag. Resultatet av försöken var deprimerande dåligt. De som påstår att de kan hålla borta sorkarna med rävar får nog först hitta några bevis. Jag känner bärodlare som får stora årliga förluster på grund av vattensork. Vi som mest odlar på skoj klarar oss med några 10 000tals kronor årligen. Katter låter bra men vår jaktkatt tar två vattensorkar dagligen och det räcker inte långt. Hela vår odlingsyta är kortklippt eller rensad. Normalt klipper vi två gånger i veckan och det trivs vattensorken utmärkt med.
MVH
Jan

hustran

« Svar #16 skrivet: 29 maj-12 kl 21:36 »
Spännande läsning Tännlappen men den var dyster. Vi bor vid sjön och har stora problem med de jävlarna.Inte bara köksträdgården utan även hagar,vallar och de öppna dikena som sorkarna förstör. Usch, vad tröstlöst det verkar.För ngt. år sedan så köpte jag faktiskt några små "pellets" i en dyr kartong i blomsterhandeln med just citronella på och köksträdgården klarade sig rätt bra men för hela gården????? förra året så föll päronträdet,det fanns inga rötter kvar     och att välta vallen på våren känns meningslöst när de gräver upp den på ngn. dag. Jag HATAR dem. >:( >:( >:( >:(

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 29 maj-12 kl 22:17 »
Att odla skuggröna, och eventuellt buxbom, verkar enligt avhandlingen vara möjliga metoder. Intressant! Kommer nog att testa det.

hustran

« Svar #18 skrivet: 30 maj-12 kl 16:25 »
Ha! nu fick jag en i fällan,betad med äpple.Inte så jättestor så antagligen en "ungdom" finns 1000 andra men 1 sork gör ingen sommar. KRIG i trädgårdslandet i alla fall. >:D

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 30 maj-12 kl 17:43 »
Japp..bara på det... :D....gör man inga åtgärder ser det snart ut som en spaghettisil med stora hål vid träden....snäckskal verkar också göra viss nytta har jag märkt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
Proct

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser