Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensorkdjävlar! Hur gör jag?  (läst 10564 gånger)

Fundersam

• Västmanland
SV: Vattensorkdjävlar! Hur gör jag?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-12 kl 23:03 »
Grattis till fångsten!  ;D

När jag skördade mina rödbetor i höstas så fanns det bara blast på en del ställen när man skulle plocka upp dem. Hela rödbetan var borta inunder. Dessutom trampade man igenom jorden på flera ställen när jag klev runt i landet, underminerat så det heter duga. Ingenting av detta syntes ovanfrån, med undantag av någon jordhög i utkanten av landet!  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 maj-12 kl 23:06 »
Pluto - Pluto och sorken

Donald Duck Donald's garden
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 23:24 av Lopt »

hustran

« Svar #22 skrivet: 31 maj-12 kl 18:26 »
JA! 4 st. till vid trädgårdslandet. Nu vågar jag mig också att ladda "dunderfällan", läskig men effektiv tydligen. Problemet är desvärre alla hagar och vallar. Jag njuter av alla lik i alla fall. ;D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 maj-12 kl 19:22 »
Vid nyplantering av träd och buskar ska man blanda snäckskal och stenkross i jorden så att den blir otrevlig att gräva och vistas i. Man kan sätta nät runt roten oxå, men detta tror jag är en sämre idé, då det kan hämma plantans utveckling.

För trädgårdsland av mindre sort fungerar som Jan skrev plåt som sarg. Alternativt nät. Jag har upplevt att det är mindre problem i upphöjda bäddar, men då har jag bottnat med ett rejält lager papp i botten av varje bädd, så jag vet inte vad som är den egentliga orsaken.

Katten här tar i perioder flera om dagen, mest vintertid. Sommartid jagar hon fågel. :/

Kortklippt gräsatta är tyvärr a och o. Att störa vattensorken genom att köra jordfräs och på andra sätt bearbeta jorden är oxå viktigt, detta gäller för övrigt även för att bekämpa knäpparlarven.

Att konsekvent förstöra alla gångar och högar man ser är oxå viktigt.

Räv och rovfågel bidrar till bekämpningen. Men har man exempelvis höns kanske man drar sig för att bjuda in dem på tomten. Ormar bör oxå hjälpa.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 31 maj-12 kl 19:37 »
Det är bara att smuga fram till dem och när man är tillräckligt nära så stampar man på dem så att ryggraden knäcks. Enkelt och effektivt  o:)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 maj-12 kl 20:30 »
Det måste vara elefantvarning på både mig och katten då vi båda har jäkligt svårt för att smyga oss på vattensork.

hustran

« Svar #26 skrivet: 02 jun-12 kl 16:13 »
Hej!
Det finns inget medel mot vattensork. Räven fungerar inte alls. Det enda sättet är att gräva ner nät och plåt. Gräv ner plåten minst 40 cm och ha en reljäl bit vikt i vinkel utåt under jorden. Ovan jord kan du använda nät på samma sätt. Max sex  mm maskor, minst 40 cm högt och en rejäj bit utvikt upptill. Se till att det inte finns några fuktiga områden i närheten. Det finns ett färdigt system i Tyskland att köpa men det är så dyrt att det inte lär finnas någon i Sverige som testat det.
Du kan kanske träna några vargar till att bli vattensorksdödare.
MVH
Jan
tack för svar men nu är ju hela gården invaderad av dessa marodörer. Vi försöker bekämpa dem med fällor,välta vallar,och "sittpinnar" för rovfågel. Jag njuter av varje sorklik jag får men det hjälper föga hela gården. Vi gränsar till östersjön nästan hela vägen.

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 02 jun-12 kl 17:06 »
På Torpa var det så mycket vattensork att mitt ex gav upp potatisodlandet. Då satte jag på prov ett tiotal potatisar i grønsakslandet och satte vanlig gul løk på alla sidor runt om + imellan och då fick dom fick vara ifred før sorken gillar inte løk. Har fler testat det? I trædgården kan man plantera allium -sådandær blå bollar som blommar så hær års, runt træd och buskar som man vill skydda. Den lukten gillar dom inte heller. Pingstliljor kan också hjælpa till.

En energisk hund som gillar att græva ær heller inte att førakta i kampen mot sork! En liten dansk-svensk gårdhund eller annan korthårig, lættvættad en... Men av bara farten kanske den græver upp potatis.
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 17:09 av Nina W »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #28 skrivet: 02 jun-12 kl 18:04 »
Hej
Vi har mycket sorkar och andra småmöss i perioder och min favorit är den med rören och hinken, fungerar klockrent i vår trädgård och inne i garaget och hönshus är glasslådan bäst.
Lätt att bygga om man inte vill köpa. Säkert finns det redan delar till den nånstans ;)
http://falldoktorn.info.se/

Jag har en giljotti agnad med en hasselnöt lr hundmat, det verkar fungera bäst om man rostar nöten lite med en tändare...

Efter att ha hittat möss och sork inne i huset 8I sängen) har mannen i huset tagit det som sitt personliga korståg att försöka bli av med så många som möjligt ;)

Det verkar vara en bra fälla, den med rör och hink. Bra anvisningar! Blir nog att testa att göra en sådan!

Urshulthasse

• Halland
« Svar #29 skrivet: 10 jun-12 kl 13:06 »
Bortsett från dom norska skogskatterna så tycket jag nog att karbid funkar bäst... Åtminstone om man gör så som man inte ska göra. Tänder eld på det. Kaboom!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 10 jun-12 kl 13:35 »
Det verkar vara en bra fälla, den med rör och hink. Bra anvisningar! Blir nog att testa att göra en sådan!

YIHAAAAAAAAAAAAAAAAA!! Finns den att få i rävjävel-storlek?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #31 skrivet: 10 jun-12 kl 14:12 »
Tyvärr verkar ju många blanda ihop vattensorkar med andra sorkar och t o m med möss!" Vattensorken tillbringar inte mycket tid ovan jord, därmed går alla fällor som inte sitter i gångsystemet eller precis vid öppningen bort.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 10 jun-12 kl 15:53 »
Tyvärr verkar ju många blanda ihop vattensorkar med andra sorkar och t o m med möss!" Vattensorken tillbringar inte mycket tid ovan jord, därmed går alla fällor som inte sitter i gångsystemet eller precis vid öppningen bort.

Just precis. Den vattensork jag fångade lyckades jag ta i en slagfälla efter att grävt ut en bit av gången, placerat fällan tvärs över, och ställt en hink över för mörkrets skull. Dock tog den inte på beten utan fastnade med foten när den passerade. Vattensorken är ju stor, vilket även fällan var, så den lyckades inte komma in i gången med fällan om benet. Otur för den då jag kunde dra ut hela ekipaget och ta den av daga.  o:)

kurt

« Svar #33 skrivet: 11 jun-12 kl 04:17 »
En student vid SLU gjorde 2009 ett examensarbete om alla olika metoder att minska på sorkskadorna i odlingar:

http://stud.epsilon.slu.se/54/1/jansson_r_090602.pdf

I Storbritannien pågår flera storskaliga inplanteringsprojekt med vattensork, eftersom den tillhör de mera hotade arterna i det brittiska landskapet! Kanske kunde man fånga svenska vattensorkar och sälja dem till Storbritannien? Men med tanke på vilket liv det blev när brittiska forskare var i Sverige och hämtade 100 st vallhomlor (Expressen kallade det kidnappning!), så skulle väl förmodligen media bli upprörda även över det!

http://www.wildcru.org/research/research-detail/?project_id=24

hustran

« Svar #34 skrivet: 14 jun-12 kl 20:16 »
hos mig skulle jag antagligen bara Hurra om de ville "hämta" några. ;D

Tännlappen

• -
« Svar #35 skrivet: 14 jun-12 kl 23:43 »
Vedaska verkar dom inte gilla vilket man kan förstå....vem vill få aska i ansiktet  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser