Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med filbunken  (läst 10780 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Problem med filbunken
« skrivet: 28 maj-12 kl 11:06 »
Ok, jag har börjat göra filbunke av opastöriserad komjölk. Jag har värmt mjölken till ca 37 grader och sedan blandat ner några klickar vanlig filmjölk. Sedan har detta fått stå i 2 dagar i rumstemp.

Det har gått mycket bra flera gånger, och nästa gång jag gjort detta har jag tagit en av de färdiga filbunkarna och blandat i mjölken för att göra ny. Nu plötsligt har något gått fel och det smakar pyton! Och massor av fin mjölk är förstörd. Vet någon vad som är fel??

Borde jag inte låtit tallrikarna stå så länge i rumstemp? Eller kan det vara något annat? Jag tycker att jag haft i ganska mycket färdig filbunke i förhållande till mjölk, så det borde ju ha varit den starkaste bakteriestammen tycker jag...

korpnina

• Uppland
SV: Problem med filbunken
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 11:25 »
på den tiden jag gjorde egen filbunke lät jag den stå 1 dygn i rumstemp och sen in i kylen. jag upplevde att den egna bakteriekulturen blev svagare efter ett tag så då gjorde jag en "omstart" på köpefil igen.
väderleken spelar också in för att filbunken ska stanna. vid lågtryck med åska hade jag svårt att få till det.
vad roligt att bli påmind om filbunke!
lycka till

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 11:39 »
Ja, det är konstigt, men åska verkar ha inverkan.

Men oftast är det förorening av kulturen.  För varje gång du sätter om den, riskerar du att få med en liten äcklig cell av nån annan sort, och sakta förökar den sig.  Till sist är inte laktobacillerna på plats först längre, utan måste konkurrera med andra.  Och det klarar de inte.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 14:34 »
Prova lägre temperatur, de bakterier som finns i filmjölk har en optimal tillväxt vid ca 25-30 grader

stellasmatte

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 21:48 »
Jag låter mjölken bli rumstempererad innan jag blandar i  köpt långfil, ca 1 dl till 1 liter mjölk. Jag använder 3% mjölk. Efter några gånger köper jag en ny filförpackning. Har alltid köpt långfil i Finland, den blir riktigt tjock och fin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 11:49 »
Det är nog ännu viktigare att filen är rumstempererad, att bakterierna är "väckta" och beredda att mumsa i sig mjölksocker!  :D  Ett stalltips: Försök få tag på fil/yoghurt från olika mejerier.  Alla försöker sälja "levande kultur", men ibland misslyckas de.  Chansen finns att inte alla misslyckas samtidigt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 09:11 »
min fil är oftast tjock efter ca 12 timmar, är det ok att ställa i kylen redan då eller ska bakterierna få jobba längre för hållbarhetens skull? Använder norrlandsfil som Uno och tillsätter eko ohomogen. mjölk
Tala ut människa!!!

hon på torpet

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 05:14 »
min fil är oftast tjock efter ca 12 timmar, är det ok att ställa i kylen redan då eller ska bakterierna få jobba längre för hållbarhetens skull? Använder norrlandsfil som Uno och tillsätter eko ohomogen. mjölk

Vad Uno är? Ask my Ipad, själv kallar jag det ymp...  (:)
Tala ut människa!!!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 16 jul-12 kl 06:50 »
-Tror själv mest på att ditt bekymmer hade med vädret att göra, Har ett svagt minne av att min mormor någon gång konstaterat att fil inte går att få bra när det är åska i luften. Dessutom kan (som någon tidigare) lågtryck ställa till ganska mycket oreda i köket ;)
-Men jag kan ha fel, jag är nämligen ingen expert och har inte testat själv (-Men har dock haft fel förr)..

-Bättre lycka nästa gång o:)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sivvv

• Närke
« Svar #9 skrivet: 30 aug-12 kl 20:56 »
Vad är det som gör den egna filen bättre än den ekologiska köpta?
Det blir ju ingen större prisskillnad, så det måste vara smaken? eller bakteriekulturen?
Jag prövar med ekologiska A+B fil o gammaldags ekologisk mjölk, men det vill inte tjockna :(
Siv

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 sep-12 kl 22:27 »
Vad är det som gör den egna filen bättre än den ekologiska köpta?
Det blir ju ingen större prisskillnad, så det måste vara smaken? eller bakteriekulturen?
Jag prövar med ekologiska A+B fil o gammaldags ekologisk mjölk, men det vill inte tjockna :(

Det beror på vad man menar med bättre. Jag köper opastöriserad ekologisk mjölk direkt från granngården (ungefär halva priset mot butik), då har mjölken högre fetthalt än den vanliga (som gammaldags mjölken i butik) och har alla vitaminer kvar så att de slipper tillsättas. Sedan tycker jag att det känns bra att den är färsk och att den inte rest land och rike runt.
Men alla har nog olika orsaker till varför de gör egen fil.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-12 kl 06:37 »
Jag  vill inte dricka homogeniserad mjölk och köper därför gammaldags mjölk i affären (önskar jag kunde hitta en ekomjölkproducent i närheten men har inte lyckats än... ) som jag gör fil av - inte billigt, men otroligt gott  och förhoppningsvis lite nyttigare.
 Började med det här i april, då köpte jag 1l långfil som " startkultur" och har sen hela tiden sparat ngn dl av min senaste filbunke som jag sätter ny på, brukar bli 2 ggr i veckan och den tjocknar jättefint om den får stå och gosa sig lite varmt (24 grader är optimalt har jag för mig).

Tala ut människa!!!

evadahlberg

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-12 kl 17:42 »
Kollade just om fil och yoghurt i handboken. Förvirrad! - tror det blivit fel där.
Där ska man koka mjölken till filmjölk
och värma mjölk till ca 40 gr för att göra yoghurt
Här i forumet säger alla tvärt om!

turlar

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 nov-12 kl 19:03 »
Det är väl när man tar pastoriserad mjölk som man skall värma den och sedan låta svalna långsamt.
Det behövs väl inte om man får opastorierad direkt från någon gård.
Min mor tillsatte inte någon kultur det blev ändå fillebunk.
Hon satte i små skålar så att grädden flöt upp till ytan.
På de strödde man socker o Kanel
Den blev hård så man skar skiver med skeden.
Jättegott för oss som e uppfödda på det.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

flodmotorgodan

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 03 apr-13 kl 22:35 »
-Tror själv mest på att ditt bekymmer hade med vädret att göra, Har ett svagt minne av att min mormor någon gång konstaterat att fil inte går att få bra när det är åska i luften. Dessutom kan (som någon tidigare) lågtryck ställa till ganska mycket oreda i köket ;)
-Men jag kan ha fel, jag är nämligen ingen expert och har inte testat själv (-Men har dock haft fel förr)..

-Bättre lycka nästa gång o:)

Jo min mormor från Adak hade alltid långfil och bekymrade sig ofta för konsistensen när det var åska eller kanske lågtryck. Eller kanske väderomslag under pågående process? På västerbottnisk bondska kallades det vattniga tillståndet för att filen "had vurte glåttrut". På finare svenska ungefär  "hade blivit glåttrigt". Hörde även begreppet "glåttervatten" i bland. En komplett mening "Va ä nu henne? Förgjortat! Nu ha he vurte glottre igen."

:)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 03 apr-13 kl 22:57 »
He he, ja det där har jag också funderat över för de få gånger det inte fungerat för mig så har det lik förbaskat varit åska. Men om man nu skall lyssna till förnuftets röst och våga sig på en vettigare förklaring, så kanske det helt enkelt är så att dom årstider då åska är vanligt, även stora mängder störande bakterier är ute i farten. Så det är kanske därför det går åt skogen. Hur ofta misslyckas folk på vintern när det är kallare och färre bakterier och sporer är ute i cirkulation?

Eller så har det nåt med negativa joner, månfaser eller att kon står på ett energi-kors att göra, vad vet jag  ;D

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Tingeling

• -
« Svar #16 skrivet: 09 apr-13 kl 22:23 »
Jag häller ca 2½ liter opastoriserad mjölk i en 3 l spann, häller i ca 1dl fil, antingen köpt eller från förra
omgången fil. Sen ställer jag spannen i rumstemperatur i 2 dygn.......voila :-) Klart!

Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser