Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aska , kisstråle och skydd på hornen  (läst 3948 gånger)

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
Aska , kisstråle och skydd på hornen
« skrivet: 25 maj-12 kl 17:02 »
Mina två getter har tillgång till nytt område sedan två veckor, där bl.a. vår eldningsplats på tomten är. De ligger väldigt gärna där av någon anledning.
Är det vanligt att getter har en förkärlek till att ligga i aska?

Det är mitt i solen, så det är inte svalkande gropar de bökat upp iaf.
De blir ju lite skitiga i pälsen, okej, men att de ser svarta ut kring nosen för de andats in partiklar känns ju mindre okej.
Ska hur som helst ta bort deras tillgång till området idag, var bara nyfiken på om någon annans getter oxå sov sin dagsslummer på askbädd.

 Så till kissstrålen. Hur ska den vara från en kastrerad bock?
Balders stråle är mer som en lite större rännil , inte nån stark stråle alls, nästan rakt ner. Varför jag funderar på detta är allt skriveri om urinsten på kastrater, och att jag då inte läst hur den normala friska strålen är. Jo, utan efterdropp har jag förstått, men före efterdroppet då?
Ville då höra med hur era ser ut när de är friska och kissar. För den andra hongeten släpper på lite större flöde när hon kastar vatten

När jag äntligen tar mig tid och skriver så tar vi en fråga till. Vad kan man ha som skydd på vassa hornspetsar på bocken? Har sett fasttejpade varianter, nja, vill nog inte ha gaffatejp på hornen. Helst så lite som möjligt, så starkt som möjligt så det inte blir bortfejat direkt och så får det gärna vara snyggt oxå.
något förslag på material?

Har haft tankar på glasfiberspackel man formar till lite kring topparna. Någon som har provat det? Det får ju härda inom rimlig tid oxå, så han slipper stå uppbunden för länge.
Det snygga kanske går att ordna genom att klumpen med ett litet hål i som man kan fästa småprylar i, som bjällror i juletid och blomgirlanger på midsommar  ;)
 Nä, kanske inte bjällror och sånt, men tipsa gärna om material och inköpsställe. För trots att han inte stångas särskilt hårt på mig så gör han ibland det där  uppåtkastet med huvudet och då ritschar tyg sönder ganska lätt. Jag skulle vara mindre orolig när barnen följer med på getpromenaderna om han inte kan spetsa dem så lätt.


Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 18:35 »
Aska är inte hälsosamt.  Tillsammans med vatten bildar den lut, vilket är starkt frätande.  Huden torkar.  Inte bra alls, bed dem sluta ligga i eländet!  Ja, det har du ju redan gjort.   ;)  Antagligen begriper de inte att det är farligt, utan tror att det är nån sorts sand.

  Bockars stråle?  Hm, aldrig tänkt på ...  På vintern när det syns tydligt i snön, kan man se hur de ibland kissar medan de går.  Spåret efter strålen ser helt knasigt ut, två bukter åt höger, två bukter åt vänster, och så två åt höger igen.  Med en tydlig inbuktning mellan utbukterna.  Jag tror inte att strålen är speciellt kraftig, ska titta efter nästa gång jag har en chans!

  Eventuell urinsten är lätt att känna igen:  Den arma bocken (baggen) bär sig åt som om han höll på att föda barn ...   :'(

  Helst bör bocken hålla sig så snäll att man inte behöver några anordningar för att skydda andra mot hans horn.  Men de flesta bockar har en skarp kant i fram på hornen, som är väl så vass som spetsen.  (Jag har för mig att Februari-Pojken i Getalmanacka 2011 hade riktiga knivar där fram.  Och så tittade han så vänligt in i kameran, så man kunde förstå att dessa knivar aldrig ska komma till användning.  Men håll dig undan, Mickel!)

  De flesta horn-kulor jag har sett har varit gjorda av Plastic Padding.  Jag vet inte hur hälsosamt det är.  Många borrar hål i hornet och sätter en skruv i för att paddinget ska fästa bra.  Det finns en bild här nånstans på Gettavlan (Getglädjetråden ??) som heter Nöjesfält för Getter.  Där syns ett par sådana kulor.

  Glasfibermaterial är väl inte heller särskilt hälsosamt?  Lösningsmedel och sånt?  Nån som vet?

  Hur är det, kan du dressera honom till att inte fastna med hornen?  Du verkar ju umgås med dina djur, kanske lite godis i rätt ögonblick kan göra susen?  Kom lilla bocken, här är godis!  Va?  Nuddade du mej med hornet?  Då blir det inget denna gång!  Handen stängd!  Sorry!  Försök igen om en stund!

  Bara en tanke.  För de flesta getter och särskilt bockar är mycket vänliga kreatur.

  En modell kanske kan vara nån sorts tröja att trä över hornen just vid promenad?  Hornen spretar ju utåt, så det borde gå bra att knäppa eller snöra fast den.

 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 20:36 »
Trä-pinne, inte kylande metall i hornen, tack!  Och så hovlagningsmassa, som är mindre giftig!!! :)  Granngården eller motsvarande kan ha det.  /Tt  PS när fick de behandling mot flugor och knott senast?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #3 skrivet: 26 maj-12 kl 11:18 »
De gamla "Bullen" cykelhandtagen är riktigt bra om man kan få dem att fästa i hornen.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 13:40 »
De gamla "Bullen" cykelhandtagen är riktigt bra om man kan få dem att fästa i hornen.
Ser ju väldigt roligt ut om inte annat  ;D

Torptomten: Den där hovmassan är nog precis det jag letar efter!
Brukar kolla deras hårbotten efter fästingar och oknytt, och de klådar inte, så jag har faktiskt inte ens funderat över flugor och knott. Brukar man behandla mot det??
Ingen metall i hornen låter ju logiskt. Men varför får man ha det i öronen? Ska precis välja plastmärken till deras nummer att ha i öronen, men det finns ju metall också. (Getterna är 5-6 år och ja, de var olagliga enligt JBV när jag fick dem förra året, har förstått det nu)

Trollmor: Inget lidande här iaf. Han ser ut som min man när han kastar vatten; nöjd och med blicken lite ofokuserad ut i fjärran  ;)
Dressyr med mat och klicker har jag ju funderat på. Bara det att han blir rätt påträngande om man har mat i fickorna, så jag måste vara väldigt bestämd i mitt kroppsspråk närhelst det är mat inblandat. Får se hur det går, lite jobbigt när han flänger i kläderna och fastnar i mig, det verkar han oxå tycka.

Horn är ju alltid olika, hans pekar i en nästan rak(?) båge bakåt ryggen, medan gethonans pekar lite snett ut som du beskriver, och hon stångar bara hundar och katter lite lätt, inga människor. Så hennes horn får vara ifred.

Men borra i hornen, vågar man sig på det själv verkligen?
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 13:58 »
Hm, nu ska jag vara sur:

Antagligen får man varken borra i horn eller sätta dit något, varken metall eller annat, utan hjälp av veterinär.  I öronen däremot finns ju som bekant inga känselnerver, åtminstone inte när SJVs märken ska dit.  Eller när dom fastnar i buske eller i annan gets tänder, då finns ingen risk för djurplågeri, inte, nej.

I alla andra fall är de mycket noga, men så fort det gäller de där märkena, då spelar det ingen som helst roll vad djuret tycker.  ::)

Märkena är anpassade för att det ska gå fort att läsa av dem i slakteriet.  Inte för att de ska vara bra för djuret.  Om man alltid slaktar hemma spelar ingen roll, reglerna ska vara lika ändå.

Jag var inte bara sur, det blev OT också.  Men jag blir så arg varje gång nånting påminner mig om de där *** bestämmelserna!   >:D >:D

Förlåt att det blev både OT och långt!   :-[

Lite kan jag reparera:  Jag tror Torptomten tänkte sig att getterna försöker självbehandla sig mot någon ohyra eller klåda genom att ligga i den frätande askan.  Men jag tvivlar (nu får jag väl lite skäll), eftersom den frätande effekten inte märks med detsamma.  Jag tror att de ligger där eftersom det är lagom mjukt och "lättbäddat".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #6 skrivet: 26 maj-12 kl 14:45 »
Men borra i hornen, vågar man sig på det själv verkligen?

Mycket bra fråga!  Du tänker!!! :D Svaret är tvåfaldigt: Dels, ja, Du kan borra i hornet själv men måste binda bocken under tiden och ha någon som håller huvudet stilla. Detta om Du borrar endast 2-3 cm från spetsen på respektive horn.  Det gör inte ont men vibrerar lite i huvudet på bocken och det gillar han inte!

Dels är svaret NEJ du får inte, och skall inte borra i hornet, för att detta ger upphov till både smärta och livsfarlig infektionsrisk!  Detta om Du borrar 4 cm eller mer från hornspetsen

Detta komplicerade svar beror på att hornet är uppbyggt av två huvudskikt; ytterst hornämne och innanför ben som utgår fr¨ån skallbenet.
Hornämnet sitter på benet som knivfodralet sitter på en morakniv.  Det heter ju slidhornsdjur, också.
Mellan benet och hornämnet finns ett lager med bindväv.
Sågar eller borrar  man för långt in från spetsen, eller om bocken själv bryter hornet kan, bakterier komma in i benet och det är även gott om smärtreceptorer i benet.  Hornspetsen består dock av enbart hornämne.

Jo, det är bra att behandla getterna mot knott och flugor och mygg då dessa kan sprida olika sjukdomar och parasiter.   Medlen brukar också ha effekt på fästingar som sprider andra bakterier, virusar och parasiter.  Dessa sk vektorburna sjukdomar har ökat i antal sedan 70-talet i Sverige och i Europa, även antalet arter av blodsugande insekter har ökat, - och med dem kommer nya sjukdomar för Europa.

Om metall eller plast i öronen på djur, kan jag svårligen skriva ärligt, i tråden.  Men det torde inte vara främst djurskyddshänsyn som är det verkliga motivet bakom bestämmelserna angående märkning av idisslare och grisar.  >:D >:D >:D

H/Tt
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 15:11 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #7 skrivet: 26 maj-12 kl 15:06 »
Jag tror Torptomten tänkte sig att getterna försöker självbehandla sig mot någon ohyra eller klåda genom att ligga i den frätande askan.

Vid studier av  av sambetning Häst/getter/nöt och får såg man att antalet parasiter per djurslag minskade kraftigt hos alla djurslagen. Bl a såg man att om djuren plågades av knott under  den sena kvällstimman och tidigaste gryningstimman, så  hyvlade bockarna bort gräset i över myrbon och lade sig där och "sandbadade". När bockarna var klara kom getterna, och så killingarna.  Därefter kunde korna komma och stryka sina ansikten i dessa gropar.  På så sätt blev de duschade med myrsyra som hölls kvar i pälsen av jordstoff!  Myrsyra är inte gott att andas in, och om man är en liten insekt som andas genom huden så är den dödlig.  Bra för getterna, alltså.  Jag tänkte att det kunde vara så att de förväxlade askhaltig mark med dessa myrbo-gropar.

/Tt

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #8 skrivet: 26 maj-12 kl 16:00 »
När våra får gick i hagen där vi haft majbrasan låg de gärna där eldplatsen varit. Jag kan nog tänka mig att de slipper fästingar genom att ligga där det inte finns någon växtlighet.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 21:26 »
Jamen borde inte massan fastna utan pinnar?
Jag provar det först, det känns bäst.
Så får jag väl trimma till myrbona så de kan använda sig av den metoden om de vill, hade varit intressant att se det beteendet faktiskt.

Getterna har ju flera upphöjda travar med pall att hoppa upp på så de inte måste vara i gräset. Men det är klart, det är ju inte så mjukt och gott.
Förresten så måste jag tipsa om deras bästa bädd! Ungarnas lilla studsmatta som står nedanför den stora blev en favvo att ligga och sola på. Dessutom torkar den blixtsnabbt efter ett regn. Om det inte varit så högt till den stora studsmattan är jag rätt säker på att båda två skulle legat där också  ;D

"Jag tänkte att det kunde vara så att de förväxlade askhaltig mark med dessa myrbo-gropar."
Tror inte det, de skrapade upp jordplättar och bäddade likt hundar i cirkel, sedan likadant i askan. Närmast till hands är det nog helt enkelt som någon nämnde, mysigt och lättbädddat.

OT-fortsättning: Jag försökte få dispens för de fula numrena i öronen. De var kastrerade båda två när jag fick dem, de ska gå här tills de dör. Men "alla djur ska ha ett nummer"...
Jaja, hade det inte varit ett gångstråk förbi för hundägare här, varav en del från länsstyrelsen så hade jag kanske inte...ja, ni förstår nog.

Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #10 skrivet: 26 maj-12 kl 23:45 »
Nej jag förstår inte alls...  ???  Vad är det för fel på den högre studsmattan?  Den måste ju vara ett snäpp mysigare!

Ja, det var det jag inte förstod, förstås ...  Ingen trodde väl nåt annat?   8)

Och ja, dom skrapar med framklöven för att göra en bra torr liggplats när de kan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #11 skrivet: 27 maj-12 kl 11:41 »
Utan träpinne lossnar kulan ganska snart! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #12 skrivet: 27 maj-12 kl 12:05 »
Ska det inte gå att såga en skåra i hornet för att kulan ska få fäste?  Borra eller såga, jag tror det blir ungefär lika illa oljud i hela huvet på bocken.

  Så jag fortsätter att undra om det verkligen behövs.  Hur ser hans horn ut?  Hur beter han sig?  Mera exakt vad är det du skulle vinna med klumpar på hornen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beisla

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #13 skrivet: 27 maj-12 kl 13:06 »
Jasså de lossnar annars, det var som tjyvens. Får väl omvärdera min plan då kanske...

Vad vill jag vinna? Jo, hela kläder och inte så skarpa blåmärken när herrn inte är riktigt nöjd. För jag är av den uppfattningen att om jag är lugn och go i hans närhet ska han inte ha rätt att domdera bort mig med hjälp av sina horn bara för att han kan... typ.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Aska , kisstråle och skydd på hornen
« Svar #14 skrivet: 27 maj-12 kl 13:32 »
Nä det ska han då sannerligen inte, och det kan han inte - typ:

Han har skägg, eller hur?  Om du tar tag i skägget, så blir han nog lite förvånad över hur stark du är.  Gör som med en hund, läs några §§paragrafer§§.  Om han i övrigt är snäll så borde det ta skruv.  Utan att skruva i hans horn.  Han kan dänga till dig ordentligt även med en klump, jag lovar ...  ::)  Och gissa, om en klump kan fastna effektivt i fickor ...  :P

  Hur skulle det vara om vi samlade ihop lite erfarenheter av "bockuppfostran" till en egen tråd?  Så att vi slipper dra alltihop varje gång - för eventuell vidare befordran till Handboken sen?  (Om det går att skriva i handboken, jag har misslyckats.  I annat fall till länksamlingen!)  Jag minns en lite bockkilling som "led av övervärdeskomplex" och stångade sin matte.  Tills matte tog honom i famnen och gosade och bar på honom.  Han insåg genast sin fysiska begränsning, och slutade med dumheterna.  En och annan bock är obotlig, men de allra allra flesta är så snälla så man tror inte det är sant.  Några behöver få upptäcka att även lilla Matte har maktresurser om det verkligen behövs.

  Du har väl inte så mycket att förlora på att försöka?  Skägget är greppvänligt för oss, han blir inte alls stark om du har ett tag där och drar lite åt sidan.  Han kan fortfarande konstra, men om så behövs så finns det kraftfullare metoder.

  Ah, nu ser jag ditt inledande inlägg.  Barnen.  Nå, du visar honom att du beskyddar dina barn, punkt.  Han är välkommen i din flock, men du bestämmer reglerna.  Barnen rör han inte, basta.  Gärna vänliga pussar, men så mycket som ett sänkt horn, och han åker på någon typ av blåsning.  När du har fått fason på greppen du behöver för att skydda dina fickor med mera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser