Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överviktiga får-avliva eller banta?  (läst 5745 gånger)

Djurgalen

• Dalsland
Överviktiga får-avliva eller banta?
« skrivet: 23 maj-12 kl 19:40 »
Hej på er!

Hur bantar man lättast får ? Har två tackor på 5 år som är väldigt överviktiga, dock har dom varit det ända sen jag köpte dom vid ett halvårs ålder (blandras av stooora köttraser). Idag va en man här och klippte dom och han sa att dom är jättetjocka och att dom kan dö när som helst, och att det var såå synd om dom för att dom var så feta... Dom verkar lyckliga och nöjda med livet, och som sagt så har dom alltid varit tjocka.. Hur stor är risken att dom dör av fetma ? LIDER dom verkligen av det ? Hur märker man om dom gör det? Ska man försöka banta dom eller låta dom vara som dom alltid har varit, alternativt avliva dom för att dom "lider" ..?

Någon med erfarenheter? Tips, tankar och idéer uppskattas !  :)

Häst, hund, katter, kaniner och får :D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Överviktiga får-avliva eller banta?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 20:02 »
Vad ger du dem för mat?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 20:13 »
Vad ger du dem för mat?

På vintern får de hö och mineraler, någon näve havre som "godis". På sommaren bara gräs.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 21:23 »
Har du möjlighet att släppa dem på riktigt magert bete? Typ skog? Godiset kan du nog sluta med, men det borde inte göra dem feta..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 21:39 »
Bild ? Så vi kan se hur tjocka de är ?
Kött raserna  är ofta stora och tunga, kanske får klipparen inte brukar klippa sådana ? Vår klippare klagar alltid på för tunga får. Han är van med små  får  8)

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 22:06 »
Har du möjlighet att släppa dem på riktigt magert bete? Typ skog? Godiset kan du nog sluta med, men det borde inte göra dem feta..

deras vinterhage består bara av barrträd typ, så där finns det absolut ingenting för dom att äta.. har fått förmånen att få låna en äng precis i anslutning till deras vinterhage som jag har som sommarbete, växer dock väldigt bra gräs där, så dom lär ju knappast bli smalare  ::) men tidigare år (har precis tagit hem dom dit jag bor, dom bodde hos min mamma innan) har de gått i en hage med magert bete, men dom är feta ändå..

kan det inte vara så att dom helt enkelt bara ÄR feta som ras liksom? :p

just det, glömde säga, jag har ett till får av annan ras, en liten en på snart ett år, som behöver äta. och vill helst inte sära på dom så att dom får gå i varsin hage :(
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 22:09 av Djurgalen »

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 22:10 »
Bild ? Så vi kan se hur tjocka de är ?
Kött raserna  är ofta stora och tunga, kanske får klipparen inte brukar klippa sådana ? Vår klippare klagar alltid på för tunga får. Han är van med små  får  8)

har ingen bild på dom när dom är nyklippta, men slänger upp två bilder när dom är rätt ulliga så kanske ni kan få en överblick om hur dom ser ut :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 22:12 »
får är väll skapta för att få lamm  :-\  får dom inte det så får du dra ner på allt även godis (någon näve havre)  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-12 kl 22:15 »
e mest texel och suffolk i dom... mina tjocka fina tanter  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 24 maj-12 kl 09:23 »
De ser ju väldigt feta ut. Tveksamt om det är risk för ond, bråd död men i längden blir de friskare om de är lite magrare. Du ger dem inte annat godis, bröd eller något sånt? Men som jag ser det så kan du inte ha dem på något annat bete nu med hänsyn till den unga tackan. Du kanske får försöka få dem att röra sig. Ställ vatten på ett ställe, saltsten på ett annat så de åtminstone måste gå emellan.
Åsenfår, hundar och katter

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #10 skrivet: 24 maj-12 kl 09:36 »
De ser ju väldigt feta ut. Tveksamt om det är risk för ond, bråd död men i längden blir de friskare om de är lite magrare. Du ger dem inte annat godis, bröd eller något sånt? Men som jag ser det så kan du inte ha dem på något annat bete nu med hänsyn till den unga tackan. Du kanske får försöka få dem att röra sig. Ställ vatten på ett ställe, saltsten på ett annat så de åtminstone måste gå emellan.

Dom har fått bröd nån gång ibland, men det lilla kan väl knappast göra så att dom har blivit SÅ feta ? Jaja, jag får väl dra ner på allt vad snask heter... De rör sig rätt mycket ändå tycker jag, dom går fram och tillbaka mellan sommarhagen och vinterhagen (skuggan + vatten m.m) .
Kanske ska försöka lära hunden att valla dom, så att dom rör på fläsket lite mer :D

Fiat

• -
« Svar #11 skrivet: 24 maj-12 kl 09:38 »
Är dom 5år och aldrig haft lamm? Isåfall är det nog svaret, dom hade nog sett anorlunda ut om du hade haft en bagge.
MVH FIAT.....

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #12 skrivet: 24 maj-12 kl 09:47 »
Är dom 5år och aldrig haft lamm? Isåfall är det nog svaret, dom hade nog sett anorlunda ut om du hade haft en bagge.
MVH FIAT.....

Går det inte att ha får utan att ta lamm på dom ? Har jag aldrig hört tidigare :S Är det för sent att ta lamm på dom nu? Skulle dom klara av det med tanke på hur kraftiga dom är?

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 24 maj-12 kl 10:10 »
Förresten, hur är det med äpplen ? Mina bäbisar är nämligen helt tokiga i äpplen, blir dom feta av det eller hur ligger det till?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #14 skrivet: 24 maj-12 kl 10:12 »
Jag är tveksam till att betäcka 5-åriga överviktiga tackor. Det enda djurslaget som jag vet är gynnad av att vara överviktigt i samband med dräktighet är häst. Jag vet att lammdödligheten är högre hos överviktiga tackor och risken för komplikationer är större om jag inte minns fel. Släpp dem på förvuxet bete om du har något sådant. Kanske inte än men låt en del förväxa och slå ut i full blom som du kan använda efter midsommar eller ännu senare. Då har du mer lignin som i sin tur gör fodret mer svårsmält vilket i sin tur gör att de äter mindre. Samma gäller vinterns grovfoder, köp eller slå ett sent hö, ensilage el dyligt. Det ska alltså vara skördat efter midsommar i full blom eller senare. Det här är den typ av foder man egentligen aldrig ska ge får då de är dräktiga eller växer men passar utmärkt till dina. Ungtackan kan du stödutfodra. Antingen köper du ett bättre grovfoder till henne som hon kan äta i en separat fålla eller så ger du kraftfoder. Samma gäller på betet. Kan du dela upp betet kan du låta den yngre tackan gå på det bättre betet några timmar per dag eller så har du en inhägnad på betet där du tar in fetknopparna en stund men där den yngre tackan ändå inte blir lämnad själv. Får har svårt med förvuxet bete så det tror jag är enklaste vägen att lösa problemet. Ge dem en lite fålla nu där de bara har lite bete och ha en fålla brevid där du kan släppa den unga tackan då och då. Man kan säga såhär att kort bete är desamma som att ge kraftfoder förvuxet bete däremot är lightvarianten  ;)

Övervikt hos alla typer av djur är alltid skadligt och kan leda till döden. Ofta är fettlever ett problem till exempel så om du kan ska du verkligen försöka få ner dem i vikt.

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-12 kl 10:18 »
Jag är tveksam till att betäcka 5-åriga överviktiga tackor. Det enda djurslaget som jag vet är gynnad av att vara överviktigt i samband med dräktighet är häst. Jag vet att lammdödligheten är högre hos överviktiga tackor och risken för komplikationer är större om jag inte minns fel. Släpp dem på förvuxet bete om du har något sådant. Kanske inte än men låt en del förväxa och slå ut i full blom som du kan använda efter midsommar eller ännu senare. Då har du mer lignin som i sin tur gör fodret mer svårsmält vilket i sin tur gör att de äter mindre. Samma gäller vinterns grovfoder, köp eller slå ett sent hö, ensilage el dyligt. Det ska alltså vara skördat efter midsommar i full blom eller senare. Det här är den typ av foder man egentligen aldrig ska ge får då de är dräktiga eller växer men passar utmärkt till dina. Ungtackan kan du stödutfodra. Antingen köper du ett bättre grovfoder till henne som hon kan äta i en separat fålla eller så ger du kraftfoder. Samma gäller på betet. Kan du dela upp betet kan du låta den yngre tackan gå på det bättre betet några timmar per dag eller så har du en inhägnad på betet där du tar in fetknopparna en stund men där den yngre tackan ändå inte blir lämnad själv. Får har svårt med förvuxet bete så det tror jag är enklaste vägen att lösa problemet. Ge dem en lite fålla nu där de bara har lite bete och ha en fålla brevid där du kan släppa den unga tackan då och då. Man kan säga såhär att kort bete är desamma som att ge kraftfoder förvuxet bete däremot är lightvarianten  ;)

Övervikt hos alla typer av djur är alltid skadligt och kan leda till döden. Ofta är fettlever ett problem till exempel så om du kan ska du verkligen försöka få ner dem i vikt.

Tackar och bockar för ett alldeles förträffligt bra svar ! :D 

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #16 skrivet: 24 maj-12 kl 10:22 »
Tackar och bockar för ett alldeles förträffligt bra svar ! :D

Och jag önskar dig lycka till med dina söta tackor  :)  :-*

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 24 maj-12 kl 10:27 »
Onekligen på din bild att döma - ja, feta. Men lyckliga, nöjda och fina. Ang äpplen så är de fruktsocker. En människa som ska hårdbanta ska inte ens äta frukt utan främst grönt. Så tyvärr, får bli äpplen endast som lördagsgodis. Knäckebröd (sockerfritt och vetemjölsfritt) och morot ibland som godis kan räcka då och då. Övrigt så räcker bete, mineralbalja och sten med vatten långt på sommarhalvåret. Har de bra bete behövs inget havre. Under vinterhalvåret ska de ha grovfoder fullt, men det är kraftfodret som regleras efter vikten/hullet. Finns bra beskrivningar på hur det ska kännas på ett "normalviktigt" får. Hur mycket på bilden är ull? Nu är de väl klippta? Är du osäker kanske en veterinär kan komma ut och känna efter? men som sagt bort med frukten och kanske enstaka lördagsäppelbit (bit, inte hela äpplen ;)) och knäcke/morot ibland under veckorna. Inget havre förutom vinterhalvåret! Lycka till och gärna uppföljning framöver. Vendela
Grangården

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 24 maj-12 kl 12:26 »
Jag ger mina det som man skär bort när man gör sallad, vitkål älskar dom och måste vara ett bra vintergodis till lite runda får :)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Djurgalen

• Dalsland
« Svar #19 skrivet: 24 maj-12 kl 12:51 »
Onekligen på din bild att döma - ja, feta. Men lyckliga, nöjda och fina. Ang äpplen så är de fruktsocker. En människa som ska hårdbanta ska inte ens äta frukt utan främst grönt. Så tyvärr, får bli äpplen endast som lördagsgodis. Knäckebröd (sockerfritt och vetemjölsfritt) och morot ibland som godis kan räcka då och då. Övrigt så räcker bete, mineralbalja och sten med vatten långt på sommarhalvåret. Har de bra bete behövs inget havre. Under vinterhalvåret ska de ha grovfoder fullt, men det är kraftfodret som regleras efter vikten/hullet. Finns bra beskrivningar på hur det ska kännas på ett "normalviktigt" får. Hur mycket på bilden är ull? Nu är de väl klippta? Är du osäker kanske en veterinär kan komma ut och känna efter? men som sagt bort med frukten och kanske enstaka lördagsäppelbit (bit, inte hela äpplen ;)) och knäcke/morot ibland under veckorna. Inget havre förutom vinterhalvåret! Lycka till och gärna uppföljning framöver. Vendela

tack för svar! :) jag ska ge mig ut här och ta en bild på dom så får ni se hur dom ser ut när dom är klippta.. tror inte de behöver något kraftfoder varken på vintern eller sommaren, dom är rätt så feta som det är :p när dom ligger ner ser man liksom hur hur mycket fett som bara väller ut på sidorna  ::) . bild kommer snart ! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser