Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande tacka.  (läst 3788 gånger)

Malinokamau

• Västerbotten
Haltande tacka.
« skrivet: 23 maj-12 kl 19:04 »
Hej!

Mina får var ute igår och på kvällen när vi skulle ta in dom fick två stycken något ryck och sprang som tokar, den första tackan trodde hon var jagad men det var bara den andra tackan som tyckte det var jättekul att studsa som en tok. Jag misstänker att tacka nummer 1, som heter Big Mama, stukade benet eller möjligtvis kan ha brutit det.
Vi märkte ingenting när vi tog in dom, då gick hon som vanligt, men imorse när jag skulle ta ut dom igen så stödjer hon inte på frambenet.
Trots ett väldigt fint väder så tyckte jag dom kunde stanna inne med henne, det hade varit för stressande och ta ut de andra och lämna hon och hennes 3 lamm inne.
Jag fick känna och klämma lite på hennes ben och kände efter i klöven också men den var torr och fin, min sambo är på jobbet och jag skulle behöva hans hjälp för att känna efter lite mer noggrant.
Hon är den största tackan vi har, dock bara 3 år tror jag, så det är tungt för henne att stödja på bara det ena benet så hon lägger sig gärna på frambenen för att vila det andra benet. Så jag tror inte att det sitter långt upp i frambenet för då hade hon inte gärna lagt sig på det, misstänker att det kan vara i leden längst ner eller något i klöven.
Klövarna är inte verkade ännu så jag får nog ta och göra det och se efter ordentligt.
I övrigt är hon pigg och äter och dricker och tar plats. Synd på det fina vädret att behöva ha dom inne bara.

Vad har ni för erfarenhet av stukade/brutna ben?

Jag sökte lite i sökfunktionen och fick lite bra tips att t ex kolla juvret ifall det är mastit, vilket jag inte tror, men jag vill gärna ha lite direkt svar också.
Tänkte avvakta en dag och se hur det ser ut imorgon iallafall och sen möjligtvis ringa veterinär.

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Haltande tacka.
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 19:27 »
Eftersom hon gick som vanligt precis efter, borde det inte vara av i alla fall.  En stukning / sträckning gör mest ont på dag 3, då svullnaden hunnit bli som störst.  Sådana läker ju, och såklart hon i så fall behöver vila.  Men visst är det synd på det fina vädret!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 19:52 »
Tack för ditt svar!

Ja jag hade gärna tagit ut dom men det är ju dumt att hon ska behöva belasta benet mer än nödvändigt, tråkigt nog!

Jag hoppas hon blir bättre iallafall :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 07:10 »
Verka klövarna. Får kan ha ont om klövarna är väldigt långa!

Du får göra en avvägning om hon kan beta, trots sitt dåliga ben, eller om hon måste stå inne och få mat från dig för att kunna för att kunna fö sina små lamm...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 07:16 »
Du verkar ju vara du och buss med dina får.  Så du passar väl på att titta efter andra problem samtidigt som du verkar.  Men om hon har ont, så borde du kunna hitta ett ungefärligt område, genom att känna igenom benen, uppifrån och ner, nerifrån och upp.  Sånt kan man inte göra på förskrämda får!  Dom törs inte tala om var det gör ont.  ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 09:08 »
Jag hade nog verkat klövarna och släppt ut dem. Får är duktiga med att hitta utvägar att klara sig även om de har ont i ett ben. Möjligen skulle du kunna göra en liten extra fålla åt henne och lammen med lite skugga, vatten och mycket gräs. Bara hon ser de andra så brukar det gå bra. Hon har ju lammen också.
Åsenfår, hundar och katter

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 22:30 »
Det är ingen bättring i benet idag :(
Men jag tycke dom kunde få gå ut ändå, deras hage är inte jättestor och dom är ganska lugna utav sig (bara 2 riktigt vuxna tackor, ett fjolårslamm och 5 lamm från i år. Lammen är busiga såklart men busar mest med fjolårstackan så gick ganska så bra.
Hon hoppade omkring där på tre ben och när hon blev trött så la hon sig ner och åt runt omkring sig.
Har känt på benet och hon har inte varit så varmt och jag har inte känt någon svullnad men den kanske kommer? Hon vill verkligen inte alls stödja på benet så jag blir nästan orolig.

Nu när hon är så trött på att stå på tre ben är ju det enklaste sättet att klippa klövarna på henne att sätta henne skulle jag tro, men hur svårt är det att sätta en stor tung tacka utan att det blir helt galet? Jag har övat på hennes lamm och fått in tekniken men hon är ju gigantisk i jämförelse.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 22:42 »
Hittar du någon öm punkt, då?

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 24 maj-12 kl 23:01 »
Nej hon la sig ner när jag skulle känna, därför skulle jag vilja sätta henne ner så hon får vila benen och man får kolla ordentligt.
Men jag vet nu med säkerhet att hon lägger sig på framknäna så ovanför dom har hon inte ont. Det är nedersta leden, klöven eller själva benet mellan lederna.
Min sambo var på så dåligt humör idag så jag ville inte ha hans hjälp för fåren känner av hans sinnestämning och blir stressade, får försöka mer imorgon!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 25 maj-12 kl 08:11 »
Jaha, kotleden?  Den är ju utsatt, om man t ex springer fort och råkar trampa snett.  ("Man" = "får" ...)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 25 maj-12 kl 08:30 »
Försök "klämma upp" tackan mot en vägg och verka den onda klöven till att börja med. De andra kan du ta senare. Det är mest bråttom med den hon har ont i.
Åsenfår, hundar och katter

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 25 maj-12 kl 10:20 »
Om det är en stukning/sträckning/bristning borde den göra som mest ont idag.  Och rent av kännas svullen.

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 25 maj-12 kl 18:22 »
Tack för era svar!
Efter mycket envishet från både min sida och tackans sida så lyckades vi verka klöven, hon låg ner helt men jag fick fram klöven ändå och vi hittade ett minimalt sår precis ovanför klövens början, vet inte om det kan påverka henne? Gick inte att se något riktigt vettigt, bara lite rosa som att det har kommit lite blod nån gång kanske.
Hursomhelst, med 5 lamm som nyfiket drog i  kläder och tuggade på pannlampan och den yngsta tackan som buffade på klövklipparen så han nästan föll av stolen :D så fick vi det gjort ordentligt, sen när hon resten sig såg vi redan att hon stödde lite grann på benet, hon prövade sätta ner det flera gånger och nu hoppar hon inte helt på tre ben utan använder det lite grann, kan tänkas att hon är ganska så öm kanske? Och givetvis även trött i det andra frambenet efter att ha vilat sin vikt på den i några dagar.
Släppte sedan ut henne som belöning och hon använder benet lite mer nu och det är jag glad för.
Sekatören jag klippte med blev snabbt slö så jag får insförskaffa en vettig klövsax till resten, något tips?

Nu hoppas jag att hon blir bättre iallafall.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 25 maj-12 kl 18:40 »
Jamen :D då kan det inte gärna vara brutet i alla fall!  :D

Jag trivs bäst med en billig modell, tror den kostade typ 29 kronor på nåt stort varuhus.  Tyvärr kan jag inte lägga ut bilder alls, men den är ganska liten och har inte slöats hittills, fast jag använt den under flera år.  Inte så mycket, men ändå.   :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 maj-12 kl 18:59 »
LG-Produkter har en nätt liten sak som jag tycker är väldigt bra. Det viktiga med en klövsax är att den klipper på båda skären... Granngården har ett stort as som mina händer inte klarar av... :o

Klövbölder (böld uppe vid klövranden) behandlar man inte med penicillin...då finns det risk att det kapslar in sig och åtekommer igen. Bra att ni klippte ner henne, det är bara att vänta, det går nog över, med tiden!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 10:11 »
Tips : Får vrickar/ stukar ofta någon av de nedre lederna från kotled och nedåt, det brukar kännas värme över den stukade leden
Går snabbt över på några dagar om de får stå i mindre box med zinklim binda över leden ( kostar ca 50 kr på apoteket )
Är de ute på bete brukar jag inte stänga in dem utan bara linda om leden och släppa dem igen, de går så mycket de måste för att äta bara. Kom bara ihåg att ta bort bandaget efteråt så det inte blir  glömt

Malinokamau

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 29 maj-12 kl 17:47 »
Tack så hemskt mycket för att ni finns här på alternativ!

Hon haltar ingenting längre och går och betar med de andra i samma takt :)
Första dagarna var hon öm och trött i benen så hon la sig ner ganska ofta men nu är det bra igen!

Det måste ha varit klöven som spökade för henne, dumma jag som inte klippt dom tidigare :/
Men man lär sig av sina misstag så den här gången har jag visst fått mig en läxa.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 29 maj-12 kl 17:55 »
Så glad man blir!  :D  Tack för att du talar om det som är bra också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser