Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hålslag i gåsägget - hur länge?  (läst 1619 gånger)

Bulan

• Västergötland
Hålslag i gåsägget - hur länge?
« skrivet: 23 maj-12 kl 17:21 »
Nu har det blivit ett rejält hålslag i ett av mina italiensk gås ägg  :D Hur länge kan det dröja innan den kommer ut?  ???
Bulan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hålslag i gåsägget - hur länge?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 17:43 »
Det kan dröja upp emot 36 timmar, så det gäller att ha is i magen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 19:24 »
36 timmar!!!  :o  Jösses! Tusen tack för svaret! Hade jag aldrig trott, då hade jag förmodligen trott det varit kört för länge sen om det gått så lång tid  :-[ Tack!
Bulan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 06:56 »
Trots att jag har haft gäss i många år har jag precis kläckt gås i maskin för första gången. Jag har unga djur och befruktningen var dålig så i slutändan var det bara ett ägg kvar. Den lilla gynnaren tog 3½ dygn på sig från hålslag tills den kom ut. Jag som är van vid höns som brukar vara ute efter mindre än 36 timmar var naturligtvis nojjig och pratade med en erfaren gåsuppfödare som kläcker mycket i maskin varje år. Han sa att 3 dygn från hålslag till kläck inte är ovanligt på gäss. Jag lugnade mig och i slutänden fick jag en pigg och glad liten gås som tog sig ur ägget själv. Som tur var fick jag tag i en kompis till gässlingen från annat hål så nu har den dessutom en kompis  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
Erik Forsman, Genomsnittswannabe, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser