Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva kaninungar på bästa sätt  (läst 15398 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Avliva kaninungar på bästa sätt
« Svar #20 skrivet: 27 nov-06 kl 13:54 »
Är inte dränkning i  ett humant sätt?

Har en air av olaglighet över sig.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 27 nov-06 kl 14:15 »
Låter lite väl häftigt att ta till hagelbössan för små ungar som bara är drygt 5 cm stora....
Nej det tycker jag inte. Det går snabbt och är effektivt. Djuret dör förmodligen innan det ens hör smällen. Och vad har storleken på djuret med det hela att göra?
Vad spelar det för roll om det är en kaninunge, kattunge, kulting, distemperdrabbad tvättbjörn, skadad höna eller påkörd hjort med brutna ben som behöver avlivas?
Varför skall ett litet djur behöva utsättas för mer lidande än ett större?
För ett par år sedan körde jag på en hjort. Den kanade in under bilen och jag körde över bägge bakbenen på den. Jag hade inget annat tillhygge i bilen än en skruvmejsel så jag fick sticka hjorten med den.
Det blev en mycket utdragen och lång död, påfrestande för oss båda.
Sedan dess har jag jag alltid med mig en kortpipad marlin 336 i caliber 30-30 som "truck-gun" i pick-uppen.
« Senast ändrad: 27 nov-06 kl 14:33 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

queer

« Svar #22 skrivet: 27 nov-06 kl 14:36 »
Tja, om Du ska dränka en råtta så underlättar det ju med ett tungt sänke typ ...

Pinglan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 nov-06 kl 15:47 »
 :-\
Tror inte att dränkning är ett humant sätt att avliva på.
Det dröjer ju ett tag innan djur (också människor) blir medvetslösa.
När djur skall avlivas skall de på något sätt bedövas eller förlora medvetandet så onödigt lidande undviks ...
Jag har jobbat ihop med människor som påstått sig vara "för mycket djurvänner" för att avliva ett djur.
Som förfärat utropat "hur kunde du döda katten, det hade jag aldrig kunnat - jag tycker för mycket om djur för det" ....
när jag berättade att jag varit med om en färfärligt jobbig sak dagen innan ....  = en katt hade varit saknad i 1½ vecka & vi hade letat vid vägkanterna utan att hitta katten (folk kör på utan att ha vett att stanna) ... men en bra bit hemifrån hittade jag av en händelse något som luktade som ruttnat kött ... när jag undersökte det närmare  visade det sig vara katten som var sårad och full av maskar - men som fortfarande levde ....  :o det enda jag hade nära till hands var en stolpe .... och alltså använde jag den för bedövningsslag och sedan för att slå ihjäl katten. Inte alls kul - men det fanns inget bra alternativ ....och så utropar folk "jag är för mycket djurvän för att kunna göra det"
.... så arg jag blev ...
 >:(
djävla skitsnack !
Man fixar det inte, eller har ingen empati för djuret .... men det handlar inte om att vara djurvän !!!

Blir så upprörd, så bäst att jag slutar skriva om detta ämne .... :-X

Natlil0216

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 dec-06 kl 20:27 »
Uuh ,  ??!          ??? :-\ stengolvet,  känns inte rätt iallafall ..

kaninungarna kan bli så söta.   jag tycker inte du ska döda dom eller någonting , när dom blir större , kan du ju sälja dom .. men du måste ju ha burar till dom också . ta och bygg några!         stackars kaniner ,     det skulle vart som om man skulle slått oss på ett stengolv!

snälla ,   va du än gör,     inte stengolvet  :'(

Dollar

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 06 dec-06 kl 13:03 »
Att säga att man är för mkt djurvänn för att kunna ta död på ngt tycker jag inte är bra eller hur jag ska uttrycka det, skaffar man djur så är det ju som djurägarens ansvar att se till att djuret inte lider  utan att det ska ha det bra och om det blir sjukt och man inte klarar av att ta död på det själv- om ingen annan utväg finns så får man åka till vet med det. Och är det akut sjuk så får man se till att det finns ngn som kan göra det åt en och finns inte det så då får man vackert göra det själv, det tycker jag att man har som ansvar.

Man ska ta i beakt att djur en dag förr eller senare blir sjukt på ett eller annat vis och ibland med den tråkiga utgång att man måste avliva.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 06 dec-06 kl 13:07 »
Uuh ,  ??!          ??? :-\ stengolvet,  känns inte rätt iallafall ..

kaninungarna kan bli så söta.   jag tycker inte du ska döda dom eller någonting , när dom blir större , kan du ju sälja dom .. men du måste ju ha burar till dom också . ta och bygg några!         stackars kaniner ,     det skulle vart som om man skulle slått oss på ett stengolv!

snälla ,   va du än gör,     inte stengolvet  :'(

Det är inte frågan om vad som känns rätt för en själv utan vad som är mest effektivt och som går enkelt och snabbt.

Visst är kaninungar söta det blir dom allihopa, men blir det defekter på dem kan man inte ha dem kvar och framför allt inte sälja dem.

Nu behöver jag inte ta ihjäl några ungar för det blev bara 1 unge och den tog honan inte hand om så den dog av sig själv. Hon tvättade den och bäddade in den men gav den ingen mat. Djuren kan vara rätt grymma själv men denna hona ville helt enkelt inte ta hand om ungen mer. Den blev bara några timmar gammal.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 08 dec-06 kl 20:47 »
:-\
Tror inte att dränkning är ett humant sätt att avliva på.
Det dröjer ju ett tag innan djur (också människor) blir medvetslösa.
När djur skall avlivas skall de på något sätt bedövas eller förlora medvetandet så onödigt lidande undviks ...
Jag har jobbat ihop med människor som påstått sig vara "för mycket djurvänner" för att avliva ett djur.
Som förfärat utropat "hur kunde du döda katten, det hade jag aldrig kunnat - jag tycker för mycket om djur för det" ....
när jag berättade att jag varit med om en färfärligt jobbig sak dagen innan ....  = en katt hade varit saknad i 1½ vecka & vi hade letat vid vägkanterna utan att hitta katten (folk kör på utan att ha vett att stanna) ... men en bra bit hemifrån hittade jag av en händelse något som luktade som ruttnat kött ... när jag undersökte det närmare  visade det sig vara katten som var sårad och full av maskar - men som fortfarande levde ....  :o det enda jag hade nära till hands var en stolpe .... och alltså använde jag den för bedövningsslag och sedan för att slå ihjäl katten. Inte alls kul - men det fanns inget bra alternativ ....och så utropar folk "jag är för mycket djurvän för att kunna göra det"
.... så arg jag blev ...
 >:(
djävla skitsnack !
Man fixar det inte, eller har ingen empati för djuret .... men det handlar inte om att vara djurvän !!!

Blir så upprörd, så bäst att jag slutar skriva om detta ämne .... :-X

Upprörd blir jag också!  Älskar djur så enormt mycket.  :-\

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 08 dec-06 kl 20:48 »
Ta dom till veterinären för tusan! Att somna in måste väl ändå vara det klart bästa. :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 08 dec-06 kl 21:23 »
Visst är det så att om ungarna inte är som dom ska se struntar mammorna i dom.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #30 skrivet: 08 dec-06 kl 21:34 »
Ta dom till veterinären för tusan! Att somna in måste väl ändå vara det klart bästa. :o
Ett veterinärbesök är alltid stressande för djuret. Helt ny och stressande miljö och lukter m.m.
Det är mer humant om man då avlivar själv. (Förutsatt att man har erfarenhet av avlivning och är säker på sin sak)
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: som dom ska...
« Svar #31 skrivet: 08 dec-06 kl 21:53 »
Visst är det så att om ungarna inte är som dom ska se struntar mammorna i dom.

Kan också vara så att mammorna inte är som dom ska  ;D ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dollar

• Västerbotten
« Svar #32 skrivet: 09 dec-06 kl 11:32 »
I detta fall så var det kanin honan, mamman som inte var som hon skulle.... hon gick på behandling för ögoninflammation och denna hona tillsammans med den förrymda hanen är inte besläktade med varandra på ngt vis.

Margareta

« Svar #33 skrivet: 14 dec-06 kl 20:54 »

"Linjeavel heter det  ;D och är nyckeln till mycket bra och snyggt !"

en fråga angående detta, kan man stamboksföra dessa ungar, om de alltså har samma pappa som morfar i stamtavlan?
« Senast ändrad: 14 dec-06 kl 20:55 av Margareta »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #34 skrivet: 16 dec-06 kl 04:53 »
Jag hade inget annat tillhygge i bilen än en skruvmejsel så jag fick sticka hjorten med den.
Sedan dess har jag jag alltid med mig en kortpipad marlin 336 i caliber 30-30 som "truck-gun" i pick-uppen.

Har kört på ett rådjur på liknande sätt, jag hade INGET i bilen förutom två hundfiltar...
Jag höll på att kräkas men lyckades vrida nacken av den kraken. Gjorde en snabb och hård "knyck" bakåt, den dog genast.
Tror  att "farbror blå" skulle få hjärnblödning om de stoppar min risiga gamla volvo o ser en kortpipad marlin 336 i bilen  ;) ;)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #35 skrivet: 16 dec-06 kl 12:27 »
Nej det tycker jag inte. Det går snabbt och är effektivt. Djuret dör förmodligen innan det ens hör smällen. Och vad har storleken på djuret med det hela att göra?
Vad spelar det för roll om det är en kaninunge, kattunge, kulting, distemperdrabbad tvättbjörn, skadad höna eller påkörd hjort med brutna ben som behöver avlivas?
Varför skall ett litet djur behöva utsättas för mer lidande än ett större?
För ett par år sedan körde jag på en hjort. Den kanade in under bilen och jag körde över bägge bakbenen på den. Jag hade inget annat tillhygge i bilen än en skruvmejsel så jag fick sticka hjorten med den.

Ah, truck gun, jag vet bara en svensk som haft det, en journalist, pistolskytt och jägare, då i fyrtioårsåldern som hade en winchester .45 repeterbössa permanent perkerad bakom sätena i sin cheva flatbed.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

naggen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 dec-06 kl 11:17 »
Ah, truck gun, jag vet bara en svensk som haft det, en journalist, pistolskytt och jägare, då i fyrtioårsåldern som hade en winchester .45 repeterbössa permanent perkerad bakom sätena i sin cheva flatbed.

Nu förstår jag varför intervjuoffren känner sig lite obehagliga till mods.
Skjutjärnsjournalistik får liksom en ny betydelse.

djurvänen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 05 jan-07 kl 17:23 »
hej  jag tycker att det är djurplågeri ge dom till en djur affär i stället

djurvänen

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 05 jan-07 kl 17:49 »
SNÄLLA LÄS  :)Nu ska jag säga en sak vill man "avliva" ett elr flera djur så varför inte sälja det täng du får pengar avlivar du djuret genom att slå det i sten gålvet är djurplågeri skulle du vilja att nån hedde dig i T.x.e i en säck och slå ner dig i stengolvet  VA hur tängker man ge bort dom sälj dom men det är ett stort fel av DIG att slå dom på ett sten golv Tängk efter varför inte säjla dom i stället för att vara en djurplågare  i all evighet ingen kommer att våga låta dig vara djur vackt kanse inte att du får öra vid doms djur Tängk hur många mäniskor i världen som villl ha en kanin lägg ut dom på blocket på annslags-tavler vad som hels men dödar du dom genom att drängka sjuta elr slå dom så är det det största FEL som man gör låt dom få leva dom har bara ett liv så låt dom då få ett lyckligt liv i stället för att försöra det Det är så J*V*A synd om dom MEN tängk efter skulle du vilja bli behandlad så illa det tror jag inte så SÄLJ DOM DÅ BARA det är ju lätt jag och en kompis ska bli kanin-uppfödara och vi blir det inte för att vi ska slå ihjäl dom utan för att sälja dom. hur mkt säljer du dom för o vart bo du jag kan köpa dom beroende på vart du bor jag tillåter inte att du gör så JAG KAN TA HAND OM DOM HUR MÅNGA ÄR det ???/////EN STOR DJURVÄN

Dollar

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 05 jan-07 kl 21:17 »
Till Djurvännen!

Först var jag inte ens tänkt att besvara ditt inlägg, har du överhuvudtaget läst igenom hela tråden?

För det första så blev det inga ungar som jag befarade utan hanen hade betäckt en "godkänd" hona istället och hon fick 4 fina ungar som jag tänker sälja. De är inget fel på dem.

MEN!!!! Om det nu hade varit så pappan, eller brorsan till dessa honor hade betäckt/parat sig med dom så hade det blivit inavel och jag vill absolut inte sälja defekta kaniner om det hade blivit det. Eller alternativt skänka bort dem eftersom det är varken snällt  mot vare sig kaninen eller köparen. En kanin som är defekt bör man ta bort så att den inte lider.  Och pengar, vad betyder pengar i detta läge, jag är inte ute efter att tjäna massa pengar på kaninungar utan jag tar en kull när jag själv vill behålla en ny kanin. Tänker man bara på pengar är man absolut ingen djurvän.

Du kallar dig djurvän och jag hoppas ju då att du inte får några defekta ungar som du låter leva beroende på vad de har för fel nu då, så att de ska lida och inte kunna leva ett drägligt kaninliv.

Sen tycker jag att det är mkt fult av dig att anklaga mig för att inte vara djurvän, du känner inte mig och hur mkt jag engagerar mig med djur och hur mina djur lever.

Och om du läser trådens ämne riktigt noga så ser du att jag har skrivit avliva kaninungar på bästa sätt och inte på sämsta sätt. Varför jag skrev denna var för att höra om det var någon som visste ett bra sätt att ta bort kaninungar utan onödigt lidande. Det är ens djurägares ansvar att se till att djuren inte lider i onödan, annars ska man inte ha djur tycker jag!

//Dollar

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser