Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva kaninungar på bästa sätt  (läst 15402 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Avliva kaninungar på bästa sätt
« skrivet: 17 nov-06 kl 09:49 »
Har ju då tyvärr kommit till en tråkig sak. Min ena kaninhane har rymt till honorna som är 4 st och varav två är hans egna barn. Vilket nu resulterar till ungar för dom. Nu har jag aldrig tagit bort kaninungar så jag undrar om någon har gjort detta någon gång och hur gör ni? Tänkte ta dom så fort de är födda.

Det enda jag har kommit på är att stoppa dem i en påse och slå dem ner i stengolvet ute i stallgången, ja inte inne hos kaninerna utan ute i "porten". Nu kanske detta låter brutalt hos vissa men jag vill inte ha några inavels kaniner inte, det känns inte bra.  Inte så nära besläktade.

Hoppas på tips och råd.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Pelargon

• Gäst
Re:Avliva kaninungar på bästa sätt
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 11:53 »
Slå dem i stengolvet  :-\   ???

Men lugna ner dig nu....kaninungarna kan ju bli jättefina ju   :)  
Och om du vill ha några kaniner att slakta så har du ju 2 kullar här då.

Kerstin Linnea

« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 12:06 »
Ja inavel är inte enbart dåligt...
Många gånger så är det inte bra men i ett led så gör det inget för all inavelsverkan försvinner i deras blivande kullar så länge det är med obesläktade individer...
Och till kött duger dom nog....
Sen om du ska sälja sådana ungar så är set bra att skriva i annonsen att dom är resultatet av rymmning och inavel så köparen vet..Sen är det ganska omtvistat vad den humanaste sättet att avliva så små djur är...Gas? Massor av vatten?
Annars tror jag själv att det bästa är ett slag i huvudet för om du misslyckas med golvmetoden så kanske du spräcker mage och sånt på ungen men att den inte dör direkt,, :-\

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 13:35 »
Men, föd upp dom och stoppa dom i frysen. Att döda dom bara för att dom är "fel" känns inte rätt. Vilket slöseri på liv. Hamnar dom i frysen så har deras liv i alla fall gjort någon nytta.

Men att avliva på bästa tänkbara sätt är något som alla som håller djur borde lära sig. Så att ett skadat djur slipper lida i flera timmar i väntan på jourveterinär med förhinder t.ex. .

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 17:53 »
 Håller med Gruff 100%  -- förutsett att du har plats att ha ungarna. Annars får du väl bygga bur

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 18:25 »
Hm, det är ju inte mat jag är ute efter. Det är mina sällskaps kaniner detta av rasen teddylöwen. Visst är det en självklarhet att djurägare ska lära sig att ta bort sina djur då man skaffar dessa och det har jag gjort då de varit sjuka och dåliga men då har de varit större. Nu pratade jag om några timmars gamla ungar, inte så lätt att hugga huvet av, skjuta med luftgevär osv. Visst har jag plats (om det blir honor) men vem vill köpa en inavelskanin? Det skulle då inte jag iaf. Man kan ju aldrig garantera att det inte blir ngn defekt på dem då.... fast det kan man väl inte med de andra till hundra procent heller, men ni fattar ju hur jag menar hoppas jag.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 19:31 »
Visst fattar jag. Men......

rasen teddylöwen

Smakar inte sämre än andra kaniner.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 18 nov-06 kl 14:05 »
Näe det tror jag inte att de gör, smakar sämre alltså. MEN detta är mina sällskapsdjur och jag äter inte mina sällskapsdjur.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 18 nov-06 kl 18:01 »
men vem vill köpa en inavelskanin? Det skulle då inte jag iaf. Man kan ju aldrig garantera att det inte blir ngn defekt på dem då.... fast det kan man väl inte med de andra till hundra procent heller, men ni fattar ju hur jag menar hoppas jag.

Jag skulle köpa !! Om de är snygga och friska så är det ju ett kanonklipp!
Genomavlade honor ett superbra avelsmaterial om din hane är snygg och frisk förstås.

Linjeavel heter det  ;D och är nyckeln till mycket bra och snyggt !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 18 nov-06 kl 23:01 »
Inom kaninavel förekommer ibland parningar far-dotter, mor-son och syskonparningar för att förstärka vissa anlag. Linjeavel (eller inavel). Inavelsdepressioner visar sig oftast inte om det bara sker i en generation, och man sedan utavlar igen.

Så du kan lungt behålla kaninerna.

Om jag ska avliva något så litet, så tar jag ungen i bakbenen och svingar huvudet (ungens) mot en sten.

Edgar

Dollar

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 19 nov-06 kl 10:26 »
Inom kaninavel förekommer ibland parningar far-dotter, mor-son och syskonparningar för att förstärka vissa anlag. Linjeavel (eller inavel). Inavelsdepressioner visar sig oftast inte om det bara sker i en generation, och man sedan utavlar igen.

Så du kan lungt behålla kaninerna.

Jaha, ja men då känns det ju genast lite bättre. Har hört att dom använder ett led till bakåt så alltså mormor-barnbarn men inte så nära som far-dotter. Men man kanske ska ta och relaxa så länge då.

Om jag ska avliva något så litet, så tar jag ungen i bakbenen och svingar huvudet (ungens) mot en sten.

::) Ursäkta att jag ser ironin i det hela, men jag förstod att det var ungens huvud du menar och inte ditt eget ;)

Men iaf så blir det ju ungefär som jag tänkt det, man stoppar en i en påse på 3 liter eller 5 liters sen svingar man den ner i ett stengolv, borde vara död på engång om man tar i ordentligt..... Men nu verkar det ju som  om jag kan hoppa över denna brutala sak.

Thank you!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 19 nov-06 kl 11:34 »
Mest var det självironiskt, jag tyckte inte att beskrivningen blev sämre, snarare tvärtom.

Dock, jag tror du har bättre kontroll över skeendet om du låter bli plastpåsen, det är bättre att bita ihop runt obehagligheterna än att något går snett.

Edgar

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #12 skrivet: 22 nov-06 kl 07:54 »
En vän till mig skulle en gång avliva en sjuk undulat, och fick då rådet av en veterinär att använda startgas (sån där man har till bilar).
Det borde fungera på pyttesmå kaninungar också, för ibland måste en del avlivas tex pga missbildningar eller alldeles för stora kullar.
Man lägger då djuret tillsammans med en trasa indränkt i startgas, i en lufttät förpackning. Startgas innehåller eter, och tydligen somnar djuret in som när man blir sövd, innan det dör vilket ju låter ganska humant.
Någon med mer erfarenhet ifrån denna metod här?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 22 nov-06 kl 08:19 »
Hej!

För flera år sedan provade jag den metoden på dagsgamla kattungar. Aldrig mer!!  I och för sig har ju katter reflexer och muskelryckningar länge efter döden, men jag tyckte det aldrig tog slut. Usch.

Edgar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 22 nov-06 kl 14:19 »
Handlar det om mindre djur som enbart skall avlivas och inget skall tas tillvara så tar jag alltid det säkra före det osäkra. Laddar hagelbössan "onödigt" kraftigt, tar med djuret ut i skogen och skjuter på kort avstånd. Blir inte mycket kvar av djuret och finns inte en chans att djuret inte dör ögonblickligen.
Om man inte själv jagar och/eller har vapen så kanske det finns någon jägare i närheten som kan hjälpa till.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 27 nov-06 kl 09:55 »
Låter lite väl häftigt att ta till hagelbössan för små ungar som bara är drygt 5 cm stora....

Startgasen låter som ett bra alternativ.  

Edgar, kanske att kattungar är förstora för detta det måste vara mindre djur då den kanske inte blir tillräckligt effektiv för större? Bara en tanke....

Pinglan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 nov-06 kl 10:55 »
Låter trevligt att du skall behålla dem om du inte vill avliva dem ....

Men ....  :-\
... om man skall avliva så måste väl det mest humana vara om man är säker på att ungarna dör smärtfritt...
och att de dör, om jag fattat rätt så måste avblodning ske om de bedövas med slag eller dyl (startgas också antagligen)
Hagelbörsa låter som det svar som mest svarade på din ursprungsfråga ...  
(som jag uppfattade den = "hur döda så säkert och smärtfritt som möjligt?")
Dagsgamla kattungar lär inte vara mer utvecklade än kaninungar, så efter att läst erfarenhet som Edgar skaffat sig .... kommer i vart fall inte jag exprimentera den metoden på varken katt eller kaninungar ....
Jag tror att en human bedövningen (förutom bedövningsinjektion hos veterinär) är el och sedan döda genom avblodning.
Från djurets "horisont" .... men att stoppa dem i en påse (jag utgår från att det menades en och en - annars är det def. djurplågeri) vet jag inte ens om det är tillåtet .... eftersom man då inte ser vart bedövningsslaget träffar eller hur länge djuret får lida .....
Dessutom kan jag som människa då invaggas i tron att det fungerat, bara för att jag inte sett det, även om djuret fick lida en stund .... eller ve och fasa .... att djuret fortfarande lever när jag öppnar påsen efter en ½ minut ...

Att det inte känns bekvämt eller trevligt - är ju en helt annan sak ...

Hoppas allt ordnar sig ...

Pinglan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 nov-06 kl 11:39 »
oj ...
var lite upprörd när jag skrev mitt fg inlägg  :-[

du skrev visst att du skulle ta en och en och plastpåse ....
så då ser du den ju i.o.f.
- men om man inte håller i fötterna har man ju ändå ingen kontroll på vart bedövningsslaget träffar ....

PiaW

• Ebias
« Svar #18 skrivet: 27 nov-06 kl 13:41 »
Är inte dränkning i  ett humant sätt? De andas ju in direkt och man har full koll om man tar en i taget.
Har inte provat, har någon annan det?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 27 nov-06 kl 13:52 »
Jag har sett djurungar och råttor dränkas. Dom kämpar i flera minuter innan det är slut.
« Senast ändrad: 27 nov-06 kl 13:53 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser