Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta jättestora mattor  (läst 40248 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Tvätta jättestora mattor
« skrivet: 23 maj-12 kl 15:45 »
Jag har två jättestora mattor som inte går in i grovtvättsmaskinen man kan låna i närheten. Den ena av dem är 100% ull och blir väldigt tung när den är blöt dessutom.
Funderar på om man skall ta och fråga grannen som har en bit gräsmatta om man kan få låna trädgårdsslangen och skrubba med såpa och spola av, men är orolig för att det inte skall gå att få den tjocka ullmattan att torka.

Några förslag?

tinna.m

• Skåne
SV: Tvätta jättestora mattor
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 16:17 »
Högtryckstvätt utan rengöringsmedel. Underifrån först så skiten åker ur mattbottnen. Torka på plankor uppriggade på nåt vis.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 16:38 »
Lägg upochner över en snödriva och piska baksidan.

Det kommer snö igen även om man inte vill tro det just nu :P

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 16:51 »
Högtryckstvätt utan rengöringsmedel. Underifrån först så skiten åker ur mattbottnen. Torka på plankor uppriggade på nåt vis.
Nä ja tror högtrycks tvätten skadar fibrerna i mattan  . Mattställning eller liknade  och skura samt som tork tork

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 16:58 »
Vilka sorters smuts rör det sig om?  Egentligen endast fett som kräver såpa, eller?  Ull är tungt i torrt tillstånd, och blir fruktansvärt tungt när det är vått.  Jag skulle fundera över snö-modellen först.  Om det är mest damm, t ex.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 08:38 »
Vi pratar väl ungefär fem års smuts från ett hem fullt av djur och rökare... av alla de slag som kan uppkomma därav. =/

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 08:46 »
Hm, röken är väl värst, såvitt inte djuren har "olyckats" på mattan.  Hur stora ÄR de?  Vad kan de tänkas väga i torrt skick?

evamarta

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 08:47 »
Jag har två jättestora mattor som inte går in i grovtvättsmaskinen man kan låna i närheten. Den ena av dem är 100% ull och blir väldigt tung när den är blöt dessutom.
Funderar på om man skall ta och fråga grannen som har en bit gräsmatta om man kan få låna trädgårdsslangen och skrubba med såpa och spola av, men är orolig för att det inte skall gå att få den tjocka ullmattan att torka.

Några förslag?

Vi gjorde precis samma sak här igår!
1. La ut den stinkade ullmattan på gräsmattan
2. Spolade med massor med vatten från trädgårdsslangen.
3. Hällde på en hel del såpa.
4. Spolade med vatten igen. (mattan är lite skör, så vi skrubbade inte)
5. Hängde upp den blytunga mattan över ett par träbockar
6. När det värsta runnit av, hängde vi den på ett vanligt klädstreck.
7. Mattan är torr! Och luktar gott!

Tips: Börja tidigt på morgonen,så hinner den torka under dagen.
evamarta@live.se
0767-933525

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 24 maj-12 kl 08:49 »
Spolade från undersidan, då?  Men hur stor är evamartas och Grynets matta?  Som det låter på Kultist så är hennases jättestor, intill ohanterlighet redan i torrt tillstånd?

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 24 maj-12 kl 09:03 »
Man ska inte underskatta vad sol och vind kan åstadkomma!  :D Jag blir alltid förvånad hur bra blöta grejjor torkar utomhus, även stort och ulligt som man inte orkar få ut vattnet ur. Men man måste få in luft från alla håll, och gärna kunde vända mattan.

Med hjälp borde det gå att få ut en gigantisk matta. Om man lägger den på en ren pressening slipper man få lera på också. Problemet är väl vad den ska läggas på sen... Träbockar? En planka fastsurrad mellan två träd?

Funderar själv på hur jag i framtiden ska tvätta en fin blå ryamatta mina föräldrar knöt på 60-talet, och två nya stora trasmattor jag inte får in i maskinen. (Problemet är väl att jag inte minns vart jag har vattenslangen, "försvann" när vi flyttade, hitta den och montera den i köket)

Att piska dem i snön är jättebra vintertid. Ryamattan lägger jag undan på sommaren, vi springer ju ut och in barfota hela tiden  ;)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

evamarta

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 maj-12 kl 09:08 »
Spolade från undersidan, då?  Men hur stor är evamartas och Grynets matta?  Som det låter på Kultist så är hennases jättestor, intill ohanterlighet redan i torrt tillstånd?

Vår matta är ca 200 x 150. Inte jättestor och inte jättetjock.
Vi spolade den helt enkelt bara på ena sidan.
evamarta@live.se
0767-933525

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 24 maj-12 kl 09:09 »
Nu blir jag faktiskt nyfiken på hur stor din matta är, Kultist?

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 maj-12 kl 23:14 »
Jag är en svag människa, antar jag. Mattan är väl ungefär lika stor som evamartas.

Till saken hör väl att jag bor på tredje våningen i en lägenhet och dessutom är jag höggravid. Saker blir lite jobbigare att hantera då. Har dock inte ett dugg lust att vänta till i vinter med att få mattan mysigare, så det blir till att besöka grannen i morgon och se om vi kan få låna vattenslangen någon dag - samt att be maken att hjälpa till!

Tack för alla tips i alla fall! Får se om jag kan hitta någonting att lägga upp mattan på så att den får torka lite. Bara den blir halvtorr så borde man kunna baxa iväg den till piskställningen på gården där den kan hänga lite mer fritt.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 maj-12 kl 23:19 »
Eller bara skura den direkt på ställningen?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 25 maj-12 kl 23:37 »
Jag skulle lämna in den på tvätt. Gjorde det med en röllakanmatta som fått valpkiss överallt. Kostade 300 kr och det var det värt tycker jag. MEN den blev lite sladdrigare...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 25 maj-12 kl 23:42 »
Jag brukar tvätta tjocka ullmattor med kallt vatten från vattenslangen och såpa. Passar på när det ska vara varmt och soligt några dagar så kan de hänga ute tills de är torra. Fast de största mattorna måste jag ha hjälp med att hänga upp när de är blöta för de väger bly. Om de är mycket smutsiga och mattan tål det har jag skrubbat med rotborste på de värsta ställena. Funkar skitbra mattorna blir som nya.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 maj-12 kl 23:47 »
Jag är en svag människa, antar jag. Mattan är väl ungefär lika stor som evamartas.

Till saken hör väl att jag bor på tredje våningen i en lägenhet och dessutom är jag höggravid. Saker blir lite jobbigare att hantera då. Har dock inte ett dugg lust att vänta till i vinter med att få mattan mysigare, så det blir till att besöka grannen i morgon och se om vi kan få låna vattenslangen någon dag - samt att be maken att hjälpa till!

Tack för alla tips i alla fall! Får se om jag kan hitta någonting att lägga upp mattan på så att den får torka lite. Bara den blir halvtorr så borde man kunna baxa iväg den till piskställningen på gården där den kan hänga lite mer fritt.
Tips några en gångs pallar från affären borde funka bra?  då behöver du ju inte lyfta häller :)

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 26 maj-12 kl 07:47 »
Om du är gravid så bär du redan en ganska stor börda, plus att du kan ha foglossning och sånt.  Jag hoppas verkligen att du kan hitta på bra sätt att åtminstone icke hantera en våt matta!  Baxa den på plats innan du blöter ner den.  Eller tänk på Lars Pers Marias förslag!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 maj-12 kl 08:44 »
Eller bara skura den direkt på ställningen?

Det hade varit bra om det nu funnits vatten vid ställningen. Jag undrar hur de planerat mitt område ibland... =/

Lars Pers Maria - Skall ta och kolla upp det. Har dock ingen bil, så det blir till att försöka övertyga någon mobil vän. Lite sladdrigare kan jag överleva bara den blir ren. 300 spänn kan det vara värt om man bara gör det någon gång sisådär var femte år. =)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 08:55 »
Om mattan är väldigt tung att få upp för tork så skulle jag överväga nån form av hiss. Typ en ram av plank, rep och block. Då skulle man kunna lägga mattan på ramen innan man blöter ner den, och sen hissa upp den med hjälp av block. Förutsätter dock att man har nåt att hissa i. Typ ett träd eller nån form av ställning...

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser