Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snuviga  (läst 2374 gånger)

kalas

Snuviga
« skrivet: 23 maj-12 kl 14:20 »
I lördags hämtade vi hem 2 gotlandstackor med lamm. I måndags upptäcker vi att alla är mer eller mindra förkylda. Den äldsta tackan, född 08, är nog den som är mest snuvig.
Vi har dom frånskilda från våra andra får. De är också mycket magra så de får lite kraftfoder och lammen får pellets. Lammen busar inte alls men är nyfikna och verkar inte må dåligt. Kanske att de är påverkade av sin förkylning.
Vad kan vi göra för dom? Går det över av sig själv precis som hos oss. Annars är de pigga.
Hur länge ska de vara för sig själva?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Snuviga
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 20:16 »
är dom avmaskade?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

kalas

« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 21:12 »
Dom avmaskades när vi hämtade dom.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 21:46 »
med vad och hade dom mask så tar det ett tag att återhämta sig....lite extra B-vitamin kan ju inte skada.
Länk till mina lamm 2012

kalas

« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 12:41 »
Vad har snuvan med mask att göra?
Jag vet inte vilket maskmedel de fick.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 13:02 »
Jag antar att Lorita tänkte på Lungmask...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Länk till mina lamm 2012

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 14:33 »
Jag hade kollat tempen på alla djuren. Lunginflammation ger feber, så då borde det visa sig.

F ö är min erfarenhet att lamm busar, om de inte gör det, så är det något som inte stämmer... Om de inte har blivit för gamla för det, nu ???

Kanske att stressen efter flytten har gett lite rinnande nosar?? Jag har sett att en del av mina tackor har det ibland, men sen händer inget mer, det går över :-[
Ha dom i en egen hage några veckor, om du kan!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 24 maj-12 kl 14:50 »
F ö är min erfarenhet att lamm busar, om de inte gör det, så är det något som inte stämmer...
Min också ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Snuviga
« Svar #9 skrivet: 24 maj-12 kl 16:14 »
Är dom feberfria kan man misstänka mineralbrist (kobolt) också, kanske tackorna inte haft mineraler i vinter?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 24 maj-12 kl 18:52 »
Tag träckprov och tag fåren till Vet. snabbt, om de börjar äta dåligt!  Om de varit felfodradehar eller har haft parsiter kan stressen av flytten och den vanliga förkyllningen som kommer av miljäöombytet, bli för mycket för dem. E+Selen ett multivitaminpreparat kan vara mycket värdefullt!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

kalas

« Svar #11 skrivet: 24 maj-12 kl 21:04 »
Tackorna äter med en väldig aptit och är pigga.
Lammen däremot busar minimalt trots att dom bara är ett par veckor gamla.
Imorgon tar vi tempen på dom.Ett par av lammen har diarré men det kan ju bero på miljöombyte och nytt bete.
Vi har börjat att ge lammen pellets och de har provsmakat.
Dom kan gå kvar där dom är hur länge som helst, det är inga problem.
Men hur länge behöver dom gå själva?
Vi har en dunk energibalans som vi kan ge dom som tillskott.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 26 maj-12 kl 12:14 »
Ge dem , lammen energibalans redan nu!  Lamm skall inte ha diarré, det har de inte råd med!  De innehåller för små vätske och energireserver!
Ge dem litet (två teskedar per lamm och tillfälle) med foderkalk (ingen annan sorts kalk!) som uppslammats i ljummet vatten, vari det redan finns upplöst 1/4 kub bakjäst.  Ge detta morgon och kväll i två -tre dagar till lammen.
 Och multivitaminpreparat i driksvattnet tikll hela gänget samt både mineralfoder balja och slickstenar.

Lamm skall antingen sova, dia eller skutta runt och njuta av att var glada lamm :D  - annars är det något fel! :o
/Tt
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 12:18 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Biggee, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser