Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nylammad tacka utan efterbörd, hjälp!  (läst 1774 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Nylammad tacka utan efterbörd, hjälp!
« skrivet: 22 maj-12 kl 23:27 »
Jag har en ungtacka som lammat för första gången. Lammet kom för ca. 2 timmar sedan, och jag fick hjälpa till och dra lite. Men det blev ingen sträng hängandes i rumpan som det brukar, det var ingen innan heller, bara huvud och klöv som stack ut. Det brukar ju hänga någon efterbörd som sedan kommer ut.

Är detta ok, kan den komma senare, eller är det problem att den inte ens hänger ut???

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Nylammad tacka utan efterbörd, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 00:04 »
Nu har jag varit och tittat igen, och nu hittade jag blåsan som fortfarande är vattenfylld. Men själva moderkakan är inte med. Jag lyfte svansen på tackan för att titta noggrannt, och nu sticker det ut ca. 1-2 cm av något, troligtvis efterbörden men den ser mysko ut. Det är liksom en liten bubbla, eller knut som sticker ut.

Jag kom på nu att när lammet kom ut var det bajs på den (ungefär på undersidan mellan pung och bakben tror jag att det var), men kan ha varit tackans, då det var svarta kluttar har jag för mig. Tänkte ju mest på att få lammet att andas ordentligt... Kan bajset ha ställt till det på något sätt?

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 06:52 »
Ett lamm till kanske...?

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 07:33 »
Hur har det gått?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 07:47 »
Om lammet kommer till att dia hjälper det till att få ut efterbörden.  Men tackan bör förmodligen, om inget mer positivt har skett, omgående till Veterinär för kontroll och antbioticka-inlägg. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 08:15 »
Ja, hur har det gått?  Efterbörden kan ju dröja, men jag tycker ändå att du bör försöka kolla om det möjligen är ett lamm till.  Om fosterbecket går under fostertiden, så är det ett tecken på att fostret inte mår riktigt bra.  Fostervattnet brukar då bli gul- eller  brunfärgat, jag tycker det ser rätt äckligt ut.  Så såg det ut på alla tre bilderna av de stackars lammen som hade råkat ut för den där nya virussjukdomen, som vi ska anmäla till SVA om vi ser den.  Är det födda lammet friskt?  Hur mår den unga modern?

Mardrömmen är ju att det är ett lamm till, som är dött ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 10:31 »
Efterbörden har nu kommit ut, och det verkar gå bra för dem båda. Lammet diar och mamman äter. Det kom inget mer lamm, och det var ju bra eftersom hon nog inte haft mat åt två stycken.

Tack för era inlägg!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 10:47 »
 :D :D Bra även ur den synpunkten att hade det varit ett, så hade det varit ett fall för veterinär - minst ...  :o

Så bra att det gick bra.  Klappa dem från oss!!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Tångräkan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser