Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sanera brännässlor??  (läst 9101 gånger)

Pullarius

• Uppland
SV: Sanera brännässlor??
« Svar #20 skrivet: 01 jun-12 kl 16:55 »
Outspätt kiss är starka saker. Jag tror nog att det kan ta död på nässlorna om behandlingen är tillräckligt intensiv, lokal och återkommande. Men jag tvivlar lite på att det är ett bra sätt att få bort nässlor på större ytor.  ;D

När jag gödslar med kiss i landen späder jag 1:10 - 1:20.

Men det skulle vara kul att veta vad det är för kemisk reaktion som nässlorna inte tål.
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Tännlappen

• -
« Svar #21 skrivet: 01 jun-12 kl 17:18 »
Kultivator med några klor är ett ypperligt redskap för att dra bort nässlor.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jun-12 kl 17:42 »
Men det skulle vara kul att veta vad det är för kemisk reaktion som nässlorna inte tål.
Mats

http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 01 jun-12 kl 17:48 »
Håller med ovan.

Nässlor växer där jag låter dem växa. I rishögar, vid komposten, på ytor jag inte går på eller kklipper. Har aldrig någonsin sett nässlor som ett problem. Vet inga djur som ser det som problem heller.

En bekant som har får har fläckvis MASSOR av nässlor i hagarna. Mitt i sommaren brukar han slå av dem med lie (efter att de gått i blom och satt frö) och dagen efter brukar fåren ha frossat i sig alltihop. Samma sak med mina kaniner. Nässlorna bränns inte när de vissnat, och de vissnar fort i solen en sommardag.

Min åsikt om gifter kvarstår. I ALLA situationer.
Fast det är betydligt trevligare när du ger tips än att få ett vredesutbrått på någon som bara har ställt en helt vanlig fråga.
Tycker man inte om gift så är det bättre att ge andra tips vad dom skall göra i stället än att vara otrevlig mot någon som kanske inte visste att Round Up var giftigt.

Men det var starkt gjort att be om ursäkt för vredesutbrottet!

Halte

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 jun-12 kl 17:56 »
Stryk på RoundUp med avstrykarstav.. Jag har använt en 50 cm bred avstrykarstav på "brännässle-snår" och "ormbunkesnår" i några hagar där det varit allt för jävligt med dem.. Bara gå med staven och låta den glida över brännässlorna, effektivt och tar bara bort nässlorna till skillnad mot om man sprayar.

Se bara till att göra det en solig dag, blir det regn strax efter kan det vara bortkastat.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 01 jun-12 kl 18:42 »
*bara nyfiken*  Varför vill du inte täcka dem?  Det är väl det allra minst arbetskrävande?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 jun-12 kl 19:09 »
*bara nyfiken*  Varför vill du inte täcka dem?  Det är väl det allra minst arbetskrävande?

Tänker mig att det är svårt att täcka om de står i en massa bråte?

kbh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jun-12 kl 19:17 »
Tänker mig att det är svårt att täcka om de står i en massa bråte?
Det enklaste är väll slå av dom och ge dom till hästar och kaniner efter ett par timmar  i vart fall så värkar mina djur gilla nässlorna .I annat fall lägga på komposten

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 01 jun-12 kl 19:19 »
Hur täcker man nässlor som växer i vinbärsbuskar utan att täcka vinbärsbuskarna också?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 jun-12 kl 19:58 »
Hur täcker man nässlor som växer i vinbärsbuskar utan att täcka vinbärsbuskarna också?  ::)

Där får man dra bort dem ivrigt efterhand som de kommer så de armas ut. Round up vill man inte använda om man är rädd om busken. Går rötterna ihop så kan det vara slut på den med. Har man sett några gånger..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 01 jun-12 kl 20:03 »
Jag frågade nickan84.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Power4you

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser