Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sanera brännässlor??  (läst 9102 gånger)

Nickan

• -
Sanera brännässlor??
« skrivet: 22 maj-12 kl 20:11 »
Någon som kan hjälpa mej o tala om hur man "sanerar" dessa brännässlor utan att täcka marken el gräva upp dem? Vilka "medel" fungerar??

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sanera brännässlor??
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 07:17 »
Om du har nässlorna i en hage så trivs de inte när de trampas på så sätt vattenbalja, saltsten och mineraler så att djuren passerar över nässlorna. Annars så klipp ner dem ett par gånger varje säsong. Till slut ger de upp. Har man djur brukar de gilla torkade nässlor. Vi har massor av nässlor.   Det sägs att nässlor är den late bondens ogräs.   ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 00:03 »
Pass på att diskutera roundup därför då blir du inte omtyckt och får lyckönskningar om att misslyckas.
Så gick det för mig..

Men visst funkar det.
Vill du låta annat komma upp för att se vad som finns, sätta något eller bara hålla rent från nässlor?
Jag har dragit en mindre pinnharv efter fyrhjulingen i 1år nu. Gör ordning en skogsstig. Detta året är där fritt.

Annars kan du invänta hösten och gå loss med krattan ett par vändor ner i rötterna om du har lust.

Jenova

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 00:45 »
När jag flyttade hit hade jag en gammal häst som lärde de andra hästarna vad man kunde äta.
I januari varje år betade hon av alla torkade brännässlor. Därefter grävde hon upp rötterna och åt upp dem. Det blev ett väldigt grävande men hästarna fick både extra mat och sysselsättning så jag tyckte det var perfekt. Det finns mycket näring i brännässlor. Visst växte de upp igen men då stod de kavar till nästa vinter och hästarna tycker ju om det. Men de blev färre kom upp senare för varje år.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jun-12 kl 11:30 »
Alla sätt som nämts innan fungerar bra.
Själv så slår jag nällorna med trimmer eller lie innan de sätter frö samt en gång till senare undersensommaren, gör det under 2-3 år så har du kontroll på nällorna därefter.
Ska du använda round up så gör det när de är minst 5 cm höga till innan de sätter frö, och då räcker det med att spruta en gång sedan är problemet löst, men det är ju inte så alternativt.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-12 kl 11:35 »
Alla typer av gift är fullkomligt jävla idiotiskt. Allt som man tillför jorden stannar kvar i jorden. Men det är som vanligt här på alternativ.nu. Elda bildäck, bo off grid med dieselaggregat och spruta väck allt jävla ogräs så man kan få några hemodlade morötter att skryta med på facebook...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-12 kl 11:46 »
Nja, alltså dom som bodde här före oss har ju inte gjort speciellt mkt så mer jobb till mej /oss... Och låter man nässlorna stå i frö så blir dom ju bara fler o fler,, baksidan av lagårn, där ligger det hur mkt gammalt ski som helst o mitt bland allt blir det varje år ett 1,5 meter högt hav som enbart består av brännnässlor så det är inget ställe man vill ha djuren gå på så länge det är så mkt bråte som de kan göra sej illa på.. Det är ju även i betes kanterna, diken osv som det står nässlor i så även där är det svårt att få hästarna att gå..

Skulle hemskt gärna vilja veta om det funkar med typ round up eller vad det heter..

Vi har också köpt gård med massor av bildelar och annat skräp  som verkar växer ur marken hur mycket man än håller på. Och så klart trivs nässlorna bäst där det lgger bråte. Vi har utvecklat följande arbetssätt:
Plocka skräp tidigt på våren innan allt växer upp igen
slå nässlor till fjäderfä, te, suffle, lasagne osv.
gör det i 3 år
bränn av gammalt gräs/nässlor en vår
släpp in får
samla bråte igen
slå/gräv bort nässlor.

Det är en process som kräver lite tålamod och är mycket lärorik på flera olika plan ;) och faktisk glädjer jag mig av framsteg och nöjda får osv.  Aldrig i livet skulle jag testa det med roundup ... vitsen för mig med eget kött/grönsaker ligger jo i att slipper så många gifter som möjligt och då verkar det kontraproduktivt för mig att spruta 'ogräsmedel'.

Dessutom har jag bestämt att nässlor bör och ska finnas på platser här som jag inte behöver eller passerar ofta - fjärilarna ska också ha sina överlevnadschanser hos oss.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 01 jun-12 kl 11:51 »
Rensa upp så att det inte ligger bråte där. Sedan kommer du åt att slå av och hålla kort. Då förhindrar du fröspridning och gynnar exempelvis gräs, som kan tränga ut nässlor med tiden.

Behandla med kemikalier fungerar kortvarigt, men troligen ligger det frö i marken som gror senare, och vips är nässlorna tillbaka.

Jag har ett stort nässelsnår bakom min ladugård. Det är mycket uppskattat som vårprimör och av fjärilar senare på hösten. Ibland äter fjärilslarver upp det mesta, men det är ju efter att nässlorna satt frö, så de kommer tillbaka. Intill nässelsnåret har jag gräsmatta och odling, utan några problem alls.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jun-12 kl 13:07 »
Alla typer av gift är fullkomligt jävla idiotiskt. Allt som man tillför jorden stannar kvar i jorden. Men det är som vanligt här på alternativ.nu. Elda bildäck, bo off grid med dieselaggregat och spruta väck allt jävla ogräs så man kan få några hemodlade morötter att skryta med på facebook...

Jo men frågan är fri...
att vräka ur sig harranger av okväden när någon ställer frågor ger dig bara en massa minus. Varför inte presentera alternativa sätt istället med sakliga argument, jag kan lova dej att det fungerar mycket bättre.

Du har inte bidragit med något vettigt i den här disskutionen, tyvärr..

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 jun-12 kl 13:17 »
Och till dej nickan 84, fråga på du bara :) , det finns inga dumma frågor
« Senast ändrad: 01 jun-12 kl 13:23 av stubben »

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-12 kl 13:20 »
Jo men frågan är fri...
att vräka ur sig harranger av okväden när någon ställer frågor ger dig bara en massa minus. Varför inte presentera alternativa sätt istället med sakliga argument, jag kan lova dej att det fungerar mycket bättre.

Du har inte bidragit med något vettigt i den här disskutionen, tyvärr..

Det har du helt rätt i.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 01 jun-12 kl 13:34 »
Och till dej nickan 84, fråga på du bara :) , det finns inga dumma frågor

Det kan dock vara bra att känna till att många på detta forum aktivt försöker undvika kemikalier och gifter. Det grundar sig i en mycket stark rädsla för hur dessa kemikalier och gifter dödar och utarmar vår natur. Och förgiftar vår mat. Därför kommer lätt känslorna i svaj när någon ber om tips på kemikalier och gifter.

Men det är klart, det går att döda och utarma naturen även utan kemikalier och gifter. Det är bara lite mer ansträngande och görs därför normalt på mindre ytor med mindre omfattande konsekvenser.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 jun-12 kl 13:41 »
På med gummihandskar o ryck upp dom med rötterna .Tar faktiskt inte så mkt tid som man kan tro.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pullarius

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 01 jun-12 kl 13:53 »
När jag var liten och bodde på landet så brukade jag kissa på nässlorna bakom ett uthus.De dog men växterna runtomkring frodades!
Någon annan som har gjort samma erfarenhet?
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Juniperus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jun-12 kl 13:58 »
Nässlor är fin mat för både människor och djur och under nässlorna brukar man hitta fin jord. Har man ett större område med nässlor så blir det en jättefin rabatt där. Slår man nässlorna lie då och då så har man fina späda nässlor hela sommaren.

Själv skulle jag vilja att det växr mer brännässlor där jag odlar. Varför kämpa mot naturen när man kan samarbeta med den istället

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 01 jun-12 kl 14:04 »
När jag var liten och bodde på landet så brukade jag kissa på nässlorna bakom ett uthus.De dog men växterna runtomkring frodades!
Någon annan som har gjort samma erfarenhet?
Mats

Mina erfarenheter är de motsatta. Nässlorna trivs extra bra av kväverikt kiss. Bakum utedass och liknande. Men det kan kanske bli för mycket även för nässlorna? Men då är det nog så mycket gödning att det riskerar att läcka ner i grundvattnet eller rinna ut i vattendrag.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 jun-12 kl 14:13 »
Håller med ovan.

Nässlor växer där jag låter dem växa. I rishögar, vid komposten, på ytor jag inte går på eller kklipper. Har aldrig någonsin sett nässlor som ett problem. Vet inga djur som ser det som problem heller.

En bekant som har får har fläckvis MASSOR av nässlor i hagarna. Mitt i sommaren brukar han slå av dem med lie (efter att de gått i blom och satt frö) och dagen efter brukar fåren ha frossat i sig alltihop. Samma sak med mina kaniner. Nässlorna bränns inte när de vissnat, och de vissnar fort i solen en sommardag.

Min åsikt om gifter kvarstår. I ALLA situationer.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 01 jun-12 kl 14:42 »
På med gummihandskar o ryck upp dom med rötterna .Tar faktiskt inte så mkt tid som man kan tro.

Nässlor är även förnämliga på så vis att  de hänger ihop,  det är ytliga rötter och lätt att dra upp några meter med flera utväxter på. Fort går det och tacksamt ogräs att rensa!

Pullarius

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 01 jun-12 kl 15:59 »
Svar till sɹǝpuɐ.
 Jag tror också att nässlor växer alldeles förträffligt nära gödselhögar, men det dom inte verkade tåla var att man kissade direkt på bladen. Kanske någon kemisk reaktion med nässlornas gift. Vi får starta en försöksverksamhet. På kul!
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #19 skrivet: 01 jun-12 kl 16:26 »
Outspätt kiss är starka saker. Jag tror nog att det kan ta död på nässlorna om behandlingen är tillräckligt intensiv, lokal och återkommande. Men jag tvivlar lite på att det är ett bra sätt att få bort nässlor på större ytor.  ;D

När jag gödslar med kiss i landen späder jag 1:10 - 1:20.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser