Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt på gång. Med en nybörjares sedvanliga frågor =)  (läst 4466 gånger)

joelkorn

• Södermanland
Hej alla alternativare.  :D
Kul att ha hittat hit.

Jag heter joel, lite artigt intro innan alla "dumma" frågor tänkte jag kunde vara på sin plats.
Bor i tätbebyggt område (järna, södertälje). ensam med 2 barn i villa.

Har i olika vändor vart på gång med att skaffa höns. Men har aldrig blivit av. Sist var det min kommuns krångliga regler som satt käppar i hjulet. Men blev i helgen så otroligt sugen på att skaffa mig höns (suget tycks återkomma).
Så idag ringde jag kommun, och sen 2009 hade det tydligen blivit lättare att få godkänt för höns. Till och med tupp, där jag bor.
Så nu tog det spinn.

Det jag skulle vilja ha är kanske ca 5 höns och en tupp (till att börja med). Och vaktel.
Jag vill ha dom till: dom är fina, mysigt med höns i trädgården, ägg, och härligt med egen producerat kött då och då.

Det jag har är klassikern, en verkstadslänga som består av en ytterpanel och tak. Inte tät alls. ingen el eller vatten. Men ligger 5 m från huset så dra dit el är enkelt. Ett fönster i öster kommer sättas dit ca 120x120 stort.
Utegården kommer vara ca 40 kvm2, med en stor björk i sig, och ena långsidan i en syrenhäck.

Jag har nu lite olika alternativ. Men skulle gärna få tips på vilket som är oki att använda. Det ena är enklare och billigare (så klart att föredra om det är oki för hönsen)

1: sätta masonit direkt på panelen för att täta, regla upp ett golv som står på markplattor på jordgolvet och lägga lämpligt (?) skivmaterial på reglarna, inreda. klart

2: Regla upp golvet som ovan. Och sen bygga ett "rum i rummet" så att säga, reglar med vindpapp på utsidan, isolering, och sen OSB in mot hönsen. Då "bodsdelen" jag ska använda är sned och vind åt alla håll, så är det ingen idé att använda den befintliga panelen som yttervägg, därav rum i rummet lösningen.

Då till frågorna.
I Alternativ 1 blir det ju kallt. Men det verkar inte vara ett problem? Fördelen är att det blir mer naturligt ventilerat, då masoniten inte stänger inne fukt, men förhoppningsvis draget?

Vad mer bör jag tänka på?

Kan man ha flera raser ihop? Tänker då t.ex. en stor sort och en dvärg sort, 3 höns och en tupp av varje.
Kan vaktel gå med hönsen?
Någon som vet om man kan få tag i t.ex American Dominique, Maran (svart och vita, heter det gökfärgad?) höns (helst inte ägg som första försök) på nått bra ställe? Tycker dom är jätte fina, men kanske inte lämplig ras? Andra sorter att titta på med den färgen?
Har suttit och kollat runt idag, dom och sabelpoot kändes spontant som dom jag gillade bäst. Men silkes m.fl. var ju också väldigt fina. tips på bra fina höns? Som går att få tag på =)
Då stora delar av hönsgården har en stor björk över sig och en 4 meter hög häck, behöver man ha nättak? Hur mycket hök finns det mitt i samhället?
Läste ett tips om att gå på utställningar, där man både kunde köpa och titta på massa sorter. Vart hittar man sådana?
Mycket frågor blir det, och mer lär det komma.

Imorn ska jag ränna runt till grannarna med papper. Jag håller tummarna på att dom är snälla. Vore så roligt!

Mvh// joel kornfeld
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 00:04 av joelkorn »

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Projekt på gång. Med en nybörjares sedvanliga frågor =)
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 05:49 »

-Har du samma blanketter som jag hade så behöver du bara grannarnas unnderskrift för att de har informerats - jag fick en granne som inte 'godkände' och vägrade skriva på.. som tur var fick jag tillståndet ändå (och hon har ändrat sig!  ;D )
Lycka till!
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 05:52 »
Jag skulle nog isolera för att sedan styra ventilation med lucka och ventil. Fördelen är att du kan hålla frostfritt vintertid, med ventilation och ett litet element så slipper du också fukten som annars kan drypa av väggarna. Ventilation i samband med djur är det många som glömmer bort! Du kommer att uppskatta att det är frostfritt med tanke på hönsens dricksvatten, inga frusna ägg, mindre foderåtgång och inga frostskadade tuppkammar.

Har själv ett hönshus som med ett litet sandfyllt element håller över nollstrecket även de kallaste vinternätter.

joelkorn

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 16:07 »
Hur ser det ut med formplaywood (sådan jag sett många bygga inredning av)? Det är ju väldigt dyrt, men man behöver inte måla.
Men någon som vet hur det blir med parasiter m.m. på den?

Tänker mig att det är på väggarna, ev. även golv, med silikon, eller annan lämplig fogmassa, i skarvarna.
Fördelen är ju att den tål vatten och då är lätt att fästa, och att damm och smuts inte fastnar så lätt på den glatta ytan.
« Senast ändrad: 22 maj-12 kl 17:14 av joelkorn »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 16:20 »
Men äntligen hittade jag ett sätt som kan passa mig... Nu ska jag också prova med masonit direkt mot yttervägg. Fast jag har iofs redan köpt vindpapp. ::) Tack för tipset iaf! :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 22 maj-12 kl 18:13 »
Min erfarenhet är att det är lika krångligt att göra "rätt" som att göra "snabbt och enkelt". När man har verktygslådan framme så blir det enklare i slutändan om man reglar upp och slänger på en isolering. Den tid man lägger på detta i början sparar man eftersom man då har räta vinklar som passar alla skivmaterial på slutet. På köpet får man billigare kostnad för uppvärmning på vintern och ett behagligare inomhusklimat på sommaren.

Jag har alltid ångrat de provisoriska lösningar jag gjort!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 18:45 »
Min erfarenhet är att det är lika krångligt att göra "rätt" som att göra "snabbt och enkelt". När man har verktygslådan framme så blir det enklare i slutändan om man reglar upp och slänger på en isolering. Den tid man lägger på detta i början sparar man eftersom man då har räta vinklar som passar alla skivmaterial på slutet. På köpet får man billigare kostnad för uppvärmning på vintern och ett behagligare inomhusklimat på sommaren.

Jag har alltid ångrat de provisoriska lösningar jag gjort!

Om jag ska göra det ordentligt så måste jag köpa reglar. Sen måste reglarna passas in så att väggen kan bli rak... Vilket jag tvivlar på att jag fixar så där lätt. :-\ Detta skulle också leda till att jag måste lägga i 12-15cm isolering som jag inte har och som känns som over-kill i ett hönshus. Det känns mycket enklare snabbare med masonit och inhysa lite fler hönor så de håller värmen själva!  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

joelkorn

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 21:15 »
Ingen som har någon input på formplaywood?

Det kann som om det vore bra, med enkel tvättning osv.
Men kanske något jag missar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 21:26 »
Jag använder formplywood till bajsbrädor, till golv i hönstraktorer osv, jättebra tycker jag. Lätt att rengöra och håller länge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joelkorn

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 21:36 »
Jag använder formplywood till bajsbrädor, till golv i hönstraktorer osv, jättebra tycker jag. Lätt att rengöra och håller länge.

Då borde det vara bra som golv och väggar i huset också då?
Vet du om man bör täta skarven med något?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 21:39 »
Då borde det vara bra som golv och väggar i huset också då?
Vet du om man bör täta skarven med något?
Akrylfog skulle jag använda till det. Inte silikon, eftersom hönsen äter upp den. Akrylfog kan man måla över, så att hönsen låter den vara ifred.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joelkorn

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 21:50 »
Akrylfog skulle jag använda till det. Inte silikon, eftersom hönsen äter upp den. Akrylfog kan man måla över, så att hönsen låter den vara ifred.

Tanken med formplaywood var just att slippa måla, vet inte ens om det går att måla den.
Men med andra ord måste/ska man ha någon typ av fog i skarvar för att minska parasit hem? Och då faller ju hela formplaywood idéen  :(

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 22 maj-12 kl 22:47 »
Tanken med formplaywood var just att slippa måla, vet inte ens om det går att måla den.
Men med andra ord måste/ska man ha någon typ av fog i skarvar för att minska parasit hem? Och då faller ju hela formplaywood idéen  :(
Parasiter har jag inte haft problem med, däremot med svårigheter att städa om det inte blir tätt. Man målar bara över fogen, och någon cm utanför på båda hållen, man måste inte måla själva plyfan.

Om man konstruerar smart, och har väääldigt bra passform, så kan man skippa fogen.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 22 maj-12 kl 22:57 »

Det finns även silikon som är övermålningsbart  :)

joelkorn

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 maj-12 kl 23:07 »
Parasiter har jag inte haft problem med, däremot med svårigheter att städa om det inte blir tätt. Man målar bara över fogen, och någon cm utanför på båda hållen, man måste inte måla själva plyfan.

Om man konstruerar smart, och har väääldigt bra passform, så kan man skippa fogen.
[/quote

Vad bra passform i samanhanget? Det är ju inte tänkt att det ska bli mer än någon millimeters skarv, kapar allt i verkstaden så det ska bli rakt och bra. Får vi hoppas  :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 maj-12 kl 23:11 »
Att klä alltihop med formplyfa känns lite overkill ;D och jag får för mig att det blir väldigt halt att ha som golv. Däremot är det helt perfekt att ha just till bajsbrädor och kanske just bakom sittpinnarna där det ofta blir bajsskvätt långt uppåt taket :-X

Ang. isolering eller inte.... Om du väljer Maraner som är en utmärkt hushållshöna, så tror jag nog det skulle funka med bara masonit.... men när du börjar fundera på sabelpoot och silkeshöns..... tja, då tycker jag nog du ska isolera. Jag håller dessutom med om att man vinner i längden på att göra det något mer omständiga alternativet :)

KUL med höns :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

joelkorn

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 23 maj-12 kl 20:27 »
ursäkta på förhand att jag ställer frågor som säket redan är besvarade, men så svårt/jobbigt att leta igenom 1700+ trådar efter svar, när det inte finns någon sökfunktion =(

Ang. staket på ute gården.

Kan man köra ner typ 2m stolpar ca 4o cm ner. Man kommer då inte ha full ståhöjd hela vägen ut tull kanten. Om man har tak. Men taket kan spännas högt i mitten så lutningen blir brant. Sätter det i björken bara.
 Håller det?
eller är det bättre att bygga "ramar" och sätta ihop, som jag sett någon gjorde.
Eller finns det andra smarta sätt att göra det på?

Vad ska man använda som när i taket, om man måste ha det i samhället? Som sagt står en STOR björk mitt i hägnet som hänger nästan ut till taket på hönshuset. Men är väl kanske 10 av 45 kvm som är helt öppet. Och antar att en hök inte måste ha allt för stor plats?

mohsart

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 23 maj-12 kl 21:08 »
Sticka ned trä i jorden är generellt sett en dålig ide.
Visst, med tryckimpregnerat så håller det ett bra tag men när det väl rasar så murknar det under jord så du märker det inte lika lätt, dvs det kommer att rasa.
Bättre är en ram, eller någon form av stolpsko.
Fördelen med en ram, eller iaf reglar mot marken som de stående reglarna står på, är att man lättare kan sätta dit strävor, eller snedställda reglar som stagar upp (främst hörn-) stolparna.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #18 skrivet: 23 maj-12 kl 21:15 »

Vad ska man använda som när i taket, om man måste ha det i samhället? Som sagt står en STOR björk mitt i hägnet som hänger nästan ut till taket på hönshuset. Men är väl kanske 10 av 45 kvm som är helt öppet. Och antar att en hök inte måste ha allt för stor plats?

Prova Allox rådjursnät - verkar seg och stark..  vi köpte på Coop.. men jag har sett det på granngården och vissa trädgårdshandeln.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

joelkorn

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 23 maj-12 kl 21:45 »
Sticka ned trä i jorden är generellt sett en dålig ide.
Visst, med tryckimpregnerat så håller det ett bra tag men när det väl rasar så murknar det under jord så du märker det inte lika lätt, dvs det kommer att rasa.
Bättre är en ram, eller någon form av stolpsko.
Fördelen med en ram, eller iaf reglar mot marken som de stående reglarna står på, är att man lättare kan sätta dit strävor, eller snedställda reglar som stagar upp (främst hörn-) stolparna.

/Mats

Ja impade hade jag då tänkt. såg att jag hade typ 10 stående på tomten. Men får kanske köpa lite impade 45x45 mm reglar och bygga ram ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser