Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa klövar  (läst 3057 gånger)

magnusT

• Småland
Klippa klövar
« skrivet: 19 maj-12 kl 18:12 »
Söker efter något hjälpmedel som kan underlätta när man ska klippa klövarna.
Har kollat lite på klippstol och tackvändare. Men en vändare kostar ju rätt mycket och man vet ju inte om det är så bra.

Charlotte

• -
SV: Klippa klövar
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 18:28 »
Jag klipper mina i klippstol och tar klövarna samtidigt men jag går också igenom klövarna någon gång till/år, på vintern gör snö och ströbädd att klövarna växer som ogräs.
Funderar starkt på att skaffa en sån här:
http://www.hundenochherden.se/tackstol/18-0
Någon som provat?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trandans

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 19:49 »
Dax att damma av den gamla solstolen... hoppas den håller! ;D ;D

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 20:14 »
Dax att damma av den gamla solstolen... hoppas den håller! ;D ;D
Kanske för mindre tackor  ;)
Men utemöbler och Sveabaggar hör inte ihop, det vet jag av egen erfarenhet.
Min stora bagge försökte stå på mitt trädgårdsbord för att nå högre upp på syrenbusken, det blev kaffeved av bordet ;D
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 21:29 »
Jag klipper mina i klippstol och tar klövarna samtidigt men jag går också igenom klövarna någon gång till/år, på vintern gör snö och ströbädd att klövarna växer som ogräs.
Funderar starkt på att skaffa en sån här:
http://www.hundenochherden.se/tackstol/18-0
Någon som provat?
Mvh
Charlotte

Jaghar köpt en sån och trodde att det var lösningen på alla mina problem...!
Men för att få in tackorna i linje med stolen så krävs det en hanteringsränna och då måste jag vara betydligt längre för att nå bakklövarna. :o
Eller också hänger man den över en grind i fårhuset och då måste man baxa dit tackan och välta om kull henne ner i stolen - krävs rätt så mycket kraft för det :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 19 maj-12 kl 21:46 »
Jaghar köpt en sån och trodde att det var lösningen på alla mina problem...!
Men för att få in tackorna i linje med stolen så krävs det en hanteringsränna och då måste jag vara betydligt längre för att nå bakklövarna. :o
Eller också hänger man den över en grind i fårhuset och då måste man baxa dit tackan och välta om kull henne ner i stolen - krävs rätt så mycket kraft för det :o
Typiskt!!!
Aldrig kan nåt få vara lätt ;)
Mvh
Charlotte

fransas

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 09:13 »
vet ej hur många får du har men en tackvändare slår allt. Fungerar kanoners!!

gnällvis

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 07 jun-12 kl 14:15 »
Vi klipper våra när de står i klippstol. En del av de vana äldre djuren har vi tagit klövarna på när de står på marken men det är verkligen inte bra för ryggen.

Anna36

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 10:00 »
Använder även jag klippstolen för det mesta när jag klipperklövar. Klipperklövarna i samband med med att jag klipper fåren 2ggr/år, men ibland måste man ta de oftare på vissa individer och då har jag dem oftast stående mot en vägg, men som sagt inte så bra för ryggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser