Vad ska du baka idag - inspirationstråd!

Startat av ChristinaR, 19 Maj-12 kl 08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tuslus

Bröd med havregryn och rågsikt bakade 3 åringen och jag idag och i ivern gjorde vi två större i stället för fyra mindre. Det ledde till mycket stolt 3 åring! Vilka stora limpor vi har bakat mamma!!

LimJans

Idag bakar jag skrädmjölsdrömmar. Väldigt gammeldags, men himla goda :) Spröda och lätta. Ikväll ska jag bjuda syriska flyktingar på dem, det har de nog aldrig ätit innan ;)

tuslus

Här bakades kryddkaka med extra utsvävning i form av apelsin :)

Dagg

Citat från: LimJans skrivet 24 Feb-16 kl 12:43
Idag bakar jag skrädmjölsdrömmar. Väldigt gammeldags, men himla goda :) Spröda och lätta. Ikväll ska jag bjuda syriska flyktingar på dem, det har de nog aldrig ätit innan ;)

Ah, men jag startade just en egen tråd med frågor kring skräd-mjöl! Kom hem med en påse (eh..ja!?!) idag och vet inte vad jag ska ta mig till med den =)

Vad är skrädmjöls-drömmar?

//Dagg

tuslus

Limpor med lingonsylt i blev det idag, i helgen bakade jag och sonen småkakor, gott var det :)

Pirella

Jag har äntligen en vit surdeg igen, så idag ska jag göra en "mamma" - första steget till levain i degform. Nästan baka, alltså.

Dagg

Citat från: LimJans skrivet 01 Mar-16 kl 23:06
Drömmar med skrädmjöl ju!  ;D
http://www.varmlandsmat.se/skradmjolsdrommar/

Men de blev ju jättesmarriga! Misstänker att jag inte behöver ta fram en större burk att förvara dem i...antalet kakor på plåten har minskat en del sedan den togs ur ugnen  ;)

//Dagg

LimJans

Citat från: Dagg skrivet 03 Mar-16 kl 19:18
Men de blev ju jättesmarriga! Misstänker att jag inte behöver ta fram en större burk att förvara dem i...antalet kakor på plåten har minskat en del sedan den togs ur ugnen  ;)

//Dagg

Visst är de fina! Lätta och spröda och med fin havresmak.

tuslus

Dagg

Idag har jag provat tekakor med skräd-mjöl. De blev väldigt goda! Mycket mer smak än med bara vetemjöl! Tog något mer socker, bakade med jäst för söta degar och tog med lite fänkål.

http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/2014/10/21/tekakor-med-skradmjol/

//Dagg

tuslus

LimJans

Idag blev det ett tunt råg-knäcke med kummin.  :)

renee d

Jag har for mycket mjölk från koen . Idag bliver det cheesecake

tuslus

Ny omgång grötbullar då det tydligen blivit mycket grötslattar på slutet. Jag har testat att göra molinogröt och det är tydligen en gröt man ska äta väldigt stora portioner av, ganska stor % molinogröt i bullarna med andra ord. Å det var gott det med :)

LimJans

Igår blev det surdegsbröd med rosmarin.

tuslus

torplyckekakor häromdagen och tigerkaka idag

LimJans

Nina W

Jag har köpt stora påsar med 3-4 kg frön, -sesam, solros, pumpa o linfrö genom inköpsföreningen. Jag köpte så mycket för att baka frökex till mina vänner som passar djuren åt mig då jag är borta i Oslo och jobbar, och självklart också till mig själv. 

Gilbert

Rabarberkladdkaka pga många gåsägg, då tår det åt lite ägg.

Sockerkaka och kanelbullar pga någon har mumsat/fikat upp det som fanns ...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

403 Gäster, 3 användare
Emil Beilin, Berberis, Lindaen