Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför gör man hybrider frivilligt?  (läst 8530 gånger)

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
Varför gör man hybrider frivilligt?
« skrivet: 18 maj-12 kl 22:44 »
Ja varför gör man det? Enligt mig så låter det vansinnigt. Hybridisering har gjort att det är svårt att hitta rena guld och diamantfasaner i sverige. Och i england och andra ställen är det svårt att hitta artrena påfåglar pågrund av människans dumhet.
Vissa gås och and hybrider blir fullt fertila även de.

Så jag vill gärna se det från er vinkel ni som tar fram hybrider.
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
SV: Varför gör man hybrider frivilligt?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 16:48 »
Ingen som vill berätta? Finns några här som jag sett tagit fram hybrider  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 16:56 »
Tja, det är inga direkta konstigheter. Man tar fram hybrider inom alla djurslag och växter. Och den främsta orsaken är att de gamla raserna i sig inte lönar sig nu när maten helst ska kosta gratis.
Oftast, men inte alltid, avlar man för att få en bättre lönsamhet. Men även lynne och andra egenskaper kan ju vara sånt man vill ändra.
Hybrider låter alltid skumt. Säger man att det är en korsning, så låter det genast betydligt mindre dramatiskt.

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 17:09 »
Tja, det är inga direkta konstigheter. Man tar fram hybrider inom alla djurslag och växter. Och den främsta orsaken är att de gamla raserna i sig inte lönar sig nu när maten helst ska kosta gratis.
Oftast, men inte alltid, avlar man för att få en bättre lönsamhet. Men även lynne och andra egenskaper kan ju vara sånt man vill ändra.
Hybrider låter alltid skumt. Säger man att det är en korsning, så låter det genast betydligt mindre dramatiskt.
Hur menar du nu? Personerna som tar fram artkorsningar här på alternativ gör det inte för att äta vad jag har sett. Så mat eller något sånt är det ju inte.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 17:24 »
Jag såg nu att tråden ligger på en tavla om fasaner och påfåglar..så då kanske det jag skrev inte gäller nej. :)

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 maj-12 kl 17:26 »
Hur menar du nu? Personerna som tar fram artkorsningar här på alternativ gör det inte för att äta vad jag har sett. Så mat eller något sånt är det ju inte.
Förklara gärna var för du påstår det bli väldigt nyfiken ?

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 19 maj-12 kl 17:28 »
Förklara gärna var för du påstår det bli väldigt nyfiken ?
Varför jag påstår att dom inte ska ätas? Jag ser ju vad personerna skriver...

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 maj-12 kl 17:36 »
Varför jag påstår att dom inte ska ätas? Jag ser ju vad personerna skriver...
OK då kanske det beror på att det roar dom vadet blir  ? För min egen del skulle det vara bara i så fall enbart för ha har två raser  och vill ha mera kött typ  eller för det skulle kunna va lite roligt med andra färg kombinationer . Så det finns nog lite olika skäl  kan ja tänka mig -

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 maj-12 kl 17:46 »
Väldigt generellt: inom många djurslag så blir hybrider friskare än "rena racer".  Skulle vilja ställa motfrågan: Varför skulle det vara så intressant att hålla på med vissa rena racer om man är självhushållare ?
Och för att få ytterligare perspektiv så är racer av djur och sorter av växter nåt som människor skapat genom att välja och (ja) korsa! och välja egenskaper som passer olika nischer - varför skulle man sluta med det?
(utom förstås att det är trevligt om genetisk variation bevaras och därför också gamla raser)

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 maj-12 kl 18:30 »
Ni missförstår mig, det jag menar och undrar är varför man tar fram hybrider. Det finns inget gott i det, förutom man ska äta köttet.
Men när man artkorsar påfåglar, fasaner, vaktlar, änder och prydnadsfåglar så är det knappast för att äta. Och flera av dessa artkorsningar förstör arterna. Som sagt så är det svårt att hitta artrena guld och diamantfasaner för att man blandat arterna.

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-12 kl 09:12 »
Jag är inte mycket för korsningar heller, men det kan finnas massor av olika anledningar.

Det kan ju vara olyckshändelse eller nyfikenhet, en del människor läser på så lite att de tror att korsningar är omöjligt/unikt/fantasitskt.

Medvetna korsningar beror ju ofta på att människan tror att korsningarna ska ärva de önskvärda egenskaperna från bägge arterna/raserna, vilket sällan är fallet med utseendet hos så vackra djur som "prydnadsfasaner".   

"Hybrid vigor" är som du själv påpekar en mer rimlig förklaring till bruksdjur än prydnadsdjur. Men en del gillar ju annorlunda saker för att de ger omväxling.

Jag tror däremot inte att hybridiseringen generellt är något större hot mot arternas existens, man har uppenbarligen hållit på med det iaf sen Darwins tid: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamebird_hybrids

Nu är det lättare än någonsin att få kontakt med andra som håller fasaner och på avstånd avgöra om man tycker att de ser "rena" ut, nästan alla udda hobbydjur som inte har någon allvarlig nackdel är under ordentlig uppsving nu. Särskilt djur som är relativt lätta att skicka, så som fåglar som kan säljas som ägg. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #11 skrivet: 21 maj-12 kl 09:33 »
Sen vill jag påminna om att alla sk. rasrena djur är korsningsdjur från början. Det är ju oftast så man får fram nya raser. Jag förstår att det kan vara roligt med rasrena djur för att man vet vad man får men jag gillar att korsa. Har nu kycklingar från allt möjligt så alla ser olika ut  ;D

Syftet att ha raserna djur är att man vet hur de ser ut, vilka egenskaper de har och vilket produktion man kan förvänta sig. Genom att korsa kan man i första, andra generationen (vanligtvis) förbättra produktion eller få fram spännande färger men långsiktigt vet du egentligen inte alls vad du får men hipp som happ kanske du har en ny ras istället.

För människor som vill ha en specifik ras är det naturligtvis tråkigt om de är svåra att hitta men för djuren spelar de ingen roll. Rasrena djur har en mer homogen genetisk uppsättning och har alltså förlorat gener vissa gener och har en högre andel av andra vilket gör att de ser lika ut. Detta gynnar naturligtvis inte djuren långsiktigt men är ett nöjer för oss människor att sysselsätta oss med. Vi väljer ju ofta egenskaper som gör att djuren inte skulle överleva utan oss.........

Ingen kritik mot att bedriva  rasren avel men värt att tänka på när man håller på med det. Det bästa är alltid att använda så många han respektive hondjur som möjligt för att behålla en frisk och livskraftig stam....... Kom kanske från ämnet nu  :-[

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 21 maj-12 kl 09:48 »
Sen vill jag påminna om att alla sk. rasrena djur är korsningsdjur från början. Det är ju oftast så man får fram nya raser. Jag förstår att det kan vara roligt med rasrena djur för att man vet vad man får men jag gillar att korsa.
Det är stooooooooooor skillnad på att korsa arter och att korsa raser!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 21 maj-12 kl 09:51 »
Jag tror däremot inte att hybridiseringen generellt är något större hot mot arternas existens, man har uppenbarligen hållit på med det iaf sen Darwins tid: http://en.wikipedia.org/wiki/Gamebird_hybrids

Nu är det lättare än någonsin att få kontakt med andra som håller fasaner och på avstånd avgöra om man tycker att de ser "rena" ut, nästan alla udda hobbydjur som inte har någon allvarlig nackdel är under ordentlig uppsving nu. Särskilt djur som är relativt lätta att skicka, så som fåglar som kan säljas som ägg.

Även om en guldfasan ser ren ut, så är den förmoderligen inte det ändå.  Det är skitsvårt att hitta helt renartiga guld och diamantfasaner i dagens sverige, tyvärr. Så i sverige har artkorsning ställt till det rejält inom båda dessa arter. Och är även samma sak hos uppfödare i övriga världen.

Folk verkar tycka att det är kul att det blir något "nytt" när man korsar arter, har tex sett folk som säljer hybriden guldfasan x diamantfasan för "Gumantfasan"....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 21 maj-12 kl 09:54 »
Även om en guldfasan ser ren ut, så är den förmoderligen inte det ändå.  Det är skitsvårt att hitta helt renartiga guld och diamantfasaner i dagens sverige, tyvärr. Så i sverige har artkorsning ställt till det rejält inom båda dessa arter. Och är även samma sak hos uppfödare i övriga världen.

Folk verkar tycka att det är kul att det blir något "nytt" när man korsar arter, har tex sett folk som säljer hybriden guldfasan x diamantfasan för "Gumantfasan"....
Det är exakt det jag menar, jag har efter 2 års letande äntligen fått tag på en DNA testad ren guldfasantupp. Nu ska jag bara hitta DNA testade hönor också.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 21 maj-12 kl 10:39 »
Men diamantfasan och guldfasan är alltså olika ARTER? Har olika latinska namn och allt?

Inte bara olika raser/färgvarianter av samma art?

Hybridisering = korsa arter, ex liger och mulåsna.
Korsning = korsa raser
//Lina

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 21 maj-12 kl 11:20 »
Men diamantfasan och guldfasan är alltså olika ARTER? Har olika latinska namn och allt?

Inte bara olika raser/färgvarianter av samma art?

Hybridisering = korsa arter, ex liger och mulåsna.
Korsning = korsa raser
Olika arter ja.
Guldfasan (Chrysolophus pictus)
Diamantfasan (Chrysolophus amherstiae)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #17 skrivet: 21 maj-12 kl 11:27 »
Eller vi som går in på Wikipedia  ::)

Diamantfasan (Chrysolophus amherstiae) är en fågel i familjen fälthöns inom ordningen hönsfåglar.[2] Den är närbesläktad med guldfasan (Chrysolophus pictus) och tillsammans utgör de släktet Chrysolophus.[2]

Så de tillhör samma släkte. Så frågan är kan dessa hybrider få barn, kan de det (vilket de vekar kunna om man läser tråden) så är det ingen större skillnad bortsett från att de utvecklats på olika platser. Som Islandshäst och arabisk fullblod eller hund och varg.

Eller för att återgå till Wikipedia

Det biologiska artbegreppet uppkom som idé på 1930-talet och är fortfarande den hos allmänheten vanligaste begreppet när det gäller art. Den säger att grupper av individer som under naturliga omständigheter kan fortplanta sig med varandra, producera en fertil avkomma och som är reproduktivt isolerade från andra grupper tillhör samma art. Enligt detta artbegrepp kan individer som teoretiskt skulle kunna få fertil avkomma tillsammans klassas som olika arter, om detta är exempelvis geografiskt eller fysiologiskt omöjligt. Två individer som kan producera avkomma men denna är steril, tillhör inte samma art (häst x åsna = steril mula eller mulåsna). Det finns många problem med detta artbegrepp, exempelvis, hur definieras en art när det gäller könlös fortplantning? Hur bestäms en art som är fossil?

Så frågan är vad man definierar som art. Linné skulle kalla det för art men då skulle många rasera vara arter så därför ändrade man till ovan men den har också brister. Jag tycker att det är enklast att se om de kan få barn naturligt och om avkomman är steril eller ej. Och som sagt kan de få barn naturligt och om avkomman sedan kan få barn så tillhör de samma art.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 21 maj-12 kl 11:47 »
Eller vi som går in på Wikipedia  ::)

Diamantfasan (Chrysolophus amherstiae) är en fågel i familjen fälthöns inom ordningen hönsfåglar.[2] Den är närbesläktad med guldfasan (Chrysolophus pictus) och tillsammans utgör de släktet Chrysolophus.[2]

Så de tillhör samma släkte. Så frågan är kan dessa hybrider få barn, kan de det (vilket de vekar kunna om man läser tråden) så är det ingen större skillnad bortsett från att de utvecklats på olika platser. Som Islandshäst och arabisk fullblod eller hund och varg.

Eller för att återgå till Wikipedia

Det biologiska artbegreppet uppkom som idé på 1930-talet och är fortfarande den hos allmänheten vanligaste begreppet när det gäller art. Den säger att grupper av individer som under naturliga omständigheter kan fortplanta sig med varandra, producera en fertil avkomma och som är reproduktivt isolerade från andra grupper tillhör samma art. Enligt detta artbegrepp kan individer som teoretiskt skulle kunna få fertil avkomma tillsammans klassas som olika arter, om detta är exempelvis geografiskt eller fysiologiskt omöjligt. Två individer som kan producera avkomma men denna är steril, tillhör inte samma art (häst x åsna = steril mula eller mulåsna). Det finns många problem med detta artbegrepp, exempelvis, hur definieras en art när det gäller könlös fortplantning? Hur bestäms en art som är fossil?

Så frågan är vad man definierar som art. Linné skulle kalla det för art men då skulle många rasera vara arter så därför ändrade man till ovan men den har också brister. Jag tycker att det är enklast att se om de kan få barn naturligt och om avkomman är steril eller ej. Och som sagt kan de få barn naturligt och om avkomman sedan kan få barn så tillhör de samma art.
Hund och varg är samma art, det är inte guld och diamantfasan...
När man korsar vissa fasanarter så blir det så att honan blir steril och hanen fertil. Är det ändå samma art då också?

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #19 skrivet: 21 maj-12 kl 12:14 »
Hund och varg är samma art, det är inte guld och diamantfasan...
När man korsar vissa fasanarter så blir det så att honan blir steril och hanen fertil. Är det ändå samma art då också?

Här belyser du problematiken med arter och raser. Men som jag har förstått det vad gäller just diamantfasan och guldfasan så kan de få avkommor som kan reproducera sig och är därför så pass nära besläktade att de kan anses tillhöra samma art. Men jag vill påpeka att vad gäller art och ras så kan inte ens professorerna avgöra i alla avseenden och jag är ingen fasanexpert och känner inte till alla underarter och hur de är besläktade.

Men vad gäller just dessa två så är de genetiska skillnaderna så stora.

Jag förstår att man tycker att det är skoj med rasrenhet och människor får hålla på med det om man vill men vad gäller djur som föds upp i fångenskap så är rasrenhet ofta nära kopplat med inavel då vi ofta väljer ett fåtal individer som vi avlar på vilket gör att vi i slutändan inte har kvar så mycket av det djur vi hade från början även om det ser likadant ut. Väljer man däremot att avla på i stort sett alla han respektive hondjur så är det lättare att bevara rasen som den ursprungligen var. Men ofta (inte alltid  ;) ) så saknar uppfödare förståelsen för detta och söar mer in på rasrenhet  än att bevara rasen om man säger så. Inget personligt, jag vet inte hur ni planerar ert avelsarbete utan belyser "normal" uppfödaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1608 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser