Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvunna lamm.  (läst 5721 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Försvunna lamm.
« Svar #20 skrivet: 18 maj-12 kl 20:49 »
Man beväpnar sig med kamera  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #21 skrivet: 18 maj-12 kl 22:07 »
Nej man blir ju både arg och ledsen när sånt här inträffar men man får nog tänka sig för lite ändå och inte uttrycka sig alltför illa. Jag har också hört folk berätta om att de förlorat lamm och misstänkt den ena och den andra. Efter några veckor har man hittat ett dött lamm eller resterna efter lamm, som varit delvis uppätna. Då vet man inte om lammen dött och något rovdjur ätit på kadavret. Lamm kan dö av många olika anledningar och det är mycket svårt att hitta ett dött lamm, man får leta noga och länge.
Åsenfår, hundar och katter

fräsen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 18 maj-12 kl 22:16 »
Här var det ett gäng hundar på lösen som tog lamm flertalet gånger av en granne.
De misstänkte till en början att det var räv och spände upp eltråd. Det hjälpte inte utan lammen försvann ändå tills grannen en morgon hittade 3 hundar i fårhagen. Polisen kallades in o de lät avliva hundarna då de tydligen varit problem även på andra ställen.
Det märkliga är att ingen här i byn såg några hundar på lösen under de veckor detta pågick så de måste verkligen hållt sig undan.

lena70

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 maj-12 kl 06:49 »
Vilken tråkig historia!.Jag hoppas verkligen att det är DJUR och INTE människor, som gjort detta..Dina lamm, måste dock vara rätt stora..Och tunga..Funderar, du skrev, du inga spår sett..Kan inte låta bli ändå att misstänka, flygattack ifrån luften, det går snabbt , djuren kanske inte ens hinner reagera och offret "försvinner" utan ett spår..Hur ser hagarna ut? Är det öppen plan eller typ skogsmiljö?. Hur beteer sig dina andra får efteråt? Är de skärrade, skrämda? Ligger något i det, MonaW skriver, lamm kan dö naturligt, och väl efter, tar räv eller nått annat djur lammet..Lamm kan dö knall och fall, av olika anledningar, även om de "sett" friska ut, kan de vara svårt sjuka och nära döden, allt syns inte utanpå..Vill gärna tro att det är en "naturlig" förklaring till dina lamms försvinnande, och att inga människor är inblandade i detta, om du kan, håll vakt..Pga beteskrav, kanske du inte kan flytta på dina får?.Ha ett annat djur, ihop med fåren, något större djur som kan skrämma inkräktare, om du har möjlighet.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 20 maj-12 kl 10:13 »
Jag har rensat bort en del inlägg som innehåller uppmaningar om åtgärder som inte är lagliga när man handskas med tvåbenta lammtjuvar.
Mvh
Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #25 skrivet: 20 maj-12 kl 11:40 »
 KLARLÄGGANDE
Jag ser att några av mina inlägg har missförståtts  och vill klargöra att jag INTE uppmanar till lagbrott.  Skall man med ev. en hagelbössa i hand vakta lammen mot rovdjur, så skall det givetvis vara så att man har jakträtt, vapenlicens osv och att ett skott kan avfyras utan risk att träffa människor.

Men om man tänker att skydda lammen mot tvåbeningar skall man nog i alla fall vara försiktig.  Jag vidhåller att det inte rör sig om barn som går i söndagsskolan, om de stjäl lamm.  Om man bränner av foton med blixt mot dessa, har man skaffat bevis, vilket kan skrämma tjuvarna - och en människa är aldrig så farlig som när hon är rädd, enligt Astrid Lindgren.  Att fotografera annan person kan med den nya lagen även vara ett lagbrott om fotot kränker den fotograferade personen och denne inte gett sitt medgivande.

Mitt förslag om att söka med hund efter de försvunna lammen förefaller också ha vållat obehag, men jag menar att det är det första man borde göra då det är lättare att hitta ev spår av räv, lo eller annat rovdjur om man använder hund.  Det är ju först då djur eller fågel har uteslutits som man skall tänka människa.

Att ha larm kopplat till elstängslet är såvitt jag vet inte olagligt, om elen och stänslets utformning är laglig.

Detta inlägg skall inte tas för intäkt för att jag vill göra moderatorsjobbet svårare, men väl att jag vill rätta till vad jag ev har brustit i noggrannhet i mitt sätt att uttrycka mig.

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 20 maj-12 kl 12:02 »
KLARLÄGGANDE
Jag ser att några av mina inlägg har missförståtts  och vill klargöra att jag INTE uppmanar till lagbrott. 
Skall man med ev. en hagelbössa i hand vakta lammen mot rovdjur, så skall det givetvis vara så att man har jakträtt, vapenlicens osv och att ett skott kan avfyras utan risk att träffa människor.
/Tt

Att vakta fårhagen med vapen i hand i Sverige är INTE särskilt smart.

Stöld av lamm räknas i lagen som ett mindre allvarligt brott som ger böter eller villkorlig dom.

Vapenbrott och hot med vapen är däremot ett mycket allvarligt brott som ger fängelse och om man har vapenlicens innebär det ofelbart att licensen dras in om man avlossat vapnet eller hotat med detsamma när det varit människor i närheten.

Skyddande av egen egendom i Sverige ger en inte rätt att ta lagen i egna händer. Detta har aktualiserats massor med gånger där den som drabbats av egendomsbrott och skyddat sin egendom med våld eller hot om våld fått mycket kännbarare straff än de som begått brottet.

Fotografera, ta ev. bilnummer och ring polisen.

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #27 skrivet: 20 maj-12 kl 12:27 »
Hagelbössan var avsedd för räv! Men jag tackar för att Du belyser ett problem, som jag anser vara stort, som djurägare.

Men att fotografera med blixt ,menar  jag kan var farligt.

Alltså åtelkamera!!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 20 maj-12 kl 12:54 »
Jag tror inte att de som kan tänkas bry sig om att stjäla lamm är speciellt våldsbenägna mot fårägaren utan blir nog ganska skrämda av att bli fotograferad på bar gärning.
Men för säkerhets skull är det nog bäst att vara två som vaktar......

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

zeina66

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 20 maj-12 kl 13:31 »

Men att fotografera med blixt ,menar  jag kan var farligt.
 Alltså åtelkamera!!
/Tt

Finns fina kamror som inte röjer att ett fotografi tagits  ;) ;D

Annars måste jag säga att om man misstänker rovdjur så sitter man ju inte gärna utan bössa...
Är det tvåbeningar så kan man gott behöva sällskap.

Arbetade på en gård,typ 4H under några år. Både lamm & killingar blev stulna mitt på dagen,det var ungdomar med mopeder som tog dom - personalen lyckade hindra & kvarhålla dom vid ett tillfälle tills polisen kom... Hade de varit lite äldre hade dom inte stannat så snällt. Tvåbeningar kan vara farliga - vet ju inte om dom är påverkade av något :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare
gorlan, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser