Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ny katt  (läst 1506 gånger)

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
ny katt
« skrivet: 17 maj-12 kl 22:51 »
Hej!

Undrar lite om detta:
Har två bondkatter,jättegoá och friska.Sysonpar,en hona och en hane.
De är både ute och innekatter.Vi bor på landet.
Min dotter har en Norsk skogskatt/perser, som hon inte kan behålla.

Hur gör jag om jag skulle ta mig an mig hennes katt? Mest så att de inte ska ryka ihop.Hennes är 6 år.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hör ju ofta om folk som tar hem hittekatter eller så och har egna katter sen innan.

Skulle väldigt gärna hjälpa min dotter så snälla ge mig lite råd!
Tack på förhand.
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

tinna.m

• Skåne
SV: ny katt
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 22:58 »
En ny katt som kommer från annat håll håller jag inne tre veckor. Så gör jag när jag flyttar med katter med.
En nykomling kan bli bortjagad även om den och de andra är kastrerade, jag passar ungefär som man passar ungar. Kniper det får de va ute i skift och särade inne när jag är borta.
Lycka till, katter är kul!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 maj-12 kl 11:56 »
Tänkte mer på hur man gör första gången man släpper in den nya katten?
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-12 kl 12:39 »
Om du är orolig kan du ju ha den nya i sele första gången, då blir det lätt att sära på dom om dom skulle börja slås. Det är så olika hur katter är, hade en gång en Skogis som var hemskt aggresiv ot alla främmande katter hon gick till ex in på grannens tomt och jagade upp deras kattor i träden... Hon var inte poppis där om man säger så! Men de flesta nöjer sig med att markera mot den nya. En del katter har lätt att acceptera att det kommer en till, andra vänjer sig fast det kan ta några månader och någon blir vansinnig sådär som skogisen Morissa! Jag tror det kan hjälpa om du inte låter dom se då den nya äter -dom vill ju inte ha konkurrens om födan! Och att du inte kelar med den då som ser för dom kan bli svartis. Lycka till med dotterns katt!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-12 kl 13:45 »
Låt den nya katten vara kvar i transportburen när den kommer, och låt de gamla katterna komma fram och kolla in. Då ser du hur de reagerar på varandra utan att de kan ryka ihop. Verkar allt lugnt kan du öppna buren och låta dem hälsa på varandra, under uppsikt förstås. Även om de fräser åt varandra i början, behöver det inte vara kört. Man får alltid räkna med att det tar lite tid, kanske ett par veckor, innan alla vant sig vid varandra.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Fleur

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-12 kl 20:40 »
Håller med ovanstående om att ha tålamod och låta det ta tid om det behövs, räkna med att det kan ta veckor innan du kan ha katterna helt ihop utan uppsikt.
 Min erfarenhet är att det oftast går relativt smidigt och betydligt snabbare än så men ibland tar det tid. Det brukar bli ok till slut iaf.
 Jag håller också nya katten inne i ett par veckor så den känner sig trygg och "vet var den bor". Behöver du ha katterna åtskillda i olika rum kan det funka att på dagtid, då ni är hemma, ha en dörr av tex kompostgaller mellan katterna. Då kan dom se, lukta och känna av varandra innan ni släpper ihop dom.
 När jag sedan släpper ihop nya katter brukar jag utrusta mig med en kudde om jag känner mig osäker, då har jag något att slå in mellan dom om så skulle behövas. Oftast är det säkert bäst att låta dom sköta uppgörelsen själva, men ibland vill man kanske kunna sära på dom igen om man tycker det går för vilt till.
 Om inte annat kan kanske kudden inge en (falsk) trygghet för husse/matte när ihopsläppet sker!  ;)
 Lycka till!

"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society" - Jiddu Krishnamurti

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 maj-12 kl 12:25 »
Jag tycker det är bra om den nya katten fått utforska sin omgivning ifred först. Utan andra katter.  Så den lär sig vart den kan gömma sig om den blir jagad, och vart tryggheten är. Gäller både ute och inne.

I vissa fall måste den lära känna dig först, så du inte släpper ut den och den springer all världens väg så fort du visar dig. Men det lär väl inte vara nåt problem med just denna katten.

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 4 användare (2 dolda)
Grubblarn, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser