Jag tycker att jag klär mig
"medvetet" - som i medveten om vad jag vill att min klädsel ska uppnå.
En av de saker som jag medvetet strävar efter och försöker uppnå, i alla fall ibland, det är att få medmänniskor att bli mera modiga att följa en
egen stil.
Jag har inget emot att köpa begagnade kläder, tvärt om, men tycker att det brukar ta för mycket tid och energi i förhållande till vad man får ut av ansträngningen.
Jag har konfektionskläder. Jag hade gärna sytt mina egna kläder, men har aldrig kommit mig för, tyvärr. (Undantaget är en folkdräkt som min mor och jag sytt tillsammans.) En god vän är skräddare, men jag har inte råd att köpa något av honom.
När kavaj och byxor, eller kanske kostym, underlättar mitt liv, eller gläder någon som jag vill glädja, så gillar jag att vara välklädd på
det sättet. Men jag har inte en uppsjö med dyra plagg - och väldigt få billiga.
(Undantaget är möjligen slipsar.

)
För mig fungerar märket Blåkläder väldigt bra - framför allt
i stall, skog och mark. Jag skulle absolut inte tveka att köpa kläder av andra märken, men jag har blivit så nöjd med de plagg jag köpt ur den serien att jag gång på gång köpt flera av samma sort. Många av de plagg som var framtagna för Försvarsmakten har jag också varit väldigt, väldigt nöjd med.

Därutöver, dvs "bland folk", byxor från
en tillverkare och skjortor från
en annan. Båda märkena fungerar bra att resa med, sitter bekvämt, är lättskötta och har ett förhållande mellan pris och kvalitet som jag är mycket nöjd med.
Sedan jag var tonåring har jag föredragit jackor och västar i läder.
Jag är inte fanatiker med avseende på naturmaterial, och går till exempel oftast i
byxor med polyester/bomull hemma, och använder
underkläder i polyester när
det behövs, men annars är det mest bomull, ylle, läder och siden. Eftersom jag inte gillar att stryka så har jag inga kläder i linne.
Skor och stövlar, som med allt annat: Kvalitet lönar sig. Hellre färre men dyrare.
Skor ska framför allt vara bekväma och slitstarka. Jag har ännu aldrig köpt en sko för att den ser vacker ut.
Istället för vår- och sommarjackor har jag ett par kavajer som enligt
min åsikt är tidlösa. Andra kanske skulle kalla dem omoderna. Det är möjligt. Men jag varken vill eller orkar hänga med i några modesvängar. Och periodvis har jag inte haft råd heller.
När jag väl hittat ett plagg som jag trivs med så "e-handlar" jag gärna.