Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur klär ni er?  (läst 21795 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur klär ni er?
« Svar #40 skrivet: 17 maj-12 kl 22:05 »
Idag har jag på mig mjuka stuprörsjeans från HM, färgglatt linne jag fått av mamma, grön kofta också från henne, bälte jag snott från bror.

På fötterna fejkconverse.

På jobbet är det skjorta-jeans-läderstövlar som är uniformen.

Ensam hemma = mjukusbyxor.
//Lina

ElinorE

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 17 maj-12 kl 22:29 »
Hemma: Mysbyxor, linne och kofta eller ridkläder.
Ute bland folk: Klänning och helst högklackat.
På jobbet: Inget, slänger på mig en morgonrock och tofflor när det är fikapaus.

Handlar: Helst inte, försöker att köpa kvalite som håller länge, syr själv samt får kläder av systrarna och mormor.  ;D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

LimJans

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 17 maj-12 kl 22:36 »
Hemma: Mysbyxor, linne och kofta eller ridkläder.
Ute bland folk: Klänning och helst högklackat.
På jobbet: Inget, slänger på mig en morgonrock och tofflor när det är fikapaus.

Handlar: Helst inte, försöker att köpa kvalite som håller länge, syr själv samt får kläder av systrarna och mormor.  ;D

Jag fick upp en massa icke rumsrena bilder i skallen på vad du kan tänkas jobba med.  ;D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 maj-12 kl 22:39 »
Tycker att det låter som vilken krokimodell som helst jag.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #44 skrivet: 17 maj-12 kl 22:40 »

Jag fick upp en massa icke rumsrena bilder i skallen på vad du kan tänkas jobba med.  ;D

Skönt att veta att det var fler .Blev kvällens stora garv ;D ;D ;D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 17 maj-12 kl 22:41 »

Lovar att jag jobbar med något mycket rumsrent... eller kanske inte föresten...om jag glömmer att ta på mig tofflor kan fotsulorna få alla möjliga sortes färger men oftast blir dom då svarta.  ;D

Guldstjärna till dig! ;D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

LimJans

• Dalarna
« Svar #46 skrivet: 17 maj-12 kl 22:52 »

Det var det mest rumsrena av mina alternativ...  ;)

Ankherde

• Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
« Svar #47 skrivet: 17 maj-12 kl 23:03 »
Jag tycker att jag klär mig "medvetet" - som i medveten om vad jag vill att min klädsel ska uppnå.

En av de saker som jag medvetet strävar efter och försöker uppnå, i alla fall ibland, det är att få medmänniskor att bli mera modiga att följa en egen stil.

Jag har inget emot att köpa begagnade kläder, tvärt om, men tycker att det brukar ta för mycket tid och energi i förhållande till vad man får ut av ansträngningen.

Jag har konfektionskläder. Jag hade gärna sytt mina egna kläder, men har aldrig kommit mig för, tyvärr. (Undantaget är en folkdräkt som min mor och jag sytt tillsammans.) En god vän är skräddare, men jag har inte råd att köpa något av honom.

När kavaj och byxor, eller kanske kostym, underlättar mitt liv, eller gläder någon som jag vill glädja, så gillar jag att vara välklädd på det sättet. Men jag har inte en uppsjö med dyra plagg - och väldigt få billiga.
(Undantaget är möjligen slipsar. :-[ )

För mig fungerar märket Blåkläder väldigt bra - framför allt i stall, skog och mark. Jag skulle absolut inte tveka att köpa kläder av andra märken, men jag har blivit så nöjd med de plagg jag köpt ur den serien att jag gång på gång köpt flera av samma sort. Många av de plagg som var framtagna för Försvarsmakten har jag också varit väldigt, väldigt nöjd med.
 :)

Därutöver, dvs "bland folk", byxor från en tillverkare och skjortor från en annan. Båda märkena fungerar bra att resa med, sitter bekvämt, är lättskötta och har ett förhållande mellan pris och kvalitet som jag är mycket nöjd med.

Sedan jag var tonåring har jag föredragit jackor och västar i läder.

Jag är inte fanatiker med avseende på naturmaterial, och går till exempel oftast i byxor med polyester/bomull hemma, och använder underkläder i polyester när det behövs, men annars är det mest bomull, ylle, läder och siden. Eftersom jag inte gillar att stryka så har jag inga kläder i linne.

Skor och stövlar, som med allt annat: Kvalitet lönar sig. Hellre färre men dyrare.
Skor ska framför allt vara bekväma och slitstarka. Jag har ännu aldrig köpt en sko för att den ser vacker ut.

Istället för vår- och sommarjackor har jag ett par kavajer som enligt min åsikt är tidlösa. Andra kanske skulle kalla dem omoderna. Det är möjligt. Men jag varken vill eller orkar hänga med i några modesvängar. Och periodvis har jag inte haft råd heller.

När jag väl hittat ett plagg som jag trivs med så "e-handlar" jag gärna.
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 23:53 av Ankherde »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #48 skrivet: 17 maj-12 kl 23:16 »
Jobbarbyxor, gammal, ibland ärvd, T-shirt, långärmad bomullströja, hemstickad ylletröja, stövlar med stålhätta och spikskydd, arbetshandskar.
På sommaren - så lite som möjligt. Byxorna krymper till shorts, stövlarna blir arbetsskor, alla tröjorna blir bikinibh. Bara handskarna blir kvar...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #49 skrivet: 17 maj-12 kl 23:31 »
Jag klär mig nog som de flesta när jag är bland folk. Här hemma ser jag nog mest ut som en byfåne.  ::)  När jag morgonfodrade idag hade jag på mig jodphurs med stålhättor, cerise plyschbyxor, orange fleecejacka, röda handskar och en vit mössa med kaninöron.
Jag ärver en del kläder av min svägerska som har riktigt fina kvalitetskläder så det är perfekt.  :D Sen handlar jag en del second hand. Gärna äldre kläder som är skräddarsydda eller i alla fall är av riktigt bra kvalitet. En del vintage också, sist köpte jag en tweeddräkt med minkkrage. Gissningvis från slutet på sextiotalet. Jag köpte en blå skinnkappa också. För halva priset = 75:-. Fast jag har inget att ha till på fötterna ännu.  ::) Köper jag kläder i vanliga affärer så är det i princip alltid på rea.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 17 maj-12 kl 23:42 »
Jag klär mig nog som de flesta när jag är bland folk. Här hemma ser jag nog mest ut som en byfåne.  ::)  När jag morgonfodrade idag hade jag på mig jodphurs med stålhättor, cerise plyschbyxor, orange fleecejacka, röda handskar och en vit mössa med kaninöron.
Jag ärver en del kläder av min svägerska som har riktigt fina kvalitetskläder så det är perfekt.  :D Sen handlar jag en del second hand. Gärna äldre kläder som är skräddarsydda eller i alla fall är av riktigt bra kvalitet. En del vintage också, sist köpte jag en tweeddräkt med minkkrage. Gissningvis från slutet på sextiotalet. Jag köpte en blå skinnkappa också. För halva priset = 75:-. Fast jag har inget att ha till på fötterna ännu.  ::) Köper jag kläder i vanliga affärer så är det i princip alltid på rea.  :)

En alternativ variant av Hugh Hefners fruntimmer...

tinna.m

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 17 maj-12 kl 23:45 »
Kanin..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #52 skrivet: 17 maj-12 kl 23:48 »
Hantverkarbyxor på jobbet, "profilbyxor" i grävaren och under overallen i garaget, haglövs eller jeans på fritiden. det mesta köps nytt då jag inte hittat nån second hand med acceptabelt utbud av herrkläder, verkar som om män är bättre på att nöta ut sina paltor innan det köps nytt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #53 skrivet: 18 maj-12 kl 00:03 »
En alternativ variant av Hugh Hefners fruntimmer...

Hehe, fast min mössa har broderade ögon och nos också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sjaunja

• -
« Svar #54 skrivet: 18 maj-12 kl 00:06 »
Kritstrecksrandig pennkjol. Vit knytblus. Svarta strumpbyxor. Pumps.

;)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #55 skrivet: 18 maj-12 kl 00:11 »

;)

Enkelt men ändå lite elegant!

Jag trycker på "Gillaknappen". ;D

Sjaunja

• -
« Svar #56 skrivet: 18 maj-12 kl 00:24 »
 :-[ Å jag som bara skrävlade..... (ska sanningen fram så är det oftast jeans och rutig skjorta...) Men jag får kanske börja med såna där finkläder jag får lite mer flirtbenägna män i hasorna :)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #57 skrivet: 18 maj-12 kl 00:53 »
Men jag får kanske börja med såna där finkläder jag får lite mer flirtbenägna män i hasorna :)

Det tror jag säkert  ;) ;D men inget fel på en snygg rutigskjorta och jeans heller.

evamarta

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 18 maj-12 kl 00:56 »

;)

Du är inte riktigt klok du!  ::)  ;)
evamarta@live.se
0767-933525

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #59 skrivet: 18 maj-12 kl 01:01 »
Absolut inget fel på snygg rutskjorta och jeansbyxor.

Jag klär mig i hemsytt. Folk brukar fråga var jag hittar alla roliga grejor. Hemsytt håller längre än köpt, så därför har ekologiskt osv kanske mindre betydelse i längden. Gillar second hand men hittar sällan nåt jag passar i. Ibland kan jag dock hitta saker som man kan använda tyget från. Föredrar kläder i naturmaterial. Är helt opåverkbar när det gäller modet, även om jag gillar utflippade ideer ibland. Det jag bär skall funka hemma, på en cykel, på stan och helst i skogen också. Rensar sly på tomten i högklackat och morfaroverall och åkte skidor senast i regnjacka och sammetskjol, så jag är nog på god väg att bli en konstig gammal tant  ;D På (ena) jobbet har det oftast blivit någon typ labbrock.

Apropos mina kängor jag skrev om längre uppe. Fick för mig googla och tusan om inte jag hittade precis mina kängor!  Dom finns fortfarande precis samma modell, helt otroligt! http://www.spejdersport.dk/hanwag-grunten-lady-vandrestoevle.aspx

Shyssta! Fast jag vill nog helst prova när jag köper skor.

Jag ska börja säga att jag klär mig i vintage. Mina grejor håller så länge så dom hinner bli moderna flera gånger om  o:)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser