Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordmandel, erfarenheter?  (läst 8802 gånger)

Angua

jordmandel, erfarenheter?
« skrivet: 13 maj-12 kl 22:05 »
köpte på mig jordmandel i år, tyckte det lät spännande. HAr börjat tittat upp så smått inomhus och jag funderar på utplanteringen. Vad jag förstod så övervintrar den inte? STod att den kunde odlas och övervintras i kruka, jag vill inte odla i kruka, men kan det vara ide att ta upp en del och sätta i kruka för vintern om jag vill odla igen nästa år? Någon som testat? Eller som vet hur mycket det ger?

kurt

SV: jordmandel, erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-12 kl 04:23 »
Rekommendationen är att skörda dem och förvara dem svalt i sand eller torv under vintern

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 07:37 »
De är verkligen livskraftiga. Hade en liten plutt planta som jag stoppade i en hink och den växte sig jättefrodig. Tyvärr missade jag att vattna den på sensommaren så den dog. När jag skulle städa ur på senhösten hittade jag fullt av stenhårda små knölar i jorden. Mandlarna var helt intorkade. Provade att lägga i vatten ett dygn och sedan så och det dröjde inte länge innan det började spira. Grobarheten är inte den bästa, men tillräckligt många har grott.

Inte det bästa sättet att förvara utsäde, men det visar vilken otrolig livsvilja vissa växter har.

I år ska jag inte missa vattningen. Funderar på att både ha på friland och i kruka För att se vad som fungerar bäst.

jeffsby

• Östergötland
    • www.megalomania.nu
« Svar #3 skrivet: 14 maj-12 kl 07:44 »
Jag har också odlat dem och satte ut dem förra veckan vilket de inte verkade gilla... Nu är blasten gul och ful, men jag hoppas det är övergåeende. Vad jag undrar över är hur stor skörden kan tänkas bli av ursprungliga 10 mandlar, vad man kan göra med dem och om de är goda?

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 11:27 »
Jag odlade jordmandel förra året och min erfarenhet är att det blev en liten skörd av visserligen goda men små mandlar. Rostade dom få som blev och åt som dom var men det kändes inte som om det var värt besväret. Bilder och mer finns här: http://skogsliv.wordpress.com/2011/11/12/hostskord/

Provade inte att övervintra dom men det funkar säkert frostfritt i kruka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
JN, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser