Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leonbergerägare med erfarenhet av LNP  (läst 1449 gånger)

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
Leonbergerägare med erfarenhet av LNP
« skrivet: 13 maj-12 kl 19:28 »
Jag har en liten Leonbergertjej som för ett par veckor sedan fick diagnosen livmoderinflammation Hon opererades akut och man avlägsnade både livmoder och äggstockar
Då jag var inne på internet och läste om detta, hittade jag av en slump info om sjukdomen LNP, polyneuropati hos just Leonberger och nu tycker jag hon har symptom som överensstämmer med även detta
Saken är den att jag aldrig misstänkte ens att hon hade pyometra (livm.infl.) eftersom hon alltid druckit mycket vatten, ofta blir lite slö när det är varmt och inte visade några som helst tecken på smärta när jag tog i henne, utan anledningen till att jag kontaktade vet, var en känsla av att det var ngt fel+ att jag tyckte hon verkade nästan deprimerad stundvis och nu är jag orolig mest hela tiden och kanske är det så att jag förstorar upp saker och ser sjukdomssymptom i allt
Hon "tappade rösten" i vintras och har sedan dess haft ett ganska hest skall då hon använder "bastonerna", dock inte när hon använder sig av det ljusa skall hon har då hon vill påkalla uppmärksamhet, hon drar klorna i marken ngn gång emellanåt, men har å andra sidan alltid varit lite "nonchalant" i sitt sätt att gå, hon verkar lite ostadig på benen när hon legat länge, men hon är 11 år och detta skulle kunna vara vanlig stelhet, lite flåsig har hon oxå alltid varit, men så blir hon oxå väldigt lätt varm
Jag vet inte vad jag ska tro eftersom allt detta tydligen är typiska symptom på LNP, men när jag frågade veterinären, förklarade han det med att hon trots allt är ganska gammal och att jag inte skulle oroa mig
Därför undrar jag om det är ngn som har erfarenhet av denna sjukdom? Har läst vad jag kan hitta och vad jag förstått finns bara medicin för att lindra symptomen (naturpreparat men vilket???) och ingen direkt bestående behandling
Efter operationen var hon pigg och glad och veterinären såg väldigt positivt på hennes förmåga att återhämta sig, men nu har hon omigen blivit lite "låg", har inte alls den livlighet och livsgnista som innan Kan det ha koppling till LNP? Är det pga hormonförändringar efter operationen och kan man i såfall ge hormontillskott? Är jag bara hypokondrisk?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser