Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på ätliga perenner i trädgården!  (läst 10849 gånger)

Skarva

• Hälsingland
Förslag på ätliga perenner i trädgården!
« skrivet: 12 maj-12 kl 18:25 »
Hej på er!
Jag har helt snöat in på att bygga upp en trädgård av i stort sett enbart ätliga perenner.
Jag har hittat en hel del roliga sorter som jag skulle vilja ha i min trädgård, men jag vill ha fler förslag.
Vad har ni för perenner i era trädgårdar?
Jag bor i Hälsingland, men jag tror det mesta går att odla bara man skapar gynnsamma miljöer för det  ;D

/Vänligen Skarva

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Förslag på ätliga perenner i trädgården!
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 18:49 »
Ängs-syra eller trädgårdsvarianten, kaveldun (roten o unga kolvar), vivor av olika slag, violer eller penseér, pepparrot, myskmalva, diverse kryddor, rosor, ormrot, daglilja, jordgubbar o andra bär (jorgubbar o smultron funkar utmärkt som marktäckare) toppklocka (varning för ogräsfaktorn), daggkåpa, kärleksört, myntor.
Det var alla jag kommer på just nu
Västgötamor

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 18:55 »
Fruktträd, bärbuskar, smultron (helt perfekta marktäckare som knappt behöver rensas när de etablerat sig), rabarber... Så finns rankspenat fast den har jag inte lyckats få att växa men har bara provat en gång. Luftlök är jag på jakt efter, vi hade tidigare. Gräslök och andra kryddor.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 18:57 »
Piplök, kommer tidigt på våren när man inte har någon annan färsk lök.
Sparris.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 19:06 »
Kirskål? ;)

Syltlök, japansk lykta, hassel, vresros, rabarber, kronärtskocka, pepparrot, jordärtskocka, ramslök,  libbsticka, körvel, gräslök.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 19:08 »
Just det, humleskotten kan man äta som sparris.

Skarva

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 19:10 »
Luftlök är jag på jakt efter, vi hade tidigare.

Jag läser en kurs på Hola folkhögskola i Ekobruk, med inriktning på självhushållning, vi var där uppe nu i mån-tis och då besökte vi en småskalig odlare som hade just luftlök, så jag fick med mig två lökar hem som jag har satt ner och hoppas att de tar sig.  Så tar sig mina kan jag gärna skicka några lökar :)

mig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 19:12 »
Jag läser en kurs på Hola folkhögskola i Ekobruk, med inriktning på självhushållning, vi var där uppe nu i mån-tis och då besökte vi en småskalig odlare som hade just luftlök, så jag fick med mig två lökar hem som jag har satt ner och hoppas att de tar sig.  Så tar sig mina kan jag gärna skicka några lökar :)
Tack! :) Men tror jag just fick napp på en lokal köp, byt o sälj sida på fb :D

Skarva

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 19:13 »
Vad härligt många förslag ni kommer med, tack så mycket!
Ramslök skulle jag vilja få tag på men vet inte om de finns så här högt upp som i Hälsingland, vet ni?
Och har ni någon erfarenhet av sibirisk ärtbuske?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 19:15 »
Ramslök borde gå i zon 5-6 utan problem tycker jag.

Skarva

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 19:19 »
Ok, det låter bra :) Men hur får man tag på det om man inte hittar någon runt där man bor? Kan man köpa från nån "odlare" eller liknande?

Finns det någon försäljare i Sverige som riktat in sig på just ätliga perenner?

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 19:25 »
Kirskål? ;)

Syltlök, japansk lykta, hassel, vresros, rabarber, kronärtskocka, pepparrot, jordärtskocka, ramslök,  libbsticka, körvel, gräslök.

kan man äta japanska lyktor??

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 19:26 »
Jag köper alla mina fröer från Impecta. De har ett bra utbud av gamla kulturväxter. Runåbergs är oxå bra sägs det. Har dock inte sett ramslök just hos Runåbergs.

Brukar sitta och dregla över Impectas katalog och önska mig tid, pengar och massa massa kunskap...  :-[

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 19:32 »
kan man äta japanska lyktor??

Japanska Lyktor/Judekörs innehåller ganska stora mängder solanin. Skulle rekomendera släktingen Physalis istället osm man ju odlar för frukten. Denna är docj inte perenn (?) i vårt klimat har jag fått för mig.

Skarva

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 19:35 »
Aha ramslök finns hos impecta alltså, det har jag missat, tror jag ska gå igenom både dem och runåbergs igen och se vad jag kan hitta för spännande perenner  :)
Jag är med i en samodlingsgrupp i Söderhamn, men vi odlar ingenting som är perenn(t). Förutom tomater då som är fleråriga, tänkte försöka övervintra några av dem och se hur det går. Nån som har erfarenhet av det?
Annars har jag tänkt på en del som ni tidigare skrivit så som, sparris, jordärtskocka, libbsticka, pepparrot, palsternacka, luftlöken (om den tar sig), och sen har vi äppel,päron,vinbär, krusbär och surkörsbär sen förr. Har även plockat lite kirskål och brännässlor. Så vägen mot självhushållning fortsätter  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 19:38 »
Jag har erfarenhet av Sibirisk ärtbuske, men inte ur mathänséende. Är det något ätligt på den???

Är oxå frågande till japanska lyktan?? Den har ju vit saft, så den hade jag instinktivt utgått från att den var giftig o:)

Jag undrar vidare hur man använder dagliljor??

Spännande detta :D

Kan lägga till nässlor och maskrosor. Echinacea (röd solhatt) och alla örtkryddorna (timjan, oregano osv) Björk är ju väldigt användbart, samt Gran.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gronavagen

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 19:39 »
Japanska Lyktor/Judekörs innehåller ganska stora mängder solanin. Skulle rekomendera släktingen Physalis istället osm man ju odlar för frukten. Denna är docj inte perenn (?) i vårt klimat har jag fått för mig.

Helt riktigt innehåller de omogna frukterna solanin, däremot är de mogna frukterna helt ofarliga och ätliga. http://www.giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11185&CategoryID=6231&pDisplayType=1

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 19:39 »
Glömde mjölkört! Den är ju superviktig jue!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Skarva

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-12 kl 19:41 »
Jag har erfarenhet av Sibirisk ärtbuske, men inte ur mathänséende. Är det något ätligt på den???

Ja det står här på alternativ och även andra sidor att man kan äta ärtorna som blir i de gula skidorna som kommer mot hösten. Tänkte att det vore helt perfekt att kunna få ärtor från en perenn buske  :) Innehåller bra med protein och kolhydrater!

Skarva

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 12 maj-12 kl 19:43 »
Glömde mjölkört! Den är ju superviktig jue!

Mjölkört? Vad spännande, vad gör du med den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser