Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykelkedja  (läst 10352 gånger)

Moonie

• Västergötland
Cykelkedja
« skrivet: 11 maj-12 kl 11:16 »
Hejsan!

Jag är lite osäker på om jag skriver på rätt ställe men det är värt ett försök.

Jag har en fin cykel som just nu står i förrådet.
Cykelkedjan behöver smörjas och jag har försökt hitta information vilken typ av kedjesmörj/kedjemedel som är mest miljövänligt.

Vissa av förpackningarna jag läst på så står det att den är skadligt för vattenlevande organismer och det känns inte helt okey att handla faktiskt.
Jag har ingen erfarenhet av att smörja cykelkedja(eller om det är spraya dem man gör nu för tiden), så finns det kanske någon här inne som orkar ta sig tiden att undervisa mig lite snabbt i miljövänligaste alternativen?

Jag vore jättetacksam!

MVH Mona

4-ever

• Skåne
SV: Cykelkedja
« Svar #1 skrivet: 11 maj-12 kl 11:31 »
Googlade lite:
http://www.defendor.se/FrogLube-produktblad-(utg-1-2012).pdf
Någon form av vax borde väl också fungera?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

joel123

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 maj-12 kl 11:44 »
någon form av matolja kanske? det är inte det mest optimala men fyller väl funktionen ... vet flera personer som använder oliv?olja till cykelkedjan :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-12 kl 12:17 »
Vanlig mineraloljebaserad symaskinsolja är inte giftig.

Moonie

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 13:39 »
Googlade lite:
http://www.defendor.se/FrogLube-produktblad-(utg-1-2012).pdf
Någon form av vax borde väl också fungera?

Det där såg lovande ut! tack så mycket!

någon form av matolja kanske? det är inte det mest optimala men fyller väl funktionen ... vet flera personer som använder oliv?olja till cykelkedjan :)

Matolja ska man absolut itne använda! Läst flera som använd det och det har fastnat så mycket skit i det och varit ett jäkla arbete att få bort först smuttsen och sedan oljan för att kunna få på någonting annat.
Men jag förstår din tanke, jag hade samma, men det var absolut inte att rekomendera vad jag förstått.

Har du någon aning om sand och smutts fastnar lätt i det?

Tack för alla tips!

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 13:43 »
Prova värma på bivax? :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Moonie

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-12 kl 13:57 »
Prova värma på bivax? :)

Har du prövat eller vet någon som gjort?
Känns tryggast att använda något som någon användt med framgång och inte kleta på saker som bara ger en massa extraarbete att ta bort sen.
Skulle kännas så surt om det bara kletade fast saker i kedjan när man åker ut och cyklar sen.
Tack för tipset dock!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-12 kl 14:23 »
Bivax till cykelkedja??? Jag skulle aldrig komma på tanken. För det första: Jag använder olika tjocka oljor på sommar och vinter. På vintern skulle cykeln troligen bli närmast orörlig med vax istf olja. Jag tror faktiskt att en enkel mineralolja typ symaskinsolja är det tunnaste och mest miljövänliga alternativet idag på  vintern och motsvarande vaselin på sommaren. Man kan ifrågasätta dessa val ur många synpunkter, men det lämnar inga onaturliga rester och skadar inte människor och djur i onödan i varje fall. Det är petroleumprodukter, men de är i sig såpass ofarliga att de är OK. Vill man ha en växtbaserad produkt så är kanske rapsolja lämplig, eller möjligen solrosolja. Båda tål hetta och innehåller inte så mycket som ger skräp på kedjan (som i sin tur måste tas bort med starka medel).

Använder man kedjeolja som fungerar dåligt blir det istället att man måste byta kedjan oftare. Då måste det tillverkas en ny kedja och det kostar energi osv. Blir många miljöaspekter på en gång att kalkylera med. Jag cyklar ganska mycket, sliter ut 2-3 däckomgångar per år. Vill inte byta kedja lika ofta.

Jag har mest använt diverse rätt tunna oljor med teflon och annat som smörjer bra utan att ge hartsig gegga efteråt. Förutom att kedjan fungerar dåligt så fastnar det grus och stenar som sliter på kedjan osv. Särskilt miljövänligt är det nog inte att byta kedja titt som tätt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 11 maj-12 kl 14:29 »
Njah i princip är den det, men inte i praktiken i vanlig användning kanske. De tidigaste bröstinplantaten tex förorsakade dödsfall, och arbetare inom olika industrier får diverse problem med den typen av olja/vaselin-produkter. Men för slutanvändaren är det i regel inga problem. Det används inom otaliga områden i hushållet; shampo, balsam, barnolja och vaselin, för att nämna några.

Jag är litet tvehågsen inför sådana petroleumbaserade produkter. De är både bra och inte bra. Vissa är svåra att ersätta.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 11 maj-12 kl 14:33 av christinag »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 maj-12 kl 14:41 »
Har du prövat eller vet någon som gjort?
Känns tryggast att använda något som någon användt med framgång och inte kleta på saker som bara ger en massa extraarbete att ta bort sen.
Skulle kännas så surt om det bara kletade fast saker i kedjan när man åker ut och cyklar sen.
Tack för tipset dock!

Att använda bivax som smörjmedel är både gammalt och beprövat.
Jag använder iaf det för att bla smörja lopp och (revolver)kulor till äldre handeldvapen, och det är rätt så tuffa påfrestningar där.

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 14:51 »
På motorcykeln andvänder jag kedjeolja för motorsåg,det funkar bra.Det finns miljövänlig sådan på Biltema i literflaskor.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

4-ever

• Skåne
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 11 maj-12 kl 15:09 »
http://www.eko100.com/produkter/kedjeolja-mio100.html
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/knowhow/produkttechnik/stihlprodukte/betriebsstoffe/kettenhaftoel_bioplus/default.htm
http://stenstromscykel.jetshop.se/pedros-kedjeolja-p-104-c-149.aspx
Google är min bästa vän  :P

Se där, det fanns redan att köpa mineralolje/rapsblandningar. Visste jag faktiskt inte. Fast behöver man bara litet åt gången är kanske livsmedelsbutiken ett tips.

MvH
Christina G

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #13 skrivet: 11 maj-12 kl 15:22 »
Och med dessa rapsbaserade sk "biokedjeoljor" uppstår väl samma problem som med motorsågskedjor.
Oljan hårdnar till ett "hartsliknande" tillstånd efter ett tag, och tappar därmed smörjeffekten - helt!.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 maj-12 kl 15:28 »
Njah i princip är den det, men inte i praktiken i vanlig användning kanske. De tidigaste bröstinplantaten tex förorsakade dödsfall, och arbetare inom olika industrier får diverse problem med den typen av olja/vaselin-produkter. Men för slutanvändaren är det i regel inga problem. Det används inom otaliga områden i hushållet; shampo, balsam, barnolja och vaselin, för att nämna några.

Nej, den är inte giftig.

Humle

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 11 maj-12 kl 16:16 »
Själv använder jag denna cykelkedjeolja :) http://www.rosebikes.se/artikel/dynamic-chain-lubricant/aid:413181

Men vad ska du ha i lagren som också måste vara miljövänligt? Någon som provat med ister eller talg istället för kullagerfett?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 00:54 »
Jag har ofta använt vanlig billig motorolja till cyklar, crossar och mc. Men av lathet. Funkar ok.

Och med dessa rapsbaserade sk "biokedjeoljor" uppstår väl samma problem som med motorsågskedjor.
Oljan hårdnar till ett "hartsliknande" tillstånd efter ett tag, och tappar därmed smörjeffekten - helt!.

Inte så länge man tömmer på tex rapsolja regelbundet, då kommer det aldrig i det där ''sega'' tillståndet. Minst 1-2 gånger per år.  Funkar fin-fint på både hojar å motorsåg.

Har dock bara gjort det under ca 15 år.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 14:10 »
Inte så länge man tömmer på tex rapsolja regelbundet, då kommer det aldrig i det där ''sega'' tillståndet. Minst 1-2 gånger per år.  Funkar fin-fint på både hojar å motorsåg.
Precis. Alla oljor behöver bytas och redskap behöver skötas regelbundet. De senaste gångerna jag har behövt låna redskap av folk har jag först tvingats rengöra dem och olja dem. Och dom klagar allihop över oljan innan ...  ::)

Har dock bara gjort det under ca 15 år.
;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 12 maj-12 kl 14:11 »
Nej, den är inte giftig.
Vad är din definition av giftig?

MvH
Christina G

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 maj-12 kl 14:16 »
Jag har hört berättats att de använde vanliga svarta skogssniglar för att smörja vagnsaxlar av trä förr i tiden. Vet inte om det funkar på cykelkedjor, men miljövänligt är det förutom för snigeln  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare
William, beekeepern, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser