Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och öppet vatten  (läst 5947 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Får och öppet vatten
« skrivet: 10 maj-12 kl 20:08 »
Eftersom sökfunktionen inte riktigt är igång så gör jag en ny tråd, finns redan en likadan är jag tacksam för länken till den.

Vi har precis blivit fårägare och ska stängsla hage. På två sidor har vi vatten, en stor sjö, med lite våtmark närmast strandkanten. Måste vi stängsla mot vattnet? Simmar fåren iväg annars? Eller kan de till och med drunkna om de blir rädda och inte vänder tillbaka upp i hagen? Vad tycker ni som har erfarenhet? (På vintern tänkte vi nog stänga bort den delen av hagen, jag vet inte om de går ut på isen annars?)
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

fransas

• Hälsingland
SV: Får och öppet vatten
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 20:22 »
Det är nog ingen risk att fåren simmar iväg eller att de drunknar. Vi har får instängda mot vatten sommartid. Får vara noga med att stänga så de inte kan gå runt stängningen i vattnet bara. Sen vintertid är det nog idé att inte ha fåren där eller iaf stänga för vattnet/isen annars kommer du nog sakna de en vacker dag.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 23:10 »
Vargen simmar in i hagen.. och kan skrämma ut fåren i vattnet.. så att stänga är definitivt nödvändigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 23:15 »
Vargen simmar in i hagen.. och kan skrämma ut fåren i vattnet.. så att stänga är definitivt nödvändigt.

Hur många dokumenterade sådana fall finns det i norden? Lägg ner skrämselpropagandan.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 maj-12 kl 23:17 »
Jag vet av tre, där jag känner fårägarna.. Det räcker för mej.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 maj-12 kl 23:21 »
Jag vet av tre, där jag känner fårägarna.. Det räcker för mej.

Såg de att vargarna simmade in?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 23:25 »
Jag orkar inte tjafsa.. Vi vet att varg hoppar över 1.10 som rovdjursavvisande stängsel är, och vi vet att vargar simmar. Möjligheterna att skydda sina får ställer till svårigheter för djurägaren, men att lämna öppet mot vatten.. nej tack. Vi fårägare får skit ändå för att vi inte stängslar ordentligt.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 23:25 »
Hur många dokumenterade sådana fall finns det i norden? Lägg ner skrämselpropagandan.
Även experterna kör med skrämselpropaganda ::)
http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor/fragorSvar/detalj.asp?FrageId=2490
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 23:28 »
Vi har en vargtråd. Låt tramset från bägge sidor stanna där.

edit: Tänkte anmäla till moderator, men såg att det inte var lönt.
« Senast ändrad: 10 maj-12 kl 23:32 av Malines här igen »

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 maj-12 kl 23:47 »

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 00:00 »
Har de sett det då?
I tråden diskuteras hur man bör stänga för får vid vatten så jag länkar till Länsstyrelsens rekommendationer som är vad vi i dagsläget antagligen bör följa?
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/Rovdjursstängsel.pdf
Vill du tjafsa så finns ju som sagt den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88661.0
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 11 maj-12 kl 00:05 »
Vi har en vargtråd. Låt tramset från bägge sidor stanna där.

edit: Tänkte anmäla till moderator, men såg att det inte var lönt.
Gör gärna det, eftersom jag har en medmoderator om risk för "jäv" förekommer.
Mvh
Charlotte

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 maj-12 kl 00:13 »
I tråden diskuteras hur man bör stänga för får vid vatten så jag länkar till Länsstyrelsens rekommendationer som är vad vi i dagsläget antagligen bör följa?
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/Rovdjursstängsel.pdf
Vill du tjafsa så finns ju som sagt den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88661.0
Mvh
Charlotte

Jag tjafsar inte. Jag menar att det är överkurs att stängsla mot vatten innan det har visat sig att det blir stora problem med simmande rovdjur. Visst om det är långgrunt eller små bäckar, men annars är det nimmt med tillgängligt vatten och i vissa fall kan man ha önskemål om att det betas ända ner till vattenbrynet, utan att det blir en remsa över. Skulle det på sikt visa sig att det blir större problem med simmande rovdjur eller annat, så är det lätt att komplettera den biten senare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 maj-12 kl 06:35 »
Om man bygger ett nytt stängsel idag är det väl självklart att stängsla mot vatten.

hustran

« Svar #14 skrivet: 11 maj-12 kl 07:16 »
Vi stängslar aldrig mot vatten (bor i skärgården) utan njuter av att slippa. Fåren har vatten och vi slipper flera hundra meter stängsel.Den enda gången fåren "gick i sjön" var när de blev jagade av en hund som sargade flera. Vi kunde sedan snabbt hämta dem med vår vallhund. En orsak annars att stängsla bort sankmarker kan vara stora leverflundran som har en snäcka som mellanvärd.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-12 kl 07:47 »
Om jag var ni, skulle jag inte stängsla mot vattnet. Ni kan ju hålla uppsikt lite extra i början :)

(Å andra sidan trodde ju jag att en bred å skulle stoppa ett får jag försökte valla in, och där hade jag helfel...)

(Om det nu var så att det mot förmodan kom en varg, så skulle jag gärna ge fåren chansen att simma iväg...)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 11 maj-12 kl 07:50 »
Våra hagar gränsar också till vatten och vi stängslar inte de delar som gränsar dit. Tycker det är bra att fåren har tillgång till vatten. Vi har även öppna diken i hagarna som vi inte stängslar bort. Hade vattengränsen däremot varit mycket sank hela året så hade jag övervägt att stängsla bort de delarna.
Vi har inte problem med några stora rovdjur, däremot räv som är en listig rackare. :-\ Fast han kommer inte in i hagarna via vattnet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 11 maj-12 kl 08:40 »
Tack för svar! Vargen är jag inte orolig för, och skulle den vilja komma så kan den hoppa över stängslet på andra ställen så så är det med det. Vi har inte rovdjursstängsel utan "vanligt" fårnät. Vi stängslar nog bort sankmarken och låter det vara öppet där det är sjö, så ser vi hur det går... får näta en bit ut i vattnet bara så de inte kommer runt. Får läsa på lite om stora leverflundran och hur man kan skydda sig mot den.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 11 maj-12 kl 08:44 »
Onödigt att "tjafsa", var och en stängslar som hon/han vill. Skulle jag bygga ett stängsel idag och hade hört att varg kunde simma in så skulle jag självklart stängsla vid vattnet, det är inte mycket att diskutera om. Ingen annan kan väl ha något att erinra mot det. Om jag lät bli och vargen kom och rev mina får så är det ju för sent att stängsla där. Dessutom är jag osäker på om jag ens skulle få ersättning för fåren.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 11:28 »
Hej
Oavsett du bor i vargrevir eller inte så tycker jag att du ska stängsla mot vattnet,då har du gjort vad du kan.
Vandrande varg kan komma var som helst i vårt avlånga land.

Jag känner till två fårägare som inte stängslade möt vatten och båda fick blodigt besök,de har nu stängslar ordentligt och ej haft besök sen dess. (:)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser