Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från råmjölk till lammnäring?  (läst 2417 gånger)

Falin

• -
Från råmjölk till lammnäring?
« skrivet: 09 maj-12 kl 18:40 »
Jag har ett lamm som blivit nerkylt, hittade honom idag med 36,2 i temp. Nu har jag sondat varannan timme, och han ligger under värmelampa. Har nu 38 i temp. Ännu är han inte pigg nog att dia, och jag har bara råmjölksersättning till 2-3 mål kvar. Blir det helt kajko om jag går över till lammnäring? Tackan går inte att mjölka, möjligen kan jag övertala något av mjölkfåren men då blir det ändå inte råmjölk.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Från råmjölk till lammnäring?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 19:04 »
Hellre fårmjölk än mjölkersätning, då fåren har stallets och flockens biomiljö inprogramerad med nyttiga immunglobuliner som följd, även i vanlig fårmjölk!

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 19:26 »
Ja, min förhoppning är ju att han ska piggna till så pass att han börjar dia igen, och då känns det ju dumt att ha gått över till lammnäring. Jag får hoppas att diandet infaller snart, helt enkelt!  ;D

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 10 maj-12 kl 17:27 »
Lammet klarade sig tyvärr inte.  :(

Jag förstår inte riktigt vad som händer, det är precis samma scenario som utspelade sig för ett par månader sedan med en annan tacka. De lammar utan problem, är goda mödrar och lammen är pigga och uppe och diar. Ganska exakt ett dygn senare hittar jag ett lamm dött, och några timmar senare börjar det andra bli medtaget. Rejäl undertemp och slö. Jag sondar, ger lamm-tonic och värmer det, det blir bättre och tempen stiger, men inom ett dygn dör det också. Gemensamt för tackorna är att de båda tillhör de allra första jag köpte; dorset/finull och är 8 år gamla. Men det är väl ingen ålder? De är som sagt goda mödrar och har gott om mjölk. De andra 18 tackorna har lammat utan några problem eller liknande incidenter.

Just den här tackan fick trillingar, så jag hoppas verkligen hon får behålla den sista som verkar pigg än så länge!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 19:12 »
Felsöknings frågor- inte svar!

Mineralfoder, sort, tillgång?
Foderkalak, tillgång?
E-viamin och Selen?
D-vitaminhalten i grovfodret?
Saltsten, sorter, tillgång?
Träckprov?
Avmaskning?
Ströbädd?
Grovfoder, typer, mängd?
Kraftfoder, sort, mängd?
Vatten, kvallitet, tempratur?
Hygien i vattenkar och kraftfoderbaljor?
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Fårtokig

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 22:26 »
Ytterligare bara en fråga..
Har du fått ut nån mjölk ur juveret? Du skriver att lammen diar men du inte kan mjölka ur.. Och att alla (?) tackans lamm blir dåliga?
Tänker lite på högt spenmembran. När tackan har mjölk men inget kan komma ut för tidigare lamm har sabbat kanalen ut genom att tugga o slita..
Har varit med om det själv nåt år o stått där o fattat ingenting förrän det varit för sent eftersom man ju sett att lammen diar (o kanske till och med lyckats ta vaxproppen!).

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 18:16 »
Bägge tackorna har haft mjölk och öppning i bägge spenarna, det har jag kollat. Jag har dock inte kunnat mjölka ur dem så mycket att det funkat att ge lammet, om du förstår vad jag menar. Den tacka som lammade nu har ett lamm kvar, som (peppar, peppar!) verkar må finfint.

Torptomten: mycket bra frågor att ställa sig! Men det är ju bara 2 av 20 tackor som haft problem, de andras lamningar har varit helt okomplicerade. Borde inte fler drabbats om det tex varit dålig vattenhygien?

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser