Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du i skafferiet för att klara av längre tid utan att handla?  (läst 8525 gånger)

Gullregn

• Gäst
Vi har väl alla nån sorts form av odling?
Om inte i en balkonglåda så kanske nån kvm på tomten eller om vi är lyckligt lottade ett växthus eller mindre lantbruk med jakt o fiskerättigheter.
Men oavsett hur vi har det, vad har ni i skafferiet för att klara av antingen att vara insnöade eller att jobben tryter och snål ekonomi.
Kort sagt oavsett motivet vad har ni i skafferiet som kan hålla er borta från att handla under en längre tid?
Tips och ideer :)

sonja på slätten

• Halland
Jag är en person som inte finner något nöje i att gå i butiker. Undviker det i det längsta faktiskt,  försöker i stället att hitta på något med det som finns. Och här kommer vad jag anser alltid bör finnas:
Potatis, morötter, lök, konserverade tomater och olika kryddor. Dessutom knäckebröd och gryn av något slag.
Hållbara saker, som inte behöver kylskåp.
Har man detta  hemma kan man göra många olika rätter och  dryga ut  ev. rester. Har man dessutum,  som jag, egenproducerade ägg, har man väl ganska  väl täckt sitt näringsbehov.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gullregn

• Gäst
Jag har själv mjölkpulver och pulvermos som jag skrivit
upp sista datum att använda i min almanacka
så jag använder det innan det gått ut och då köper nytt.
Sen såklart allt i pasta och ris.
Tuber med C-vitamin brus som piggar upp och som i mitt fall att jag har svårt att
dricka vatten och löser upp en tablett i väldigt mycket vatten.

evamarta

• Skåne
Jag har samma som Sonja. Förutom de hemproducerade äggen. Väntar på hönsen!  :)

Sen har jag torkade gula ärter, kikärter, bönor och linser också. Håller ju i evighet. Vänta, det är nåt mer... Jo! Grötris. Det är ju himla gott med risgrynsgröt. Och om man köper mycket mjölk på samma gång, så går den utmärkt att frysa. Smör och ost går också att frysa - om man nu har frys, vill säga. 

evamarta@live.se
0767-933525

Gullregn

• Gäst
Jag är en person som inte finner något nöje i att gå i butiker. Undviker det i det längsta faktiskt,  försöker i stället att hitta på något med det som finns. Och här kommer vad jag anser alltid bör finnas:
Potatis, morötter, lök, konserverade tomater och olika kryddor. Dessutom knäckebröd och gryn av något slag.
Hållbara saker, som inte behöver kylskåp.
Har man detta  hemma kan man göra många olika rätter och  dryga ut  ev. rester. Har man dessutum,  som jag, egenproducerade ägg, har man väl ganska  väl täckt sitt näringsbehov.

Jag tror att många idag har tappat bort det här med att ha mat hemma.
Alla bor i stan och får sina veckoblad om vad som är billligt denna vecka.
När jag själv bodde i stan och hade ett fast jobb så hade jag aldrig mat hemma för mera än 2-3 dagar.
Nu har jag ju bott som månskensbonde i et par års tid och lärt mej att inte åka till affären så ofta och dessutom haft förmånen att kunna ha så gott som allt i egenproducerat.
Nu är jag inne i ytterligare en fas i livet där jag inte har egeproducerat mera än enstaka ägg och inget fast jobb och långt till affär
Ägg är ågot så väsentligt i mitt liv och att lära sej göra bra basmat till liten peng.
Att ha framförhållning utan at för den delen känna sej fattig.

djurskydd

• Ångermanland
Jag har tre stora lådor/boxar i skafferiet: en med torkade bönor/linser/ärter, en med gryn, nötter och frön, och en med matvete/couscous/bulgur/hirs. Pasta och ris utöver det. Konserverade tomater och några burkar kokosmjölk. Sedan bakskåpet med mjöl och sådant förstås. Med lite rotfrukter eller grönt från trädgården går det alltid att göra måltider av det som finns hemma (har också egna ägg)!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

evamarta

• Skåne
Kokosmjölk! Där sa du det!
Det handlar jag nästa gång.

Och olivolja.
evamarta@live.se
0767-933525

Gullregn

• Gäst
Kokosmjölk! Där sa du det!
Det handlar jag nästa gång.

Och olivolja.

Kokosmjölken räddade mej häromdagen.
Jag hade soppa på påse och behövde mjölk.
Ville inte öppna  torrmjölken för bara en liten skvätt mjölk.
Kom på at jag hade köpt ett antal burkar kokosmjölk vid nån rea. Kokosmjölken gick bra i kantarellsoppa! :)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Och vi proteinälskare kan ju hålla oss med kaniner....
Smakar utsökt till en flaska rött.
Så mitt tips är köp hem o lagra vin.
Kaninerna förökar sig och ger ett bra köttutbyte.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

pyromanen

• Gäst
Har framförallt MYCKET i skafferiet.  Har dessutom ett enormt skafferi (gammaldags kallskafferi), då tanten som bodde i huset under 50 års tid var kokerska. Ca 8 kvadratmeter och hyllor från golv till tak.  Vi har 1,5 mil till affären.
Ni orkar inte höra/läsa allt som finns i skafferiet men i alla fall rejäla lager av allt sånt som håller sig länge.
Ihop med två frysboxar och en jordkällare så innebär det att vi lätt skulle klara oss ett par månader om vi blev insnöade ;D 8).  Det vi skulle sakna först var diverse mjölkprodukter och färsk frukt vissa årstider.

Peppiga Pia

• Skåne
Jag kom att tänka på olika former av inläggningar. I år tänkte jag satsa på att mjölksyrejäsa grönsaker och testa olika blandningar. Det är ju fantastiskt att det är en konserveringsform som till och med förädlar det man stoppar i, så att det blir nyttigare än innan  :D

evamarta

• Skåne
/.../
/.../

Jamen knäppis!  ::)  ;)
Inte för att man överlever så länge, men du menar kanske att man har roligt under tiden?
evamarta@live.se
0767-933525

Gullregn

• Gäst
Och vi proteinälskare kan ju hålla oss med kaniner....
Smakar utsökt till en flaska rött.
Kaninerna förökar sig och ger ett bra köttutbyte.

Den ekonomi jag har sträcker sej tyvärr inte till att köpa hem o lagra vin  ,,skrattar.
Hade jag haft impregnerat virke och nät att bygga kaninburar av så hade jag gärna haft kaniner i och nån utomhusbur.

Gullregn

• Gäst
Palsternackor har varit en bra bas när jag lagat mat.
Grillad eller uppstekt i tärningar och sen lite omellete på det.

Det tråkiga är att när jag letar palsternackor i afförerna så är dom ofta mjuka o fula.
Man kanske ska sätta lite palsternackor?

evamarta

• Skåne
Den ekonomi jag har sträcker sej tyvärr inte till att köpa hem o lagra vin  ,,skrattar.

Samma här... Men kan vi inte göra vinet själva då?
Men just det, jag dricker ju knappt vin. Glömde det.
Men jag kanske kan komma igång!  ;D

Man kanske ska sätta lite palsternackor?

Ja, gör det! Mina nybörjarpalsternackor blev ganska okej förra året, så i år har jag satt urmånga!

evamarta@live.se
0767-933525

anders50

• Gäst
Potatis...och så skjuter man en älg då och då!  o:)

Och sen så ska man inte bry sig så mycket om det där "bäst före" som står på allt....lukta och smaka istället!

Gullregn

• Gäst
Potatis...och så skjuter man en älg då och då!  o:)

Och sen så ska man inte bry sig så mycket om det där "bäst före" som står på allt....lukta och smaka istället!

Se rubriken,,vad har du i skafferiet.
har du älgen där inne? stort skafferi? lika stort som huset och hjärtat?  förlåt,,kunde inte låta bli :) :)  :-*

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Bönor och linser är bra. Kikärt och gula. En del går fint att groddar eller göra biffar av. Blir fina grytor.

Ris och pasta är bra som grund. Ett par paket pulvermos och soppor är bra om man blir sjuk.

Några köttkonserver om man vill frossa. Och krossade tomater på burk, liksom tomatpure. Buljongtärningar.

En säck dinkel och en säck vete som jag kan mala, grodda eller koka.

Torrjäst, mjölkpulver och brödkryddor och ett par liter fin rapsolja. Torkat ägg.

Ett par goda ostar och ett par kryddstarka korvar som pålägg.

Kaffe och ett par matlagningsgrädde med lång hållbarhet.

Beroende på årstid finns det ätbart i jordkällaren eller i landen. Eller i frysen.

Experimenterar med att torka potatis, lök, purjo och morötter mm. Även köttfärs.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Det viktigaste är krossade tomater och kokosmjölk. Då kan man laga supergod soppa på en spik!

Givetvis basvaror såsom salt och kryddor, mjöl och gryn/baljväxter, olja, vinäger, baktillbehör.

Har även jag ett kallskafferi så köper alltid storsäckar med lök och potatis, och kartonger med kokosmjölk och tomatkross.

Det här året hoppas jag på att burka in egna tomater! Förra året åt jag upp alla på direkten ^^.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser