Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som byter färg...  (läst 2791 gånger)

Haglund

• Värmland
Lamm som byter färg...
« skrivet: 08 maj-12 kl 16:33 »
Hejsan!!

Har ett lamm som är helsvart förutom lite vita fält i ansikten och hakan. såg idag att på ryggen och magen så är ullen helt plötsligt vit! under det svarta. så "ullstråna" har 2 färger. även skinnet under är mera rosa än under den helsvarta ullen. Är det vanligt att de födds i en färg och sedan byter färg på delar av kroppen?  Lammet är född den 18 mars iår & jag har inte sett detta på mina lamm tidigare..  Tittar jag tillbaks i genbanken så är samtliga svarta både på mor och far sidan under de 3 senaste leden. Kan nämnas att baggen jag använde är svart med liten vit stjärna i pannan. Samma bagge och tacka gav 2 helsvarta lamm förra året som behöll sin färg. ev finns det lite grå inslag i pälsen
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Lamm som byter färg...
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 16:40 »
Ja det är väldigt vanligt att lammen "bleknar" på vissa fläckar. Oftast ser man ganska tidigt att de ska blekna, men iblandtar det ett tag innan färgerna har lagt sig tillrätta helt. Men det är ju inte så att ett helvitt lamm blir kolsvart som vuxen, men de kan skilja en hel del i färg från födelsen till vuxen färg.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 17:04 »
Jag har haft en silvergrå mellanpudel. Hon föddes kolsvart men ljusnade snabbt. Och skimmelhästar föds svarta men ljusnar sakta men säkert... Medans hästar som föds grå-bruna kan bli svarta. Visst är det knepigt det här med färger!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 17:15 »
Jag har haft Åsenfår och deras lamm var oftast svarta eller svart-vitfläckiga. De svarta blev grå i olika nyanser, de kunde bli riktigt ljustgrå, nästan vita, eller också fortsatte de att vara svarta. De fläckiga blev vanligen lite gråspräckliga.
Åsenfår, hundar och katter

Haglund

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 19:32 »
Underligt, det kommer att bli mycket intresant att se hur tackan ser ut om några månader eller höstens klippning.   Hennes bror ser likadan ut men han har inte vit ull "på gång" utan kommer nog att se ut som han gör idag när han blir äldre. Om han nu inte ångrar sig lite senare och byter färg  ::)
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Lina W

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 08:06 »
I fjol fick jag två svarta lamm (Värmlandsfår) och de blev grå under sommaren. Baggen slaktades men tackan är riktigt stålgrå nu men huvudet och benen är fortfarande kolsvarta.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 12:51 »
Gotlandsfårens lamm föds svarta men, blir sedan grå i olika nyanser. Allt ifrån riktigt ljusgrå till mörkt nästan svart grått.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 08:45 »
Suffolk föds mörkgrå, nästintill svarta. Sedan ljusnar de till beigeaktigt.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser