Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  raser/färger som går att könsbestämma kycklingarna direkt?  (läst 23715 gånger)

Bulan

• Västergötland
Finns det nån ras som går att könsbestämma direkt eller är det chansningar vid köp av veckogamla kycklingar vilken ras man än väljer?  ;)
Bulan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: raser/färger som går att könsbestämma kycklingarna direkt?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 11:46 »
Det finns flera raser och färger som går att könsbestämma direkt. Fifty five flowery med vita ägg, creme crested legbar med blå ägg är två exempel. Det finns många trådar om detta sedan tidgare, men klurit att leta upp dem nu när sökfunktionen inte fungerar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 11:54 »

Det är främst ( eller bara?)  två färger som kommer i fråga,  dels tvärrandig och dels silverfaktorn i kombination med guld,  och då guld tupp på silver hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 11:57 »
Laxfärgad faverolle är en annan jag kommer på.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Speygirl

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 15:56 »
På gökfärgad Maran har hönan en mörkare färg än tuppen redan från födseln.
Så har iaf jag lärt mig att det är. Ljusgrå = tupp  Mörkgrå = höna

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 16:53 »
På welsumer och dvärgwelsumer (åtminstone de rostfärgade) ser man skillnad på könen direkt.

Hönan har kraftig "kajal" och ett tydligt "V" på hjässan medan tuppen har svagare teckning.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

rackarns

• Närke
« Svar #6 skrivet: 10 maj-12 kl 11:48 »
dvärg wyandotte syns efter några dagar

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 10 maj-12 kl 11:54 »
dvärg wyandotte syns efter några dagar
Du har sagt det förut. Men jag hittar inga bilder och ingen beskrivning på hur man ser skillnad. Någon som beskriva eller visa bilder?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 10 maj-12 kl 12:01 »
Fast det måste väl ändå bero på vilken färg de har.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 16:45 »
Dorking och Plymouth Rock tvärrandig ska man kunna se oxå...
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 17:03 »
När det gäller att könsbestämma daggamla kycklingar så är det inte rasen utan färgen som är avgörade. Wyandott som är tvärrandig går till exempel att sortera men inte Wyandotte som är vit  ;)

Plymoth Rock som är tvärrandig funkar men ine PR som är gul  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 19:41 »
Jag får kanske lära mig att gilla tvärrandigt, tycker egentligen inte att den färgen är så vacker...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 19:56 »
Har för mig att det är ngn rasär man kan se tecking på huvudet direkt
Kan inte komma på vilken ::)
Hedemorahöns

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 20:47 »
Det är nog de randiga  :D större vit fläck =tupp...

Rätta mig Lina om jag har fel  :P
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 22:50 »
Har för mig att det är ngn rasär man kan se tecking på huvudet direkt
Kan inte komma på vilken ::)
Visa färger ger skillnad på den mörka v-teckningen på huvudet. Dorking i silver eller rött är ett exempel. Men det stämmer tyvärr inte på alla silverhalsade. Metoden är inte 100% ca 10% fel får man räkna med då det föds en del kycklingar med mitt i mellan teckning.

Annars så skiljer man tvärrandiga kycklingar på den olika stora ljusa fläcken på huvudet. Inte heller denna metod är helt 100% men den är mer säker än v-treckningen på exempelvis Dorking.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

• Närke
« Svar #15 skrivet: 13 maj-12 kl 07:16 »
Du har sagt det förut. Men jag hittar inga bilder och ingen beskrivning på hur man ser skillnad. Någon som beskriva eller visa bilder?

Jag har skrivit en beskrivning om vad jag tittar på.. eller försökte göra mig förstådd iallafall :) Sök efter inlägget, minns inte vad rubriken var, men borde kunna hittas!

rackarns

• Närke
« Svar #16 skrivet: 13 maj-12 kl 07:17 »
Fast det måste väl ändå bero på vilken färg de har.

Nej, det är oberoende av färg

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 13 maj-12 kl 07:20 »
När det gäller att könsbestämma daggamla kycklingar så är det inte rasen utan färgen som är avgörade. Wyandott som är tvärrandig går till exempel att sortera men inte Wyandotte som är vit  ;)

Jodå, det går visst :) de första fjäderpennorna och som också bildar vingens form avslöjar könet

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 13 maj-12 kl 08:54 »
Jodå, det går visst :) de första fjäderpennorna och som också bildar vingens form avslöjar könet
Då pratar vi Slow feathering gene Ks eller Very Slow feathering gene Kn. Dessa gener är könsbundna och om man har dem renavlade i en stam så får tupparna dem i dubbel uppsättning och hönorna dem i enkel uppsättning. Tupparna får sin vuxenfjäderskrud långsammare och detta kan man skilja redan på de daggamla kycklingarnas fjäderpennor. Tupparnas vinfjäderpennor är alla lika långa eller väldigt liten skillnad i längd (eller egentligen korta  ;) )

Hönornas vingfjäderpennor är varannan kort och var annan lång.

Jag ställer mig dock väldigt tveksam till att detta skulle funka på alla Wyandotte. Detta beroende på att man genom åren har korsat in både de ena och det andra i rasen för att förbättra utställningstyp och få fram nya färger. Man kan dock säkert hitta vissa linjer på de stora djuren där denna egenskap finns och då speciellt de gamla vita produktioonslinjerna där detta var en egenskap som man avlade hårt för att renavla. Det är bla från de gamla Amerikanska  vita produktionslinjerna av vit Wyandott som de moderna hybriderna som är "feather sexing" har fått sina "Slow fethering" gener.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #19 skrivet: 13 maj-12 kl 17:25 »
Hos mina dvärgwyandotter finns tre varianter,   tidigt befjädrade,  ganska sent  befjädrade  och  extremt sent befjädrade. De sistnämnda försöker jag avla bort, men de dyker upp ibland.  Och det finns även hönor i denna grupp,  liksom det finns tuppar i den tidiga  gruppen.
De flesta tillhör mellangruppen.
 Visserligen är det så inom varje grupp,  att hönorna är tidigare,  men det kan definitivt finnas hönor som är senare än tuppar här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser