Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i torp året om  (läst 24650 gånger)

kackelmann

• Skåne
SV: Bo i torp året om
« Svar #20 skrivet: 08 maj-12 kl 21:27 »
Vintertid kan det vara trevligt att ha raggsockor och morgonrock eller andra plagg liggandes i fotänden på sängen så man snabbt kan hoppa i dem när man ska gå upp. :) Så slipper man tassa upp på toa och nästan frysa fast i trägolvet...  :P

Har man flera lager av täcken kan det vara en hygglig idé att lägga kläderna man tänker ta på sig mellan det understa och näst understa lagret. Då brukar de till och med vara hyggligt varma på morgonen :-)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

LimJans

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 08 maj-12 kl 21:32 »
Har man flera lager av täcken kan det vara en hygglig idé att lägga kläderna man tänker ta på sig mellan det understa och näst understa lagret. Då brukar de till och med vara hyggligt varma på morgonen :-)

Precis. Eller i fotändan så lägger sig hunden på dem så blir de både varma och försedda med pressveck :P

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #22 skrivet: 08 maj-12 kl 21:52 »
För länge sedan bodde vi primitivt i vårt "torp" Nu har vi rustat upp och moderniserat.
Så här hade vi den första tiden.
Två vuxna, ett barn på 2,5 år och ett barn på 5 månader. Flyttade in i november.
Hus på 110 kvm, två våningar. Vi hade ute-dass och potta, ingen dusch, bara kallt vatten i köket + en kokplatta. Värme hade vi i ett sovrumm, ett litet el-element, där sov hela familjen, och i köket ett litet el-element.  Stängda dörrar däremellan och kylskåpskallt!  På våren fick vi dusch hemma. Tvätta kläder och dusch fick vi göra hos svärmor  eller på jobbet.
Nästa vinter fick vi ordning på det mesta i köket, toalett och ordnade kamin att värma huset med.
Det var tufft att bo så med små barn men det fungerar!
Vi har fortfarande den mesta värmen från kaminen men har även luft-luft värme nu sedan 2 år som vi försöker använda så sparsamt som möjligt. Vaknar till 14 grader på vintrarna men det är inte hela världen, det är lite friskt och man kommer igång ;D
I övrigt så har vi full standard nu men att bo enkelt i ett torp är inte helt omöjligt (inte ens med små barn), vi blev nog betraktade som lite orginella på den tiden!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 08 maj-12 kl 22:36 »
För länge sedan bodde vi primitivt i vårt "torp" Nu har vi rustat upp och moderniserat.
Så här hade vi den första tiden.
Två vuxna, ett barn på 2,5 år och ett barn på 5 månader. Flyttade in i november.
Hus på 110 kvm, två våningar. Vi hade ute-dass och potta, ingen dusch, bara kallt vatten i köket + en kokplatta. Värme hade vi i ett sovrumm, ett litet el-element, där sov hela familjen, och i köket ett litet el-element.  Stängda dörrar däremellan och kylskåpskallt!  På våren fick vi dusch hemma. Tvätta kläder och dusch fick vi göra hos svärmor  eller på jobbet.
Nästa vinter fick vi ordning på det mesta i köket, toalett och ordnade kamin att värma huset med.
Det var tufft att bo så med små barn men det fungerar!
Vi har fortfarande den mesta värmen från kaminen men har även luft-luft värme nu sedan 2 år som vi försöker använda så sparsamt som möjligt. Vaknar till 14 grader på vintrarna men det är inte hela världen, det är lite friskt och man kommer igång ;D
I övrigt så har vi full standard nu men att bo enkelt i ett torp är inte helt omöjligt (inte ens med små barn), vi blev nog betraktade som lite orginella på den tiden!

Härlig historia, tack för att du delade med dig!!

Ja, på vintrarna är det faktiskt sällan jag sätter på elementet i mitt rum (resten av huset har jag inget att säga till i) och då går det ner till 15-16 grader ibland, inget problem...
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 maj-12 kl 22:40 »
15-16 är nog ganska nära den optimala sovtemperaturen

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 08 maj-12 kl 23:02 »
Har bott i mitt torp i 1½ år. Torpet är moderniserat ... Det finns el och vatten året om. Toa och dusch. Tvättmaskin.

Har vedspis i köket och kamin i kammaren ... Och el-element att ta till när det blir vinter. Elementen står då på "underhållsvärme" ... På vintern har jag dubbla täcken i sängen ... Man sover så gott ;D

Vintertid är det 12-13 grader när jag kommer ner i köket på morgonen och när jag kommer hem från jobbet :)
 Man vänjer sig :)

Det är en hel del jobb med veden, men det tycker jag bara är kul.

När det blir snö, får jag plogat fram till carporten. Får betala lite för det.

Lycka till med ditt boende-sökande :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #26 skrivet: 08 maj-12 kl 23:35 »
Se till att det går att elda.
Och ta hem mycket ved till första vintern.

värme är viktigtast, för fryser du så orkar du inget heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 maj-12 kl 23:40 »
Exakt, är man bara varm och mätt så brukar man kunna ha överseende med de flesta torparproblem

kackelmann

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 09 maj-12 kl 09:23 »
värme är viktigtast, för fryser du så orkar du inget heller.

Tillägg... ta hem mycket torr ved till vintern.
Har sett några nybyggare nu som köpt ett lass sur ved till hösten och sen fått elda som fan med både tjärbildning, kassa dofter och ingen värme som resultat. Sur ved är värdelös.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 09 maj-12 kl 12:49 »
och hälsofarlig.  Cancerframkallande med mera.  Icke bra för grannrelationerna.  Folk kan bli jättegriniga av att bli förgiftade, människor är så underliga.  Eftertorka gärna all ved intill eldstaden, de flesta har ett utrymme nedanför ugnen där dagens ved ligger och ångar av sig det sista.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 maj-12 kl 12:55 »
Ja, det är enorm skillnad på ved som kommer direkt utifrån och sådan som legat inne i rumsvärmen en vecka. Dessutom bra för luftfuktigheten inomhus vintertid. Sämre om man har möglig ved, vilket den lätt blir om den ligger ute länge utan att torka

Nissepisse

« Svar #31 skrivet: 09 maj-12 kl 18:46 »
Folk har ju överlevt för ett par 100 år sedan och innan dess med långt mycket lägre boendestandarder än dagens torp, så det är bara att flytta in. Underlättar ju såklart om det är rinnande vatten i kranen året runt. Är det för kallt kan man ju oftast tilläggsisolera ganska enkelt. Tror du det är för dåligt isolerat så gör det så fort som möjligt så behöver du inte hämta så mycket ved eller lida av svinhög elräkning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #32 skrivet: 09 maj-12 kl 19:08 »
Ja, follk har överlevt, men inte till lika hög ålder som vi är vana vid idag.  Man hade också på den tiden massor av kunskaper och färdigheter, som vi måste återerövra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 09 maj-12 kl 19:15 »
Mysigt att ta skopan och slå hål på isen i vattenhinken när man ska ha till morgonkaffet! En kvart innan spisen börjar ge den första värmen.  :D Då är det gottigt med skogshuggarfrack och dubbla raggsockar!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #34 skrivet: 15 maj-12 kl 12:37 »
med tiden kan man väll dessutom renovera sitt torp så att det har villastandard om man vill det.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 maj-12 kl 12:50 »
med tiden kan man väll dessutom renovera sitt torp så att det har villastandard om man vill det.
Precis, uppgradera lite pö om pö när man har tid och råd

bua

« Svar #36 skrivet: 17 maj-12 kl 13:20 »
Jag har el samt ADSL, vedspis och kaminer. Vatten hämtar jag i brunnen, utedass och "kisseria" (kisshink i en smatt under trappan). Värmer vatten och badar i en murarbalja eller använder tvättlapp. Det enda som är jobbigt är tvätten. Jobbigt att byka och klappa med klappträ men nu har jag fixat en tvättklocka så det är lättare att tvätta småtvätt på vintern.
Under vintern, när jag är insnöad levererar närmaste lanthandlare mat.
Det är bara problem att bo i ett torp om man tycker att man ska kunna vrrda på en kran eller trycka på en knapp så är det man behöver fixat. Om man är beredd på att jobba lite (behöver inte gå på gym - håller sig i trim ändå!) så är det enbart underbart.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #37 skrivet: 20 maj-12 kl 20:51 »
Jag har el samt ADSL, vedspis och kaminer. Vatten hämtar jag i brunnen, utedass och "kisseria" (kisshink i en smatt under trappan). Värmer vatten och badar i en murarbalja eller använder tvättlapp. Det enda som är jobbigt är tvätten. Jobbigt att byka och klappa med klappträ men nu har jag fixat en tvättklocka så det är lättare att tvätta småtvätt på vintern.
Under vintern, när jag är insnöad levererar närmaste lanthandlare mat.
Det är bara problem att bo i ett torp om man tycker att man ska kunna vrrda på en kran eller trycka på en knapp så är det man behöver fixat. Om man är beredd på att jobba lite (behöver inte gå på gym - håller sig i trim ändå!) så är det enbart underbart.

Härligt att höra... Inte bara jag som är "knasig" och inte ser problemen med detta leverne  :)
Tvättklocka?? Berätta mer... Försöker hitta en lösning för tvätten.... Har inte rinnande vatten, hämtar i dunkar...
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 20 maj-12 kl 22:57 »

Jag tror nog att ovanstående är det viktigaste! Dra ut sotaren för en kontroll innan du skriver på några papper, att fixa till skorstenar kan bli en ganska dyr affär. Jag betalade ungefär 17.000 totalt för nytt rör och inkoppling (kamin, vedspis) i två skorstensstockar samt borttagning av fågelbon, och då hade jag tur att kostnaden inte sprang iväg. Det hade säkert lika gärna kunnat bli åtminstone 10.000 ytterligare.

Och ska du köpa snart, så börja leta ved nu! Preliminärboka en rejäl hög torkad, gärna kapad och kluven, ved. Ska du ha enbart veduppvärmning får du nog räkna med minst 15-20 m³ per år, även till ett litet hus - räkna med en kostnad på 5.000-10.000 kr där, beroende på hur snäll skogsägare du hittar och vad det går på för leverans. Jag betalar ca 4.500 kr för 10 m³ stjälpt, levererat - har inte eldat upp på långa vägar allt men så har veden inte varit min huvudsakliga uppvärmning i vinter heller. Du vill absolut hellre ha lite för mycket ved än lite för lite.

Och kolla upp tillgången på vatten. Har man bara vatten, värme, el och väg, så klarar man sig ganska bra. (Måttligt kul att pulsa genom djup lössnö med matkassar.) Resten kan man ta allt eftersom. Och som någon sa, vill man bo i ett torp i skogen så får man sänka sina krav en smula jämfört med villa eller för den delen lägenhet i stan. Klart att det är viktigt att ha familjens stöd men det är ju trots allt du som ska bo där, så det är dig det ska kännas rätt för!

Vad gäller bredband så kan jag tipsa om Net 1 (tidigare Ice.net).
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #39 skrivet: 20 maj-12 kl 23:50 »
Hej!

Jag bodde några år "primitivt" med utedass, rinnande kallt sommarvatten och utan dusch, dock tvättmaskin när vattnet inte var fruset. Jag vill göra ett tillägg till vad övriga sagt: Avloppet! Har du ett avlopp och har vant dig vid att använda det är det mycket värre när det fryser än när vattnet fryser - tycker jag. Vatten kan man alltid hämta i dunkar och ta in snö funkar också rätt bra. Är man däremot van att värma vatten, diska och småtvätta i diskhon och plötsligt försvinner möjligheten till det för att det fryser så är man ställd, åtminstone ett tag tills man fixat nya rutiner och baljor.

Jag bodde i köket några vintrar i början av 80-talet, då var det -25 ute, vatten jag spillde på golvet på morgonen innan dagens eldning frös, men det var ändå ok för jag hade gott om ved. Som andra påpekat, ved är guld värt. Kan du bara få varmt så fixar sig det mesta.

Har du utedass så se till att det är vindtätt och har en sittring av t.ex. sån cellplast som man har som markisolering. Det är ohyggligt jobbigt att vara lite vissen i magen och gå ut och sätta sig på en iskall sittbräda i 20 minuter.  :o ;D

Hursom, det roligaste är att man vänjer sig och trivs ganska bra. Man får också lite perspektiv på tillvaron. Många år efter att jag flyttat ifrån huset saknade jag det och fascinerades av att det kom varmvatten bara man vred på en kran.  :)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
Jona d, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser