Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i torp året om  (läst 24645 gånger)

Linnea Christina

• Uppland
Bo i torp året om
« skrivet: 07 maj-12 kl 11:55 »
Jag är på väg att flytta till mitt första egna hem. Att bo i torp/stuga känns helt rätt, men när jag nu kommit till stadiet att jag börjat gå på visningar dyker det upp en massa frågor om hur det egentligen fungerar att bo i torp året runt.

Det finns ju en massa folk som gör det, så uppenbarligen går det, men i princip alla lantligt belägna småhus säljs som fritidshus och har nästan alltid någon hake som endast sommarvatten, dålig eller obefintlig nätkontakt, dålig isolering/hög uppvärmningskostnad, enskild väg som inte skottas vintertid...

Hur har dessa saker funkat för er? Hur mycket har eventuella åtgärder kostat?

Något annat jag bör tänka på som köpare av/nyinflyttad i ett torp?
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Huggorm

• Gäst
SV: Bo i torp året om
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 12:07 »
Man får helt enkelt sänka sina krav. Dålig nätkontakt har jag, om du menar telefon och internet, men det funkar oftast. Sommarvatten, men jag kan hämta med hink från brunnen under vintern, jobbigt men genomförbart. Värmer vatten i stor kastrull på kaminen, och det är även den jag värmer stugan med. Billigt i pengar, men kräver mycket arbete. Temperaturen blir även väldigt ojämn, det är 12 grader på morgonen och 30 på kvällen. Oplogad väg men jag brukar parkera vid infarten, 400m promenad är helt okej för mig. Det handlar ju bara om någon månad på vintern.

Skall man få villastandard i ett torp så blir det helt enkelt väldigt dyrt. För mig är det lite av charmen att leva enkelt, men bekvämt på de punkter jag väljer ut att satsa på. Lugnet och tystnaden är värt det för mig.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 12:51 »
Tack för ditt svar! Är medveten om att jag inte kan ha "villa-krav". Trevligt att höra att du tycker det funkar och är värt.

Just internet är dock väldigt viktigt för mig att funkar någorlunda problemfritt, då jag är beroende av det i mitt jobb som webbdesigner... :/

Vill gärna höra fler berätta om sina erfarenheter!

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 12:58 »
Ta med telefonen och kolla om du har ordentlig täckning på 3G. Eller kolla kartor på telebolagens hemsidor, se till att torpet befinner sig en bra bit från kanten på där det är täckning för de brukar vara lite väl positiva. Men själv har jag 100Mbit fiber inom några månader  8)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 13:51 »
För mig är det lite av charmen att leva enkelt, men bekvämt på de punkter jag väljer ut att satsa på. Lugnet och tystnaden är värt det för mig.

Håller med!! Ibland får man göra "uppoffringar" för att må bra i själen...

Jag har ett torp 800 m in i skogen där jag numera bor. El finns men inte vatten, eller jo - i dunkar från macken  ;)

Hygienen har jag löst med en liten 12V campingdusch, kopplad till ett bilbatteri som laddas av en solcell... dåligt väder/kall årstid, dusch på jobbet  :)

Har nyligen installerat en separett-toa... är supernöjd  :)  Använder kisset som gödsel - det växer så det knakar här...

Vet inte hur jag löser vintern, lite jobbigt att släpa vatten så långt.... men jag kommer nog på en lösning..

Tänk på att så länge du hittar ett ställe som internet funkar på, så går allt annat att lösa  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 15:40 »
Men hur svåsrt är det att bo i torp ?  fungerar ju alldeles utmärkt   Be närmaste bonde ploga åt dig eller skaffa egen traktor  ja har till och med ploga med häst det fungerar bara det ned fast det var över km totalt  men det krävs lite planering för att få det att fungera  men det mesta  annars så får man leja för så mycket ' men ett bra sätt att få veden snabbt färdig är ju att bjuda till fest med ved arbete först  och kanske en masa annat :) lycka till i ditt torp

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 20:00 »
Håller med!! Ibland får man göra "uppoffringar" för att må bra i själen...

Jag har ett torp 800 m in i skogen där jag numera bor. El finns men inte vatten, eller jo - i dunkar från macken  ;)

Bara av nyfikenhet - hur gjorde torpets förra invånare med vatten? Verkar konstigt att anlägga ett torp om där inte finns vatten alls. Kan det finnas en kallkälla eller något i närheten?

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-12 kl 22:39 »
Det var uppmuntrande svar!  :) Blev väl tveksam för att min familj är så skeptisk, men jag vill ju leva enkelt. Bara lite svårt att veta hur enkelt, när man bott i förorten hela sitt liv, och hur mycket som faktiskt krävs av en... Tar gärna del av fler tankar om torpliv!

Lingonris

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-12 kl 12:29 »
Man får helt enkelt sänka sina krav. Dålig nätkontakt har jag, om du menar telefon och internet, men det funkar oftast. Sommarvatten, men jag kan hämta med hink från brunnen under vintern, jobbigt men genomförbart. Värmer vatten i stor kastrull på kaminen, och det är även den jag värmer stugan med. Billigt i pengar, men kräver mycket arbete. Temperaturen blir även väldigt ojämn, det är 12 grader på morgonen och 30 på kvällen. Oplogad väg men jag brukar parkera vid infarten, 400m promenad är helt okej för mig. Det handlar ju bara om någon månad på vintern.

Skall man få villastandard i ett torp så blir det helt enkelt väldigt dyrt. För mig är det lite av charmen att leva enkelt, men bekvämt på de punkter jag väljer ut att satsa på. Lugnet och tystnaden är värt det för mig.

Hur funkar det när det är riktigt kallt? Fryser inte vattnet i brunnen då?

Även jag funderar på att flytta ut på landet och håller på att fundera på om jag skulle kunna klara mig med exempelvis endast sommarvatten.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 08 maj-12 kl 12:42 »
Var och en måste ju avgöra vad som är viktigare än andra saker.  Med familj blir det genast mer komplicerat ...  ::)

Vattner fryser faktiskt ytterst sällan i brunnen.  Däremot på vägen upp ur den.  Ledningar, vattenyta.  Jag pumplade en hel vinter med handpump, eftersom hela ledningen var frusen.  Det gick hur bra som helst - tills en dag när jag glömde pumpen ute vid brunnen ...  :o  Det blev till att rusa iväg och köpa ny pump, och så hade jag lärt mig det ...  ;)

Men försök att var ärlig mot dig själv, och mot din famlij, vad är viktigast?  Ekonomin eller bekvämligheten?  Tystnaden eller närheten till Operan?  osv.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 12:49 »
Hur funkar det när det är riktigt kallt? Fryser inte vattnet i brunnen då?

Även jag funderar på att flytta ut på landet och håller på att fundera på om jag skulle kunna klara mig med exempelvis endast sommarvatten.
Nej, inte ens när det är -25 är det minsta ishinna på vattnet. Däremot 3-4cm tjocka lager rimfrostkristaller på väggar och lucka

Lingonris

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 13:26 »
Nej, inte ens när det är -25 är det minsta ishinna på vattnet. Däremot 3-4cm tjocka lager rimfrostkristaller på väggar och lucka

Fantastiskt!  :) :) När jag hör detta så verkar det faktiskt som att det är bättre att bo i ett torp med brunn, än i en oisolerad sommarstuga MED rinnande vatten som jag gjorde ett tag. Där hade jag +5 grader inne när vargavintern kom och vattnet frös i ledningarna. Dessutom frodades möglet när kylan kom. Jag kunde inte bo kvar...

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-12 kl 14:44 »
Var och en måste ju avgöra vad som är viktigare än andra saker.  Med familj blir det genast mer komplicerat ...  ::)

Men försök att var ärlig mot dig själv, och mot din famlij, vad är viktigast?  Ekonomin eller bekvämligheten?  Tystnaden eller närheten till Operan?  osv.

Lyckligtvis ska familjen inte flytta med, så i slutänden är det mina preferenser som avgör. Men eftersom jag i nuläget bor hemma blir föräldrarna väldigt involverade i affären. Skönt att ha deras stöd, men de har en helt annan syn på boende...

Vad tror ni om uppvärmning? Objektet jag tittar på nu är på 42 kvadrat, 2 våningar, har vedspis och kakelugn. Säljaren menar att det måste till mer för att kunna bo där vintertid, men jag vet inte vilken standard han tror jag eftersträvar. Vad skulle man i så fall välja för komplement? Elradiator? Kamin? Hur dyr kan man räkna med att uppvärmningen blir?

olivoil

• Man med mål att bryta sig ur ekorrhjulet
    • Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 14:52 »
asch folk bor ju i tält , då ska väl du kunna bo i stuga om du har alla de eldningsmöjligheterna. Det var kanske en bekväm typ som sa de där...
själv ska jag bo i hängmatta nu i sommar  ;D
Var glad om du får höra att du är udda. Då är du troligen på rätt väg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 14:55 »
Man kan ju titta på isoleringen, det kan betala sig, särskilt i taket.

En luft-luft-värmepump kan vara bra om man inte alltid kan vara hemma och elda, det minskar värmekostnaden.

Annars är ju vattenburen värme det bästa, tycker jag, men det är dyrt om det inte finns från början. Det har jag här, en kombipanna i källaren. Då är det aldrig för varmt och aldrig kallare än det man ställer in den på, oavsett om man hinner elda mycket eller lite. Det måste inte vara jättedyrt med ett sådant hus, jag ska t ex snart flytta från mitt, i nv Skåne, ca 60 m2, med två rum på ovanvåningen som inte räknas in i ytan pga snedtak, och hel källare, 3600 m2 tomt, med möjlighet att låna bete av grannen. Det kommer att säljas för typ 520 000 kr. Visst, det är inte jättenära större städer, men dock Skåne, inte avfolkningsbygd. Så allt beror på var man vill bo, och vilka hus man kan hitta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

evamarta

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 maj-12 kl 17:34 »
/.../  i princip alla lantligt belägna småhus säljs som fritidshus och har nästan alltid någon hake som endast sommarvatten, dålig eller obefintlig nätkontakt, dålig isolering/hög uppvärmningskostnad, enskild väg som inte skottas vintertid...
/.../

Jag tror att det är därför många bor i lägenhet.   ;)
evamarta@live.se
0767-933525

Vattenloppan

• Närke
« Svar #16 skrivet: 08 maj-12 kl 18:03 »
Bara av nyfikenhet - hur gjorde torpets förra invånare med vatten? Verkar konstigt att anlägga ett torp om där inte finns vatten alls. Kan det finnas en kallkälla eller något i närheten?

Det är byggt i slutet av 60-talet, av en man som ville komma bort från stressen ibland... Ägarna efter det (de jag köpte av) har använt det som sommarstuga och de hade sin lght bara ett par mil borta.

Jag har en granne en bit borta, som tillbringar hela 4-5 dagar/år där... De har grävd brunn (120m), indraget i sitt hus, så grundvatten finns.
Grannarna är kompis med han som byggde mitt hus... och vad jag förstår, av vissa lösningar jag hittat här, så har det någon gång varit kopplat till grannens vatten...

Faktum är att när jag letade torp för 1,5 år sedan, var mitt mål att hitta ett utan el & vatten... nu fick jag "tyvärr" el  ;)  Vilket passar nu, då livet har gjort sina vändningar och jag flyttat hit. Bristen på rinnande vatten/brunn är inget som bekymrar mig... problem är till för att lösas... Jag använder ca 15 l/dag, disk/hygien/mat... vid tvättdag och dusch går det nog åt 30l till (men det är sällan).
Många tycker jag är knasig men så kommer de hit och förstår att det är värt det  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 maj-12 kl 19:41 »
Uppvärmningskostnaden - i el och pengar eller i ved och arbete - är väldigt olika beroende på just isoleringen, som ieenilorac säger.

Och välkommen i vårt gäng av halvt galna skogsbor som faktiskt föredrar att ha det lite (?) obekvämt mot att få vara nära naturen!  Odla, plocka bär ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelmann

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 maj-12 kl 20:36 »
Vad tror ni om uppvärmning? Objektet jag tittar på nu är på 42 kvadrat, 2 våningar, har vedspis och kakelugn. Säljaren menar att det måste till mer för att kunna bo där vintertid, men jag vet inte vilken standard han tror jag eftersträvar. Vad skulle man i så fall välja för komplement? Elradiator? Kamin? Hur dyr kan man räkna med att uppvärmningen blir?

Är där eldningsklar vedspis och kamin så får du varmt när du eldar, åtminstone. Värre kan det vara på morgonen då det kan vara kallare eftersom det var länge sen du eldade. Tänk dig att vakna till 10-15 grader, så kan det vara vintertid. Om det inte känns som ett stort problem så är det nog inget problem för dig att bo med direktverkande ved.
Du kan ju testa, nu när det är fortfarande lite kallt ute. Stäng av värmen i din lägenhet där du bor, öppna fönstret och se hur det känns att vakna till kyla på morgonen. Så gjorde jag innan jag bestämde mig för hus, stängde av värmen hela vintern i lägenheten för att se hur jag skulle tåla kyla. Det gick bra.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 08 maj-12 kl 21:22 »
Vintertid kan det vara trevligt att ha raggsockor och morgonrock eller andra plagg liggandes i fotänden på sängen så man snabbt kan hoppa i dem när man ska gå upp. :) Så slipper man tassa upp på toa och nästan frysa fast i trägolvet...  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Svedjorna1, blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser