Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  någon som har antibiotika över till en gås med ögoninflammation  (läst 3416 gånger)

drakvinga

• Småland
Hej
Finns det någon här som kan undvara lite antibiotika till min knölgås hona som fått ögoninflammation. distriktan tar 800 kr bara för att köra ut och titta på henne och det känns hutlöst så jag tänkte fråga här i alla fall.
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det här kanske är lite OT, men när vi människor i hushållet får ögoninflammation brukar vi badda ögonen på den drabbade med svalnat kamomillté (det är en gammal huskur). Funkar t o m bättre än antibiotikasalvan. Kan vara värt att prova även på en gås, kamomillté finns ju i mataffären till en något lägre kostnad än 800 kronor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

drakvinga

• Småland
ska försöka  :-\

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Även inom sjukvården använder vi kamomillthé för att tvätta ögon.

Den här har jag använt på hundar och katter med gott resultat. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=51153

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Det går bort av sig självt om du är nogrann med vattenbyte,en hög hink där gåsen kan doppa hela huvudet och hals behövs, byt vatten så ofta du kan och tillse att den håller sig borta ifrån smutsvatten..  Efter några dar syns resultat...
Fjäderfän och kaniner

drakvinga

• Småland
ser så illa ut, hela ögat är igensvullet och det måste ha gått superfort för jag såg det igår och hela ögat är igenmurat

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Jag hade en gås förra året som hade likadant på ena ögat,dök upp väldigt hastigt,jag tänkte nackat den först men isolera den ifrån de andra och bytte vatten 3-10gånger om dan i hinken,efter 3-4dagar var ögat mer än halvt öppnat,på ca10dar var den återställd helt.
Fjäderfän och kaniner

drakvinga

• Småland
har gjort rent det, tryckte försiktigt runt ögat och det bara forsade ut varigt skum... skitäckligt... så tvättade jag det med rent vatten typ tusen gånger och såg till att den doppat huvudet ett antal gånger samt skurat rent en stor vatten hink och rent vatten.. den kan öppna ögat lite nu men det ser riktigt läskigt ut

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Finns ju receptfria ögonsalvor på apoteket :-). Jag och kaninerna har botats med Noviform flera gånger.
//Lina

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
Nu låter jag som återförsäljare, men jag är bara 'frälst', pga det kolloidala silvrets effektivitet och enkelhet. Jag använder det till det mesta; apropå just ögon så hävde jag fullt en ful djup vagel i ögat på mig själv på ett par dagar i påskas, och lika fort fick jag förra veckan bort en ögoninfektion på min hund: http://www.ion-silver.com/silver.htm.

Får man på det fort och generöst nog kommer även brännsår av sig. Under tungan motar det förkylningar. Bäst till 'allt' känns det som. Munsår vet jag också att det är rena rama miraklet på. Halleluja  ;D
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vanligt rent vatten har fantastisk effekt på det mesta, kroppen behöver vatten för att hålla sig frisk. Om man blandat i en silverjon eller 3 gör förhoppningsvis ingen skillnad på vattnets läkande egenskaper, men själv skulle jag inte chansa, jag använder vattnet rent.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser