Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärnsådd  (läst 4942 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Kärnsådd
« skrivet: 06 maj-12 kl 20:01 »
Hur vanligt är det egentligen att ett kärnsått äppelträd ger en frukt som är god, och användbar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Huggorm

• Gäst
SV: Kärnsådd
« Svar #1 skrivet: 06 maj-12 kl 20:26 »
Det händer i alla fall ibland, jag har ett frösått äppelträd bakom huset som har fullt ätbara äpplen

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 15:18 »
Oftast blir det "surskrabbor" som vi säger på skånska. Men ibland uppstår spontant väldigt fina sorter (Åkerö, filippa och många fler). Kräver dock en del tålamod innan man kan utvärdera resultaten...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 15:41 »
Hur vanligt är det egentligen att ett kärnsått äppelträd ger en frukt som är god, och användbar?
Om man vill ha många träd, och inte vill köpa in grundstammar, så kan man fröså en massa äpplen, och sedan ympa eller okulera på dem. Då får man de goda äpplesorter man väljer, till en mycket låg kostnad. Givet såklart att man kan få tag på ympkvistar.

Så gjorde bönderna ofta förr, de sådde kärnor, eller flyttade på självsådda plantor till lämplig plats, och sedan ympade eller okulerade de på dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 18:30 »
I höstas var jag på Fruktens dag och hade med mig äpplen från träd som växer i närheten där jag bor för sortbestämning. Den ena sorten visade sig vara helt ny, från ett kärnsått träd.

Quercus

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 11:29 »
Mycket trevligt att kärnsådda plantor ger god frukt! Det är ju så man får fram nya spännade sorter! Men det tillhör inte vanligheterna...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 11:47 »
När ska man ta ympris från äppelträd? Är det försent nu?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 11:59 »
När ska man ta ympris från äppelträd? Är det försent nu?
Typ jan-feb. Ja det är för sent nu. Knopparna får inte ha börjat svälla. Man tar ympkvistarna tidigt och förvarar svalt. Grundstammen ska vara närmre att slå ut en ympen när man ympar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Quercus

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 maj-12 kl 11:09 »
Jag brukar ta ympar omkring mars och ympa på direkt. Kanske är fel, men det brukar nästan alltid funka. Vet inte vad ni använder för att isolera ympstället, men jag brukar använda vulktejp och bivax.

Nettus

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-12 kl 11:34 »
Det är alltså alldeles försent nu.

Quercus

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 maj-12 kl 16:02 »
Jag tror det. Om knopparna har börjat svälla får du vänta tills nästa år. Måste ske innan savstigning.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 19 maj-12 kl 15:24 »
Det fungerar att så kärnor och har man tur så blir det bra frukt efter några år. Räkna med minst 5 år innan du får det första äpplet och 10 år innan du får en vettig skörd. Jag har ett äppelträd som jag sådde 25 år sedan och det blev goda frukter och i stora mängder. Förra hösten blev det över 150 kg frukt och det räcker tycker jag. Jag har dragit fram fler äppelträd men har inte fått så många äpplen på dem ännu. 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Solklart

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 20 maj-12 kl 21:35 »
Det är alltså alldeles försent nu.

Man kan okulera istället. Jag tycker det är lite svårare men det funkar hela sommaren och därmed väldigt användbart om man råkar på någon trevlig äppelsort på t.ex. en resa.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser