Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa litet tröskverk  (läst 9091 gånger)

Sågaren

• Medelpad
köpa litet tröskverk
« skrivet: 05 maj-12 kl 18:46 »
vart kan man få tag på små stationära  tröskverk med inbyggt rensverk?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sydtobak

• Skogstorpare
SV: köpa litet tröskverk
« Svar #1 skrivet: 05 maj-12 kl 18:51 »
Inte lätt att få fatt på i Sverige. Vill du importera så finns det ett antal kinesiska. Alternativet kan vara att bygga ett eget. Finns lite olika ritningar på nätet. Själv hade jag turen att komma över ett gammalt stationärt tröskverk förra hösten. Vi får se när det blir skördedags om jag kan få liv i det.
Min bästa ägodel är min vedspis!

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 maj-12 kl 09:00 »
Skulle det tekniskt gå att mata in i en skördetröska som står stilla?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 06 maj-12 kl 09:17 »
Jag har samma önskemål som Sågaren.

Om man odlar små mängder av ett antal olika sorter och vill ta eget utsäde så är gamla stora maskiner mer eller mindre opraktiska. Det tar tid att rensa dem i alla vinklar och vrår när man byter sort. Dessutom tar dessa maskiner stor plats, och helst under tak om de ska hålla. Förutom det är de tänkbara alternativ.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 maj-12 kl 10:01 »
Nu förstår jag inte frågan riktigt...  Tröskverk? Det står väl ett gammalt i varenda gammal loge.. Jag har ett själv stående här. Och det måste ju finnas tusentals kvar som ännu inte är uppeldade. ???

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 maj-12 kl 10:14 »
Skulle det tekniskt gå att mata in i en skördetröska som står stilla?
Fullt möjligt men rent livsfarligt är det samtidigt  .

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 06 maj-12 kl 11:57 »
Verkar som om det är läge att ta fram ett litet enkelt tröskverk för tillverkning i liten skala. Behovet verkar ju finnas.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 06 maj-12 kl 14:13 »
Verkar som om det är läge att ta fram ett litet enkelt tröskverk för tillverkning i liten skala. Behovet verkar ju finnas.

Behovet finns, men osäkert hos hur många.

För övrigt, med litet menar jag för min del ungefär följande:
*helst inte längre än 1 m på någon ledd
*helst inte tyngre än att en man med pirra får upp det på en släpkärra med landgång.

Mina personliga önskemål är vidare att det ska vara mångsidigt och kunna tröska så mycket som möjligt av följande:
* spannmål
* trindsäd (ärtor, bönor, linser),
* vallfrö av olika slag
* brassica (raps samt fröodlingar av kål, kålrot och rova - detta är en enkel uppgift som man även klarar ganska bra för hand)
* rädisa/rättika (hårda frökapslar)
* kardborrerot (svårt att få ut fröet ur kardborrebollarna)
* morot (gärna inklusive rivning - för att få bort borsten)
* och gärna diverse andra grönsaksfröer m.m.
« Senast ändrad: 06 maj-12 kl 14:17 av Anders Skarlind »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 06 maj-12 kl 16:50 »
det är precis som anders vill ha det som jag också vill ha det så ni som kan ta fram det gör det, men inte för dyrt snälla.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 maj-12 kl 16:54 »
jag är ute efter det samma, för jag odlar i liten mängd av olika sädesslag till hönsen o då vore det perfekt.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 maj-12 kl 16:57 »
Man får helt enkelt bygga en modell av ett vanligt tröskverk  :)

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-12 kl 16:59 »
Ett stifttöskverk!

Stifttröskverk var vanliga kring sekelskiftet 1900 innan de stora tröskverken kom. De drogs oftast med hästvandring men vissa modeller gick att veva. Storleken var ungefär 1 gånger 1 gånger meter och 1,40 hög. Borde gå att hitta begagnat för några hundra kronor. Lagren brukar vara uppnötta men du är väl inte sämre karl än att du kan gjuta om babbitlager.

Du kan rensa med en separat dryftmaskin eller med kastskovel på gammalt vis.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 07 maj-12 kl 16:37 »
Jag har ingen erfarehet av stifttröskverk, men vad jag inhämtat så är det visserligen lämpade för småskalig spannmålsodling, men kan repa kärnorna, vilket kan försämra deras användbarhet som utsäde. Ännu känsligare lär tröskning av trindsäd vara, men kankse det går om man får verket att rotera tillräckligt långsamt. (Minns inte riktigt.) Vissa av de andra fröslagen jag nämnde lär inte fungera i stifttröskverk. Tröskmekanism med trösktrumma är mer mångsidig.

Ett förslag jag fått är att köpa just trösktrumman och kanske lite delar till från en skrotad skördetröska, och bygga en maskin utifrån detta. Om jag får tid nån gång kanske jag försöker.

Annars kan man ju säga att trösktrumman redan är monterad och körklar i lämplig tillgänglig skördetröska, men då ska i stort sett hela tröskan fungera, och helst ha plats under tak, och man ska rensa den mellan varje fröslag, med transportkedjor och skakbord och allt vad det är.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 08 maj-12 kl 21:22 »

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #14 skrivet: 08 maj-12 kl 21:46 »
De äldre tröskverken byggdes nog inte större än det behövdes, men om man utgår från ett gammalt så går det väl att bygga vidare på, om man anser att halmskakare inte behövs så blir det ju ganska litet annars förstår jag inte hur det ska få plats på 1 m3 :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 maj-12 kl 22:07 »
Stiftverken har inget rensverk. Då måste det till de något modernare stationära tröskorna al a 30-40tal. Jag har nog aldrig sett något av de senare under tre
meter långt och de brukar väga kring tonet.

Ska ni ha stiftverk får ni antingen ha en harpa till det eller så är det att hysta som någon sa tidigare. Skulle ni vara intresserade och inte har något emot att köra till mellanskåne så har jag två stiftverk och en harpa ute på loen om jag inte missminner. De är till salu. De är kring 1*1 m. Det skulle nog gå att
stapla harpan på tröskan. Remdrivna om jag inte minns fel.

/B

babette

« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 20:12 »
Jag har två st såna här som jag vill bli av med: !

och:

De står på andra våningen på min lada!
Västmanland.
Ge ett bud!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 08 jul-15 kl 12:49 »
Ser att det är tre år sedan skulle dock vara intresserad av att skaffa liknande maskiner till ett bra pris och i fungerande skick alternativt ritningar för att bygga själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
JoeDirt, Lomsmyran, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser