Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund till parning  (läst 16086 gånger)

kallekalkon

  • Inlägg: 34
hund till parning
« skrivet: 11 nov-06 kl 16:55 »
hej-har en X-ning Alaska Malamute/Sibirian Husky som finns för parning i Värmland.Pris=samma som en valp.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:hund till parning
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 12:48 »
Varför :o
Finns ju massor av hundar som "ingen vill ha" :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #2 skrivet: 12 nov-06 kl 13:22 »
Nu tänkte jag mej ju att para min hund hos en som VILL ha valpar
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 21:07 av kallekalkon »

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:hund till parning
« Svar #3 skrivet: 12 nov-06 kl 22:10 »
OK - men det finns fortfarande tillräckligt många hundar som ingen vill ha ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Livlinan

  • Inlägg: 22
Re:hund till parning
« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 12:46 »
Hej!

Var försiktig med den kombinationen, inte alldeles lätt att handskas med och många manipulativa valpköpare. Varför inte ta hand om alla hundar som folk tröttnat på istället eller rädda nyfödda valpar som ska avlivas bara för att de blev för många eller hade fel färg.

Allt Gott!
Lena Calmestrand
Livlinan - omplaceringsverksamhet av lantbruksdjur, m fl
Djurens Rätt, Trollhättan

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:hund till parning
« Svar #5 skrivet: 13 nov-06 kl 14:33 »
Ungefär så gick mina tankar också ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #6 skrivet: 13 nov-06 kl 15:23 »
I sak har Ni rätt,men det finns folk som tar hand om sina hundar bra men kanske inte har råd att betala 10000kr för en valp,en bl.ras kostar  kanske 3000-4500 skulle de människorna ta mindre hand om sin hund jag vet valpuppfödare som tar 10000pr valp om dom inte får sålt alla avlivar de resterande valpar för att inte "dumpa"priset,är det humant att ta gatuhundar från Sydeuropa och adoptera bort dem i Sverige,då är det bättre att bosätta sej t.ex.i Portugal eller Spanien och starta hundhem där.eller?Jag tar gärna emot hundar eller andra djur som behöver omplaceras men inte importhundar,även detta har det gått "bissnis"i jag har varit i kontakt med en förening som omplacerar hundar och erbjudit mej mina tjänster att hämta och lämna hundar men när jag ville ha bensinpengar ville dom inte ha hjälp men de som lämnar hundenöverlåter den gratis mens "hjälparen" tar några 1000 för hunden

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:hund till parning
« Svar #7 skrivet: 13 nov-06 kl 15:53 »
Parar du med vad som helst eller har du några krav? Varför måste din hund para? Vad har den som är så exeptionellt att föra vidare till avkommor?
Väldigt frågvis som du märker  ;)
Jag håller med i fler av inläggen. Det behövs inte paras med alla individer som finns. Det finns tillräckligt med hundar som inte är önskvärda eller bara misskötts.
Jag håller också med om att det är dumt att importera gatuhundar då det finns hundar i Sverige att "rädda".  Men det kanske är "finare" att importera en gatuhund än att ta en som blivit vanvårdad i Sverige.
Tveksamheten till blandraser är att det många gånger inte är bra kombinationer. Det är mycket att tänka på vad gäller anlag och egenskaper och det är det inte många som gör. Bara för att min hund är söt bör den kanske inte gå i avel - oavsett om det är renrasigt eller blandras.

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #8 skrivet: 13 nov-06 kl 16:05 »
Varför jag vill avla på min hund?Jo den(han)har väldigt fina egenskaper snäll,barnkär,inte elak mot andra hundar samt de flesta alergiker tål honom.Nej.Jag parar inte med vilken tik som helst,jag vill träffa tiken flera gånger för att se hennes egenskaper.De flesta bl.raser är friskare än renrasiga.Vad ÄR renrasigt?Tror ni att t.ex.en Bulldog är renrasig är den född med detta utseende helt plötsligt.Nej.Den har blivit så genom x-parningar.Min hund ser ut som en Varg.Där har ni utseendets ursprung på "urhunden"

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:hund till parning
« Svar #9 skrivet: 13 nov-06 kl 16:33 »
Så var en sån här rolig blandrasdebatt igång igen..

Kallekalkon, jag måste tyvärr säga att jag inte tycker du verkar så seriös. Det känns som att du struntar i vilken ras tiken är eller vilka raser den har i sig, bara den är trevlig, för det uppfyller tydligen dina kriterier för att få hunden parad med din hane.

Min blandras är också snäll, barnkär osv, men inte har jag tänkt para honom för det, och därför är han kastrerad.
Det finns gott om blandrashundar som får flytta åtskilliga gånger under sin livstid för att de är nervösa vrak för att de har för många olika raser i sig osv.

Om du nu åtminstonde tvunget ska ha din hane parad med en tik, så tycker jag åtminstonde du ska göra en ordentlig veterinärundersökning och kolla så att han är helt frisk osv, och personligen hade jag mentaltestat honom också.

Dessutom ska du använda honom till avel se då till att tiken är en renrasig husky eller malamute, eller är en blandning av dessa!

En annan sak, pris = samma som en valp.
Jag antar därmed att du inte ska ta en valp själv?
Varför är det då så viktigt att han får en avkomma?
Det finns måååånga hundar som har din hunds egenskaper.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #10 skrivet: 13 nov-06 kl 16:42 »
Jag kanske måste förtydliga mej.Naturligtvis parar jag inte honom med en annan bl.än den som finns i honom eller som du skriver med en husky eller malamute jag har fått många erbjudande om schäfer,labbe ja många raser men det tar jag inte.Han är vet.besiktigad så sent som i somras.u.a.Om det säger"klick"med ngn av valparna tar jag en(kanske)

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:hund till parning
« Svar #11 skrivet: 13 nov-06 kl 16:46 »
MEN HALLÅ eller, hur många här finns det som inte kan läsa.
Kallekalkon har lagt in något under ANNONS inte DISKUSSIONSFORUM
Håll er till ämnet.
Det är väl klart det kan finnas någon som har tankar på att få para med denna blandningen, vad är det oseriösa?
Håll er till ämnet och diskutera blandraser och etik i diskussionforum - förståsigpåare.

Jag blandar mig inte i, eftersom detta alltså är en annons.


kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #12 skrivet: 13 nov-06 kl 16:49 »
Tack för det Goldqueen

Suorja

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #13 skrivet: 13 nov-06 kl 17:09 »
HAr du ingen bild.?

Jag vill kanske para min jycke. hon är bl. husky-podenco.

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #14 skrivet: 13 nov-06 kl 17:15 »
nej tyvärr jag har ingen bild sen skrev jag att det ska vara samma korsning eller?

Suorja

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #15 skrivet: 13 nov-06 kl 20:11 »
nämen shit...det var inte jag som hoppa på dig...eller?

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #16 skrivet: 13 nov-06 kl 20:28 »
Flåt!Det var inte meningen att verka "snorkig"det var bara det att jag just hade skrivit lite av vilkoren för parning och det var just det att jag inte vill para honom med annan x-nin än de raser som är i honom

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:hund till parning
« Svar #17 skrivet: 20 nov-06 kl 23:59 »
VARNING!!

Vet nu om att denna hund har cancer och ska avlivas inom kort. Cancern är återkommand och hunden har enligt ägaren opererats flera gånger. Men har fått ytterligare en cancersvulst. Ägaren är i behov av pengar och struntar i om det förs vidare. Detta efter ett samtal med ägaren som också sa att han för länge sedan fick veta att ena föräldern till hunden hade samma. Således gav jag mig in i debatten som var en annons.

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:hund till parning
« Svar #18 skrivet: 21 nov-06 kl 16:38 »
VARNING!!

Vet nu om att denna hund har cancer och ska avlivas inom kort. Cancern är återkommand och hunden har enligt ägaren opererats flera gånger. Men har fått ytterligare en cancersvulst. Ägaren är i behov av pengar och struntar i om det förs vidare. Detta efter ett samtal med ägaren som också sa att han för länge sedan fick veta att ena föräldern till hunden hade samma. Således gav jag mig in i debatten som var en annons. Jad u Johanna du ljuger lika bra som dina föräldrar jag vet inte ens om vem som är föräldrar till min hund eftersom kah köpte honom som tvååring

Lusa

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #19 skrivet: 19 dec-06 kl 18:19 »
fan va ego. människor som du gör mig förbannad. tjäna lite pengar är det enda du vill med din blandrasparning.
om folk hade tänkt efter lite mer så hade inte alla annonssidor svällt över med blandrasvalpar till salu, som inte blir sålda, så priset sänks, och oseriösa köper en billig valp, som blir krävande efter ett år och omplaceras, eller någon i familjen RÅKADE VISST bli allergisk helt plötsligt när dom kom på hur jobbigt det var med valp, och så är hunden ute i omplaceringskarusellen, och såna hundar brukar få åka några varv innan den avlivas för att den blivit helt knäckt och förstörd i psyket efter alla nya hem och fostringsmetoder och svek.

ta hand om en behövandes hund istället om det är en valp du vill ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser