Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund till parning  (läst 16090 gånger)

Lusa

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #60 skrivet: 12 mar-07 kl 11:42 »
Det enda som är nytt med rasen är registreringen i skk. rasen i sig har funnits i sverige sedan 80talet. Och Parson Russel ännu längre. Det finns ju dokumenterat i andra länder som Australien och England...osv. Så rasen och dess sjukdomar är inte nytt. Jo det finns dom som kollar Pra och Patella. Men där med inte sagt hur vanligt de sjukdomarna är. Är också skönt att höra att det finns de som kollar upp det. All dokumentation är bra för framtida avelsarbete.

ja det var ny i skk jag menade. den har ju funnits sedan 1800-talet så särskilt ny i den bemärkelsen är den ju inte

Lusa

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #61 skrivet: 12 mar-07 kl 11:43 »
De kan dock ha problem med tansbett. På min så har det rättat sig till. Så upptäcks inga andra fel på henne så är hon en superhund att avla på. Mycket för att hennes mentalitet är så fantastisk. Väldigt lugn för att vara en terrier.
men en terrier ska ju va en terrier ;)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #62 skrivet: 12 mar-07 kl 11:49 »
men en terrier ska ju va en terrier ;)
Visst har hon och hennes förfäder terrieregenskaper, hon skulle lätt gå att lära upp i jakt, både gryt och att ställa tex rådjur,det som är bra är att hon inte ha det där "hysteriska" eller vad man ska kalla det. Dessutom så är hon en uppfostrad terrier. Tycker att det är lite väl vanligt med bortskämda småhundar som dessutom får bete sig som de vill för att de är så små och söta.

Florina

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #63 skrivet: 12 mar-07 kl 11:54 »
Alltså vi tycker olika men problemet med blandraser är många gånger att dessa korsningar har alla råd med el hur ::)

Min mamma föder upp vinthundar och de ser vi inga annonser om där de önskar nytt hem el att de avlivas pga att de rasat ut mot barn,ägare m,m.
Det beror på att ngn sparat till 9-10000 och skaffat sig i många fall en seriös kunskap i rasens behov m,m.

Själv bor jag på en gård (ni som inte vet det redan ;D) och önskade en jobbsugen hund med vaktegenskaper som inte skulle kosta så mkt eftersom vi har mkt vi behöver lägga pengar på.

Så det blev en blandis för 3500kr och blev en underbar vän som jag aldrig skulle byta ut.

Problemet är att ägare som inte BORDE ha djur har lätt att få hundar billigt el gratis och de avlivas el omplaceras flera gånger :-\

Själv skulle jag aldrig avla på min hund eftersom jag förespråkar en seriös hunduppfödning så jag säger emot mig själv ja vet.

Kanske handlar det om att effekten av blandisar bland kamphundar som blivit ett problem bland unga killar som tycker det e kul att kampa och vi sedan vet vilka resultat det gett gör att vi är motståndare.

Blandisar avlivas oftare än rasrena tror jag utan att ha statistik.

Men som sagt jag har inga problem med att ha en blandis men att avla på hundar med kamp,vakt,drag egenskaper gillar jag inte eftersom det sätter stora krav på en köpares egenskaper som inte säljare många gånger kräver.

Jag tycker inte vi bör tjafsa om detta ämne utan vi får hoppas att de som avlar på blandisar vet vad de gör o säljer valparna till bra köpare ;) så enkelt e det...

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:hund till parning
« Svar #64 skrivet: 12 mar-07 kl 11:54 »
Men just det faktum, att det inom flera raser, finns ett stort antal individer med genetiskt nedärvda sjukdomar och handikapp, det är det som är en orsak till att allt fler vill ha en blandras istället.

Men HUR gör man för att inte blandrasvalparna skall ärva sina renrasiga släktingars
Citera
nedärvda sjukdomar och handikapp
anlagen försvinner väl inte för att mor och far har olika färg och kropp ??? ???

Då är det väl bättre att köpa en renrasig hund där uppfödaren och rasklubben arbetar aktivt för att förebygga nedärvda sjukdomar??

Till exempel:
En valpkull Gråhundar vars föräldrar inte är röntgade och fria från höftledsdysplasi får inte registreras i svenska kennelklubben.
Alltså andvänder bara gråhundsuppfödare avelsdjur utan höftledsdysplasi!

I en blandraskorsning kan både mamma, mormor och pappa ha höftledsdysplasi utan att ägaren eller uppfödaren vet om det.
Höftledsdysplasi kan vara en plågsam defekt som leder till kostsamma operationer, skulle du vilja vara tvungen att lägga ut 30 000:- på att operera din hund bara för att den har "fel föräldrar"?

Hur vet man att en Cavalier/Cocker Spaniel-korsning är avlad på djur som inte har hjärtfel? eller knäledsfel?
Jamen dom är ju så söta  ::)  
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #65 skrivet: 12 mar-07 kl 11:59 »
gråhundar som inte får registreras?
Får inte det att gå ihop. Eftersom det är lag på att alla hundar ska vara reggade. OCH det finns bara en eller två personer i sverige som får utläsa röntgenplåtarna för ADoch HD och de jobbar ju för skk. Så då borde ju alla hundar oavsett ren eller blandras få reggas där....annars blir det ju lite knepigt.

Lusa

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #66 skrivet: 12 mar-07 kl 12:04 »
gråhundar som inte får registreras?
Får inte det att gå ihop. Eftersom det är lag på att alla hundar ska vara reggade. OCH det finns bara en eller två personer i sverige som får utläsa röntgenplåtarna för ADoch HD och de jobbar ju för skk. Så då borde ju alla hundar oavsett ren eller blandras få reggas där....annars blir det ju lite knepigt.

reggade i skk menade hon. Det får bara rasrena hundar vara.. och dom flesta raser har ju ett bekämpningsprogram mot sjukdomar, har gråhund ad/hd-röntgen som krav och föräldrarna inte är räntgade så får inte valparna ragistreras.

Men alla hundar (det är lag på det) skall registrerar i ägarregistret hos jordbruksverket, men det är ju en annan sak.
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 12:05 av Lusa »

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #67 skrivet: 12 mar-07 kl 12:05 »
Alltså vi tycker olika men problemet med blandraser är många gånger att dessa korsningar har alla råd med el hur ::)

Min mamma föder upp vinthundar och de ser vi inga annonser om där de önskar nytt hem el att de avlivas pga att de rasat ut mot barn,ägare m,m.
Det beror på att ngn sparat till 9-10000 och skaffat sig i många fall en seriös kunskap i rasens behov m,m.

Själv bor jag på en gård (ni som inte vet det redan ;D) och önskade en jobbsugen hund med vaktegenskaper som inte skulle kosta så mkt eftersom vi har mkt vi behöver lägga pengar på.

Så det blev en blandis för 3500kr och blev en underbar vän som jag aldrig skulle byta ut.

Problemet är att ägare som inte BORDE ha djur har lätt att få hundar billigt el gratis och de avlivas el omplaceras flera gånger :-\

Själv skulle jag aldrig avla på min hund eftersom jag förespråkar en seriös hunduppfödning så jag säger emot mig själv ja vet.

Kanske handlar det om att effekten av blandisar bland kamphundar som blivit ett problem bland unga killar som tycker det e kul att kampa och vi sedan vet vilka resultat det gett gör att vi är motståndare.

Blandisar avlivas oftare än rasrena tror jag utan att ha statistik.

Men som sagt jag har inga problem med att ha en blandis men att avla på hundar med kamp,vakt,drag egenskaper gillar jag inte eftersom det sätter stora krav på en köpares egenskaper som inte säljare många gånger kräver.

Jag tycker inte vi bör tjafsa om detta ämne utan vi får hoppas att de som avlar på blandisar vet vad de gör o säljer valparna till bra köpare ;) så enkelt e det...
Jo precis. Har också haft en blandis, tyvärr vid fel tidpunkt i mitt liv. :(
Som sagt oavsett vad du tänker avla på och vem du tänker sälja till så handlar det ju ändå om ett ansvarstagande gentemot alla parter. Men jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt när inställningen är den att renrasuppfödare bara är ute efter priser. JAg förstår varför den instälningen finns men det finns faktiskt vi som är intresserade av raserna som ras och jobbar därefter.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #68 skrivet: 12 mar-07 kl 12:09 »
reggade i skk menade hon. Det får bara rasrena hundar vara.. och dom flesta raser har ju ett bekämpningsprogram mot sjukdomar, har gråhund ad/hd-röntgen som krav och föräldrarna inte är räntgade så får inte valparna ragistreras.

Men alla hundar (det är lag på det) skall registrerar i ägarregistret hos jordbruksverket, men det är ju en annan sak.
Men blir inte risken större då att det blir ett mörketal med den rasen?
Kravet på adhdfria förfäder borde finnas hos alla drabbade raser. Men då borde ju kraven gälla andra nerärvda sjukdomar också som katarakt och navelbråck mm.

Lusa

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #69 skrivet: 12 mar-07 kl 12:32 »
Men blir inte risken större då att det blir ett mörketal med den rasen?
Kravet på adhdfria förfäder borde finnas hos alla drabbade raser. Men då borde ju kraven gälla andra nerärvda sjukdomar också som katarakt och navelbråck mm.

Det är ju ett sätt att bekämpa sjukdomen.. och därför också så viktigt att man köper en reggad hund. Så att man kan hjälpa till att få bort sjukdomen och inte främja att den förs vidare utan att någon vet om det. Enda sätter att få bort det "mörkertalet"

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #70 skrivet: 12 mar-07 kl 12:36 »
Det är ju ett sätt att bekämpa sjukdomen.. och därför också så viktigt att man köper en reggad hund. Så att man kan hjälpa till att få bort sjukdomen och inte främja att den förs vidare utan att någon vet om det. Enda sätter att få bort det "mörkertalet"
Tycker som sagt att det är synd att inte fler raser "behandlas" på det viset.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:hund till parning
« Svar #71 skrivet: 12 mar-07 kl 12:45 »
Förlåt, men har inte de allra flesta/alla rasklubbar en rasspecifik avelsstrategi att följa? Alltså en plan där tydliga mål och vägar till dessa är uppställda för alla aktiva uppfödare att följa.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #72 skrivet: 12 mar-07 kl 13:03 »
Förlåt, men har inte de allra flesta/alla rasklubbar en rasspecifik avelsstrategi att följa? Alltså en plan där tydliga mål och vägar till dessa är uppställda för alla aktiva uppfödare att följa.
Jodå....men de är olika bra. Sen kan det vara så att det beror på VEM i klubben det är som avlar. (tyvärr)

Florina

  • Gäst
Re:hund till parning
« Svar #73 skrivet: 13 mar-07 kl 15:08 »
Hm hm frågan e om man får en bättre hund om det är en renrasig ::) nej säger min mor som är uppfödare, men om man vill ställa ut hunden och ha det intresset att lyckas med en sk perfekt exteriör m,m så vill man ju ha en renrasig. Det är ju en sport som mor säger,

Samma gäller ju när jag håller svarthönsen med genbank (lite samma tanke)

Men min blandishund är en arbetshund/familjehund och behöver inte vara rasren.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:hund till parning
« Svar #74 skrivet: 13 mar-07 kl 23:52 »
Hm hm frågan e om man får en bättre hund om det är en renrasig ::) nej säger min mor som är uppfödare, men om man vill ställa ut hunden och ha det intresset att lyckas med en sk perfekt exteriör m,m så vill man ju ha en renrasig. Det är ju en sport som mor säger,

Samma gäller ju när jag håller svarthönsen med genbank (lite samma tanke)

Men min blandishund är en arbetshund/familjehund och behöver inte vara rasren.
Det beror på vad man menar med bättre?
Egentligen så ska man för att hitta en BRA hund, leta efter en BRA uppfödare, och det är så mycket enklare bland uppfödare som är kopplade till SKK.
Nu ligger inte disskusionen här om att en hund är "bättre " för att den är exteriört vacker, utan det handlar om att en hund är bättre om den är bevisat genetiskt frisk.
Det är mycket enklare att bevisa att en rashund är (någolunda) genetiskt frisk eftersom det finns register att leta i.
Detta handlar inte om något nazistiskt Hitler-ras-tänkande utan om att det är så fruktansvärt dyrt med veterinär-räkningar, (hoppas du inte tar så hårt på mitt uttryckssätt  ;) ) och att alla rasklubbar har en rasspecifik avelsstrategi för att AVLA BORT defekter och sjukdomar.

Vill passa på att tack Lusa för att du hjälper till att förtydliga mina luddiga inlägg så att alla förstår, det var precis så jag menade  :-*
 
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:hund till parning
« Svar #75 skrivet: 15 mar-07 kl 11:15 »
Förlåt, men har inte de allra flesta/alla rasklubbar en rasspecifik avelsstrategi att följa? Alltså en plan där tydliga mål och vägar till dessa är uppställda för alla aktiva uppfödare att följa.

"Min" klubb har en hälsoplan, tex, men den är inte obligatorisk, tyvärr. Enda konsekvensen är att om du inte följer den så får du inte använda klubbens valpförmedlare... Tämligen tandlös alltså.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:hund till parning
« Svar #76 skrivet: 15 mar-07 kl 11:42 »
"Min" klubb har en hälsoplan, tex, men den är inte obligatorisk, tyvärr. Enda konsekvensen är att om du inte följer den så får du inte använda klubbens valpförmedlare... Tämligen tandlös alltså.
Mmm....lite så är det. Jag vet en kull som är kanonfin. Som har så fantastiskt fina linjer. Men kullen fick inte vara med på rasklubbens hemsida....varför då?...tja fel uppfödare...som inte tillhör "innekretsen" Helt vansinnigt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 3 användare (2 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser