Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  backventil i duschblandare- orsakar luftstötar i andra kranar???  (läst 20265 gånger)

Snowy

• -
Stämmer det att backventilen i duschblandaren kan ställa till det så att alla andra kranar i huset också får vattenstötar? Var in på en vvs butik - som sa att en orsak till mina vattenstötar i varmvattnet kunde vara att backventilen i duschblandaren läckte, eller var trasig- fastän att stötarna sker i ALLA kranar. De sker oregelbundet, ibland 1 gång om dagen när varmvattnet slår om, ibland varannan dag.... men bara 1 gång om dagen. Hur mycket varmvatten jag än spolar- så är det bara första varmvattenspolningen per dag som det blir stötar.
VVS- butiken tyckte jag skulle byta backventilen i duschblandaren. Det hela började när jag bytte hydropress, och vvs butiken sa att det blev nog starkare tryck som då gjorde att backventilen gick sönder..
Tydligen var det ett lätt jobb att göra också, någon som gjort det?

Snowy

• -
ingen som vet?  ???

Existens?

• Gäst
Låter som en väldigt långsökt förklaring tycker jag.

var det en ny hydropress du satte dit? Alltså ny som i splitt ny.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Du kan montera en tryckslagdämpare vid blandaren.

http://www.comlftech.com/index.php?page=tryckslagsdamparen_med_tror

Det är nog iofs billigare att byta backventilen i blandaren.

Men först kan du testa att strypa varmvattnet lite, det kan räcka. Stryp så att du fortfarande får tillräckligt med vatten. Det brukar gå att göra vid varmvattenberedare.
« Senast ändrad: 06 maj-12 kl 13:08 av sɹǝpuɐ »

Snowy

• -
Hur exakt styrper jag varmvattnet på beredaren? Vilken kran är det? Har ju bara en ratt som jag ställer in värmen på vattnet och sedan ventilratten- som ska skruvas på var 6 månad typ...

sɹǝpuɐ

• -
Det ser olika ut på olika varmvattenberedare. Typiskt är det en kran som gör att du kan stänga av vattnet som går in i beredare. Om du vrider av den helt så kommer det inte längre något varmvatten. Det brukar vara ett "koppel" med kran, backventil och säkerhetsventil. Inkommande kallt vatten och utgående varmt. Kranen sitter på kalla röret, som går till beredaren, misstänker jag. Så har jag det iaf...

Snowy

• -
Om jag stryper varmvattnet, dvs det kommer inte lika mycket varmvatten, kan det alltså minska luften i vattnet, eller vad är det som kommer hända. Finns inga nackdelar med att göra det?

Snowy

• -
verkar tyvärr inte ha någon sådan kran, funderar på om vattentrycket kan ha någon påverkan, om jag skulle sänka trycket- tror det är på 4 nu. Till tre, kan det påverka det hela tro? Och hur påverkar det isåfall pumpen om inte ändrar tillslag/ påslag?

sɹǝpuɐ

• -
Jo, jag tror helt säkert att det någonstans finns en kran som gör att du kan stänga vattnet som går till varmvattenberedare. Oftast sitter det en sådan kran på varmvattenberedaren, men det är möjligt att det sitter en någon annanstans på röret som leder kallvatten till varmvattenberedaren också.

De där tryckstötarna uppstår när en kran stängs snabbt och det är högt flöde i rören. Då kan det smälla i ventiler och rörfästen för vattnet fortsätter framåt av bara farten. Försöker iaf. Vattensystemet kommer i egensvängning. Typiskt om man har långa och klena rör. Genom att strypa varmvattnet lite så kan du påverka "fjädringen" i systemet och eventuellt slippa de där stötarna. Det fjädrar ju mot hydroforen/vattenpumpen och backventiler och säkerhetsventilen i varmvattnet. Strypningen bromsar svängningar lite. Kan kanske hjälpa. Eller fixa det genom att byta en backventil som börjar bli gammal, eller genom att sätta in en stötdämpare. Byta kranar till mjukstängande kan också gå. Att ändra trycket i systemet lite kan också hjälpa.

Existens?

• Gäst
Jag undrar om ni verkligen pratar om samma sak..

Om jag stryper varmvattnet, dvs det kommer inte lika mycket varmvatten, kan det alltså minska luften i vattnet,

På Snowy låter det ju som att det är luft i vattnet, och den luften måste komma nånstans ifrån.

Tryckstötarna när man stänger kranar brukar man ju försöka avhjälpa med väldigt klena rör upp till de olika blandarna. Vad har du för dimension på rören sista biten fram till duschblandaren?

sɹǝpuɐ

• -
Jag tror inte att det är luftstötar, utan vattenstötar, som Snowy också skriver på en del ställen. Det "rätta" begreppet är nog tryckstötar. Att det "slår" i rören när man stänger en kran. Luft i vattnet får det mer att spotta och fräsa ur kranen. Det vore ju bra om vi kunde konstatera vilket problem det är...

Jag inbillar mig att det är farten på vattnet i rören som ställer till det. Vattnet "studsar" när man stänger, om man har otur med egensvängning i rördragningen. Med långa klena rör blir det högre fart. Men klena rör stryper ju också... Min tanke är att först försöka ändra egensvängningsfrekvensen genom att strypa i en kran. Det är billigare och enklare än att byta delar i systemet. Men det är inte säkert att det hjälper så mycket.

Snowy

• -
Vattnet fräser och spottar ut ur varmkranen. Men som sagt bara första gången på morgonen när kranen varit stängd ett tag och BARA varmvattnet- inte kallvattnet. Jag sänkte trycket igår, då skuttade det ännu mer och direkt på en gång. Så nu har jag höjt trycket igen, + ett extra varv, inget skutt än på morgonen, få se hur det blir idag. Det lustiga är som sagt att det bara är varmvattnet och inte varje gång utan bara en gång om dagen...ibland varannan dag.

Existens?

• Gäst
Jag tror du får in luft i systemet nånstans. Det visar sig oftast i varmvattnet, eftersom varmvattenberedaren blir som en extra hydrofor i ditt hus, där luften samlas.

sɹǝpuɐ

• -
Aha! Då var det inte de tryckstötar jag trodde...

Jag tror också att det står luft i varmvattenberedaren.

Prova att öppna säkerhetsventilen så att all luft går ut, och det börjar spruta vatten genom överloppsröret. Kan tänkas att det är mycket luft i varmvattenberedaren?

Kallt vatten kan hålla mer gaser lösta än varmt, det ser man när man kokar upp vatten. Det blir bubblor långt innan det börjar koka. Men trycket i vattenledningarna borde göra så att det inte bubblar i varmvattenberedaren. Så att du höjde trycket kan hjälpa! Kan det tänkas att sugledningen till hydroforen "snorklar" elyler släpper in luft? Kan vara problem med backventilen i sugledningen, så att den tömmer sakta över natten, och första gången den sedan kör igång så pumpas det in luft i systemet? Eller en liten läcka i anslutningen till pumpen? Du borde höra det tydligt på pumpen om den snorklar isf.

Troligen hänger problemet mer ihop med den nya pumpen och dess installation än med duschblandaren!

Om det är en elektrisk varmvattenberedare kan det vara elfel. Jag hade sådan som hade en spricka i emaljen. Den stod och gjorde knallgas. Upptäckte det genom att den drog för mycket el och att det blev mer "luft" i beredaren trots att jag inte tappat varmvatten. Fick den bytt på garantin.
« Senast ändrad: 07 maj-12 kl 12:27 av sɹǝpuɐ »

Vattenloppan

• Närke
Byta backventil är enkelt och relativt billigt... det fixar du själv. Kom ihåg att stänga av vattnet och sätta ventilen åt rätt håll :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Snowy

• -
Byta backventil är enkelt och relativt billigt... det fixar du själv. Kom ihåg att stänga av vattnet och sätta ventilen åt rätt håll :)

Backventil på dushblandaren eller på vvberedaren? :)

Vattenloppan

• Närke
Backventil på dushblandaren eller på vvberedaren? :)

Gå på vad de sa på vvs-butiken :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Snowy

• -
"Prova att öppna säkerhetsventilen så att all luft går ut, och det börjar spruta vatten genom överloppsröret. Kan tänkas att det är mycket luft i varmvattenberedaren? "

Hur länge ska jag spola? Även här kan det ibland skutta ut, när jag öppnar ventilen första sekunderna

Kallt vatten kan hålla mer gaser lösta än varmt, det ser man när man kokar upp vatten. Det blir bubblor långt innan det börjar koka. Men trycket i vattenledningarna borde göra så att det inte bubblar i varmvattenberedaren. Så att du höjde trycket kan hjälpa!

Kommer inte ihåg vad trycket var innan jag bytte hydropress, mycket möjligt att det var högre än idag. Idag ligger det på strax över 3,5.
 Hur högt tryck kan jag ha i ett tvåvåningshus? Vet inte hur gamla ledningarna är...men hur högt tryck tror ni att det kan hålla? Jag testade som sagt att sänka trycket först. Men 1) då skuttade varmvattnet direkt och ganska mycket längre. 2) Trycket blev på tok för lågt så att vattnet hann ta slut i kranen innan pumpen satte igång igen. Då höjde det igen + ett varv extra. Och som sagt peppar peppar, än har inget skutt varit i kranen. Inte i morse, ( var borta hela dagen) inte ikväll. Men jag vågar inte tro något förrän om 3 dagar.

Kan det tänkas att sugledningen till hydroforen "snorklar" elyler släpper in luft? Kan vara problem med backventilen i sugledningen, så att den tömmer sakta över natten, och första gången den sedan kör igång så pumpas det in luft i systemet?

Verkar finnas många backventiler att byta  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Bara varmvattnet och bara på morgonen?

Vi hade ett liknande problem, som visade sig bero på fel anod i beredaren, så det blev gasutveckling i den. Byte till magnesiumanod hjälpte.

Existens?

• Gäst
Verkar finnas många backventiler att byta  ;D

De flesta backventiler som det talas om i tråden tror jag du kan glömma faktiskt. De lär inte vara problemet. Även om bottenventilen i brunnen skulle vara dålig, så gör ju inte det direkt att det kommer in luft i ledningen. I så fall om det är så lite vatten i brunnen så det suger tomt.
Jag upprepar min fråga om det var en splitt ny hydropress du satte dit.? Det kan ju vara ett läckage i luftblåsan. Eller så kom det in så mycket luft när du bytte, så det ännu inte är helt tomt, men det låter konstigt, det borde tillföras ny luft på nåt vis, annars brukar problemen gå över på ett par dar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser