Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Optimera kamaxeln för lågvarv och låg bränsleförbrukning?  (läst 2716 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jag antar att kamaxlarna i de flesta bilar som så mycket annat är en kompromiss mellan olika önskemål. (det är väl detta man i viss mån botat med variabla kamtider?) Men om man nu som några av oss är ganska tolerant och kompromisslös i sin jakt på bränsleekonomi finns kanske en del att göra? De flesta bilmotorer kan ge betydligt mer effekt än man behöver i de flesta fall och effekt är ju en produkt av vridmoment och varvtal. Motorns friktionsförluster kan rimligen inte annat än öka med varvtalet. Om man ägnar sig åt snålkörning kör man inte onödigt fort så det finns ingen anledning att bry sig om en massa förlorade hästkrafter vid höga varv.

Om man inte behöver överskrida t.ex. 3000 rpm och mestadels kör på landsväg vid just detta varvtal borde man kunna vinna en del på att minska överlappet mellan insug och avgas. Vad händer om man dessutom minskar insugsventilens öppettid? Fyllnadsgraden borde ändå kunna bli god eftersom motorn snurrar relativt långsamt. Kanske kan avgasventilens öppnande läggas något senare för att förlänga expansionscykeln, men jag antar att förbränningen hinner ta slut ändå vid det relativt låga varvtalet. Minskat ventillyft borde inte ge några förbränningstekniska fördelar utan istället öka pumpförlusterna. Å andra sidan kan ett minskat lyft minska ventilmekanismens effektbehov och även skona denna när ventiltiderna görs kortare.

Om ventiltiderna optimeras för relativt låga varvtal antar jag att man också får en mer lättstartad motor och då kanske man kan vinna några kilo dödvikt genom att göra sig av med startmotorn och halva batteriet, men det är förmodligen en ganska försumbar vinst. Viktigare är då vinsten i form av friskvård då man vevar igång motorn med muskelkraft. Detta kan säkert vara en jättenyttig vana nuförtiden när musarm och soffmage blir allt vanligare.  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Humle

• Västerbotten
SV: Optimera kamaxeln för lågvarv och låg bränsleförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 15:44 »
Jag skulle gärna ta en bil man vevar igång. Mindre som kan jävlas och gå sönder. Det vore en klar fördel i mina ögon!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 16:07 »
Jag hade vev på min Lada Niva från 1981. Man bör sparka igång större motorer, eller åtminstone hålla veven på ett speciellt sätt. Jag har en mindre handledskada av 1600cc som slog bakut för 15 år sedan... Men en stor trygghet är det att ha möjligheten att vevstarta. Har man dessutom veven som enda möjligheten vet man ju på förhand vad som väntar och behöver aldrig sura över att batteriet har dött. Dessutom kan man ju springa igång en lätt bil eller försöka parkera så man kan rullstarta
utan ansträngning. Monterar man sedan en gammaldags tändmagnet istället för batteritändning är man väldigt trygg. En bra syntetolja och en burk startgas är troligen kloka investeringar vintertid. Nivan hade förresten handspak på bränslepumpen också, -helt underbart de gånger jag körde soppatorsk och tankade i från dunken. -Aldrig något nötande på startmotorn för att få fram bensinen.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 16:12 »
Jag skulle gärna ta en bil man vevar igång. Mindre som kan jävlas och gå sönder. Det vore en klar fördel i mina ögon!

Med vevens vikt borde man kunna minska totalvikten genom att göra helikoptern framför en bil med remdriven fläkt. Å andra sidan kan man förmoda att "helikopterns" vikt ökar motsvarande med tiden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 16:20 »
ToA, är det inte stor risk att man trasslar in "helikoptern" med katastrofala följder?  :o ;D Har man å andra sidan kvar sin remdrivna fläkt kan man kanske BLÅSA igång motorn om man håller sig med en diet på baljväxter... ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 16:41 »
ToA, är det inte stor risk att man trasslar in "helikoptern" med katastrofala följder?  :o ;D Har man å andra sidan kvar sin remdrivna fläkt kan man kanske BLÅSA igång motorn om man håller sig med en diet på baljväxter... ;D
Energislöseri! Baljväxtdietens biprodukter ska självklart in i kretsloppet via förgasaren.
En annan startmetod jag tänkte prova är att istället för startmotorn vertikalt anbringa en kuggstång med samma tandning som svänghjulet. Om man så lyfter hela bilen och släpper den i marken, så drar kuggstången igång. Tänk att utnyttja tyngdlagen vilket fungerar eftersom effektuttaget är intermittent.
Det är kört för mej men jag överräcker ideén med varm hand till yngre förmågor. För tretti år sen var det ingen konst att lyfta en SAAB på "knaggen" men nu håller inte knäna.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 17:14 »
AJ! (*garvade så läppen sprack*) Om man sätter ett litet hjul på den där kuggstången och monterar bort stötdämparna får man en bil som fungerar helt utan bränsle! Men något säger mig att teorierna kring modifierade kamaxlar garanterar en bättre aktionsradie... Nu ska jag inte mata toktrollen mer, hur roligt det än kan vara ibland.  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 18:13 »
Citera
Nu ska jag inte mata toktrollen mer
Inte jag heller  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser