Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39177 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #220 skrivet: 14 jun-12 kl 21:45 »
Nu har alla getterna kommit hem :)
Även bocken Bruse är hemma nu.
Och nu har de alla fått komma ut i hagen!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #221 skrivet: 14 jun-12 kl 21:46 »
Och lite fler bilder på barnaskaran :)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #222 skrivet: 15 jun-12 kl 09:13 »
Vilken gettehärlig hage, där borde de stortrivas :D!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #223 skrivet: 15 jun-12 kl 11:42 »
:D Ser ut som i gethimlen ungefär ...  :D  Grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #224 skrivet: 15 jun-12 kl 12:49 »
Ja stenarna var en favorit direkt.
Så nu går de mellan den stenhögen och huset, vilket är en utflykt i hagen på typ 5 meter!
Äppelträdet var de vid igår, när matte gick dit, det är ju 5 meter på andra hållet!
De andra hundra meterna har de ännu inte tittat på ;)
Tycker det är bra att de håller sig på en liten plats själva nu i början.
Och då kommer frågan :) : Bruse har en spricka i sitt horn som liksom går längs med hornet på baksidan, är det något jag ska bry mig om? Varför har det blivit så?
Vi fick ju hem honom igår, så då fick han sig en syning  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #225 skrivet: 15 jun-12 kl 13:40 »
De utökar nog sitt område allteftersom.

Sprickan kan vara ofarlig eller riskabel, mest beroende på hur djup den är.  Foto?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #226 skrivet: 15 jun-12 kl 14:02 »
Bruse var inte gettepositiv till att vara hornmodell.
Hoppas att det går att se vad jag menar.
Även ett foto på hans hornspetsar, varför ser de ut så  ???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #227 skrivet: 15 jun-12 kl 14:03 »
Vad hade jag gjort utan er  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #228 skrivet: 15 jun-12 kl 18:50 »
Bruse var inte gettepositiv till att vara hornmodell
Han blir nog - om du betalar fint gage i form av godis!  ;)

Vad hade jag gjort utan er  :P
Skaffat getter?  :D

Jag tycker det ser ut som om han haft ett sår en gång alldeles intill hornet.  Så blir det ett spår i hornet, som ett ärr ungefär.  Ser helt läkt ut.  Att han har skavt av yttersta hornlagret på spetsarna är helt normalt.  Du kan räkna med att detta skavande fortsätter!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #229 skrivet: 15 jun-12 kl 23:03 »
Problemet är att jag inte kommit underfund med vad som är godis för honom ännu ::)
Jo, getter hade jag juh skaffat ändå, men hade varit mer nervös och stamkund på bilblioteket och googlat ihjäl mig!
Tur att jag har er här som kan lugna och heja på mig  :P

Skönt att höra att det inte är något jag behöver vara orolig för. Är det ngt jag ska hålla koll på eller jag kan släppa det helt?
Tycker han har lite sårskopor i hornfästet, och sen tycker jag ju inte om att han har skrapat hornen på det viset.
Ska försöka att lugna mig över hornen, men jag vill ju inte att han ska ha ont eller så  :-\
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #230 skrivet: 16 jun-12 kl 09:06 »
Stamkund på bibblan?  Självklart!   :-[ :D  Nu ska du riktigt njuta av dina nya vänner och prova dig fram till vad de tycker om och hur de gillar att bli smekta, kliade och lekta med.  Hornen ser helt normala ut, med ett ärr, då, och såna kan vi ju få lite var.   :-[  Du kan ju höra med förra ägaren om bocken kan ha haft ett sår vid hornbasen.  Men det kan vara svårt att upptäcka ett litet sår, där under håret.  Snyggt jobb av dig att genast se det!

  Bockens horn har ett ytterlager av porösare material, som skavs av allteftersom.  Bockarna är ständigt sysselsatta med att sätta sin doft på flockmedlemmar och på föremål i miljön, för att markera revir och samhörighet.  Så känn dig stolt och glad när han börjar gnugga kinderna mot dig!  Det betyder ungefär "Nu sätter jag min underbara doft på dig, så kan alla som träffar dig känna på doften att vi hör till samma flock, du och jag!"  Kan man begära mera?  Dock ska du inte låta honom slå in sin doft på dig eller getterna på samma sätt som han slår in doften i smala stolpar och träd.  Doftkörtlar har han över hela kroppen, de största snett bakom/mellan hornen.  När han blir lite större kan du hitta en grop där, och om du gnuggar fingret i gropen och sen luktar på fingret, så kan även du känna hans personliga, lite lätt feta doft!'

  Om du vill prata getspråk kan du ta med handflatan (istället för kinden! ;)) och gnugga mjukt fram och tillbaka på hans bog.  Det brukar uppskattas!  Även så kallad killingmassage - båda handflatorna över sidorna på killingen.  Förutsätter att killingen litar på människan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #231 skrivet: 16 jun-12 kl 16:32 »
Kul att höra att det går framåt med dina hormonster, de verkar ha fått en utmärkt "getesmark" (för att citera vår finske vän) :D !

Dett yttersta hornlagret på bockar verkar vara gjort för att få stryk. Två nyintroducerade bockar som ska mäta krafterna stångas ibland så det går bort stora flisor! (Sen blir de förhoppningsvis sams.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #232 skrivet: 21 jun-12 kl 22:38 »
Trollmor- Jag har studerat bockens horn lite mera nu.. det är liksom sårigt i botten av hornen. Varför är det på det viset? Är det när hornen växer ut och han gnuggar och stångar på allt?

Han vet dock hur man använder hornen  >:D Både på getterna och på de stackars ankorna!
Riktigt liten buse är han!
Fieli är fortfarande MYCKET avvaktande, hon litar inte alls på mig!
Men de andra två är mer vilda än tama ibland.
Jag håller fortfarande på att valla dem fram och tillbaka till äppelträdet, för de går inte dit själva  8)
När ska jag dela på dem egentligen? Getterna är födda i feb och mars och bocken i mars.
Det är väl snart dags att dela dem misstänker jag?
Sen har jag tyvärr kommit på vad som är godis! ANKORNAS mat *suck*
Jag har världens problem att hålla alla mätta när det är matdags för ankorna  :P
Det är väl inte farligt för dem att sätta i sig säd??
Det positiva i det hela är att jag nu mera har väldigt tama och sällskapliga ankor som litar på att matte ger dem mat  :D

Skräptanten - Usch vad nervös jag varit om det hade stångats så mycket så att flisor rök!
Hur går det med din killing??? *nyfiken*  o:)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #233 skrivet: 21 jun-12 kl 23:21 »
hurdå sårigt, och vaddå botten?  Jag förstår inte.

Jag skulle inte låta honom vara elak mot dem som är mindre.  Så förskräckligt ont om bockar är det inte, inte ens genbank!   (:)  Endasat om jag misstänker att det är smärta som är orsaken låter jag en sån förbli onäpst, om ens leva ...  Beror förstås på hur mycket han stångas, men det är definitivt inte min stil att tillåta något som helst gruff i min flock!   (:) (:)

Dessvärre kan getter bli könsmogna redan runt 3 månaders ålder, och det är flickorna som råkar värst ut vid "tonårsgraviditeter" precis som hos oss.

Säd i sig är bara nyttigt, men alla överdrifter är förstås dåliga!  Magont kan bli följden, precis som för oss, om vi hivar i oss stora mängder laxerande godis!

Lucka som bara ankor kan ta sig igenom?

Att flisor ryker ur hornen på bockar som stångas horn mot horn är helt normalt och något du får vänja dig vid om du skulle ha mer än en horn-pär!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #234 skrivet: 21 jun-12 kl 23:51 »
Han stångar bort både getter och ankor om de kommer i närheten av hans godis. Han har aldrig stångat mot mig, och han stångar inte om det inte finns godis!
Om du tänker dig där hornen växer ut från huvudet, precis där runt roten av hornet är där liksom ruvor i "hårbotten".
Äsch vad jag är dålig på att förklara, får nog muta honom i morgon och ta en bild.

Då är det att dela dem nu bums då?! Han har dock inte vad jag kan förstå, blivit könsmogen  ???

Jag tycker att getterna är duktiga på att ta sig in i mycket små saker  >:D
Har fått bända loss Fieli från höhäcken jag vet inte hur många gånger!
Och vi gör ribborna smalare och smalare, och ändå lyckas hon *suck*

Då får de fortsätta att tycka att säd är godis  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Per Gynt

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #235 skrivet: 22 jun-12 kl 10:01 »
Bara några tankar om det du skriver.  Som sagts ofta kan de bli könsmogna redan vid 3 - 3,5 mån. Vill man vara helt säker så skiljer man bockkillingen från getterna då. Men är du mycket oppmerksam så ser du när bocken börjar visa ett sexuellt intresse för getterna.
Inte farligt med säd? Jodå det kan det absolut vara särskilt tillsammans med saftigt sommarbete! Bocken behöver ingen säd alls och inte getterna heller denne årstid. Avståndet mellan ribborna i mina höhäckar till getter brukar vara 3-4 cm.

Att en bockkilling buffar knuffar och stångar andra getter är fullt normalt inom vissa gränser. Han behöver en eller två jämnstarka killkompisar. 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #236 skrivet: 22 jun-12 kl 10:34 »
Getkillingar kan t o m brunsta före 3 månaders ålder ibland...

Att det blir som ruvor runt hornen är helt normalt, dels växer hornen mycket i hans ålder, sen är han förmodligen och fejar hornen (och huden runt omkring) på diverse fej-vänliga föremål. En av mina bockar tog livet av en liten cypress på det viset... :P

Ankorna bör kanske utfodras utom syn- och räckhåll för getterna?

Min minsta getkilling mår utmärkt, tack, hon studsar och busar och tuttar och meeeh:ar när hon inte ser mamma för det höga gräset, precis som killingar ska :-* .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #237 skrivet: 22 jun-12 kl 12:02 »
Bända loss ur foderhäcken?  :o  Och hon lär sig inte ...  Knasig dam!  Ungefär 5 cm mellan stående ribbor har visat sig bäst, enligt mina getter och får.

Rovor?  Tack, Skräptanten för att du lärde mig ett nytt ord!  :)  Men vilken latmask till bock du har, som tog livet av en cypress!  Alla bockar jag har haft dödade minst en liten buske varannan vecka ...  De slår in sin doft i föremål i miljön, smala stammar är särskilt bra.  Se efter noga, så ser ni hur han försöer komma åt med baksidan av hornen, det är där doftkörtlarna sitter.  En helt annan sak att gå på kompisar med hornspetsarna först, eller med den vassa kniv som många bockar har längs med hela hornet.

Studsande killing?  Visst önskar man att allt kunde få se det!  Jag har sett en veckogammal som skulle utför en backe, och inte kunde bestämma sig för om hon skulle gå med höger eller vänster sida först!  Provade det ena, sen det andra - och slutligen båda på en gång!  ;D  (Nejdå, inte snubblade hon, det var ju en KILLING! ;))
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #238 skrivet: 22 jun-12 kl 12:19 »
Ahh - dialekter  8) ruvor= sårskorpor

Suck, nej jag tror jag plockat bort henne 10-15 gånger redan  :-[

Han bufflar på dem som typ - flytta på er, när det är mat eller godis på gång!
Men när jag kommer så sänker han huvudet och sätter pannan mot handen på mig och tycker att jag ska sitta där i evigheter och klia honom i pannan och mellan hornen.
Tar jag bort handen så sätter han pannan mot mig igen och tycker -  kom igen då mamma!!
Det får bli projekt dela getterna i helgen då med andra ord. Vill ju inte att det ska bli fel för de små och de ska behöva få killingar när de själv är killingar!!!
Och projekt göra liten anklucka! Att jag inte tänkt på det innan  :-[
De är så söta dessa små liv! Ibland tror man att de ska ramla ner från stenarna, men på något sätt så fungerar det att ha både vänster och höger sida först  :P
Jag vallar dem lite hit och dit i sin inhägnad - men de går inte många meter från huset själva utan att mamma är med dem.
Så fort jag går så kommer de skuttande och määähande efter  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #239 skrivet: 22 jun-12 kl 12:48 »
Låter som om du är accepterad som både mor och flockledare!  Grattis!

Låter som att du behöver bygga bort risker för kommande killinggenerationer.  Jag tror du kan vinna på att redan från början försöka få bocken att uppleva det som olönsamt att stångas.  Om du kan hindra honom från att äta just när han har stångat någon som är mindre, så repeterar han inte kombinationen Bufflig mot mindre -> Gott, gott.  Och tänka på en sån sak som anklucka - det är ju det alternativ är till för!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser