Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39172 gånger)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #120 skrivet: 24 maj-12 kl 16:25 »
Jag skulle lägga in gummi/plastmattan och ovanpå den ett tunt lager spån som suger upp väta. Överst halm eller hö.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #121 skrivet: 24 maj-12 kl 17:49 »
Jahapp- då var bilen getteklar  ;D
Sen får vi väl se hur det hela går!
Men det är ju ett helt dygn kvar tills vi ska köra  ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #122 skrivet: 24 maj-12 kl 18:26 »
Men inte behöver de dricka kontinuerligt dygnet runt?  Låt säljaren bjuda dem fräscht vatten innan ni lastar dem (åk gärna omedelbart när de är lastade, så kissar de KANSKE inte), då klarar de sig - var det omkring tre timmar?  Det finns ju mat och vatten när de kommer till sitt nya hem!

Hinkar är viktigast att de är lätta att hålla rena.  Själv brukar jag ha en gammal diskborste hängande i närheten, drar av hela insidan innan jag tömmer ut för att fylla på nytt.  Enligt mig bättre och enklare än automater.

Och ja, visst raljerade jag lite om viltstängslet!  Tyckte att de där försäljarna skulle ha en liten släng tillbaka!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #123 skrivet: 24 maj-12 kl 18:37 »
Nej jag tror inte det behövs hö om du har ett täcke som suger upp kisset. Men klart, getterna misstycker väl inte till hö. Det beror väl helt på hur mycket du vill städa i bilen efteråt  ;)

Själv har jag en bil som till vardags kallas "containern". Innertaket är fullt av gamla höstrån.... :P

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #124 skrivet: 24 maj-12 kl 18:40 »
Oj, såg nu när jag postade att jag missat alla nya inlägg, och att du redan laddat med hö. Ser bra ut!  ;D
Där kommer getterna åka bra!  :D

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #125 skrivet: 24 maj-12 kl 19:45 »
Åh, det ser härligt och inbjudande ut i bilen - och föredömligt dokumenterat :)! Då är det bara resten av kvällen, natten och bit av morgondagen kvar innan det bär åstad.

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #126 skrivet: 24 maj-12 kl 19:55 »
Diskborste bredvid- smart!! Diskborste ska genast bäras ner till gethuset ;)
Bilen den städar väl sig själv?  ??? o:) eller nä, inte det nä...
Äsch, där bak har man ju bara djur och skit ändå, kanske en och annan matkasse när man handlat, så vad har det för
betydelse?
Är det någon som är dum nog att vilja sitta där bak i finkläder, ja då är det ju det minsta problemet för deras del!!!
Saltsten- har universalsaltsten, sådan liten med hållare. Är det helt fel?!?  :-X
Ska ta och släpa ner halm och hö nu så att det blir färdigt till de små liven!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #127 skrivet: 24 maj-12 kl 20:04 »
Bilen den städar väl sig själv?  ??? o:)

Saltsten- har universalsaltsten, sådan liten med hållare. Är det helt fel?!?  :-X
Bilen?  Klart den städar sig själv!  Har mina alllltid gjort ...  ::)  :-[

Ju flera sorters salt och mineral du kan erbjuda dem, desto enklare för dem att själva kombinera ihop en lämplig blandning.  De är ganska duktiga på det, om man ger dem chansen.  Hör med grannar och vänner om du kan samköpa; dina små gullungar kommer inte att äta upp såna där salt- eller mineralförpackningar inom rimlig tid.  Glöm inte att anteckna vilken sort du lägger i vilken balja, så att du kan fylla på av rätt sort när en tar slut ...  Jag har missat just det ett par gånger, och det blev ganska trassligt ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #128 skrivet: 24 maj-12 kl 21:00 »
Schyssta förberedelser, fårever :D !

Men jag blir lite studsig när jag läser i tråden om getter som typ svävar genom låsta dörrar och äter plåtburkar, ho ho ::) ? Riktigt hemska är de inte att stängsla in, och rent fodermässigt föredrar de gräs och sly (även om det är annorlunda på tecknade filmer).
Här går två grupper på bete, bockarna går på elnät och getterna går på enbart 3 eltrådar, det är c:a 50 meter mellan hagarna. De går så snällt i sina grupper, t o m när jag då och då glömmer att slå på strömmen igen när jag varit inne hos dem :-[ ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #129 skrivet: 24 maj-12 kl 22:05 »
Glöm inte att anteckna vilken sort du lägger i vilken balja, så att du kan fylla på av rätt sort när en tar slut ...  Jag har missat just det ett par gånger, och det blev ganska trassligt ...  :P


Jag har köpt sådana små saltstenar-universal och en sådan där hållare som man skruvar upp på väggen.
Använder det till grisarna också.
http://www.granngarden.se/product/slicksten-universal--gg-3x2kg
Sådan.
Men du säger balja  ??? nu får jag läsa på igen  :P

Bara eltråd  :o kanske ska börja med det och se om de håller sig där. Är ju lättare att dela av hagar i hagen då  ;)
De första dagarna får de bara vara i huset, och sen tänkte jag en liten hage i hagen. Då kanske jag ska prova med bara eltråd.
Får ju erkänna att jag också tror att de både har vingar och stålmagar  o:)

Nu är sjöstensplattor, vända upp och ner, sågspån, halm och hö på plats.
Likaså diskborste och vattenhink!

Nu är det bara vänta-vänta-vänta kvar
Tur att jag har er som håller mig sällskap i min väntan  :-*
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #130 skrivet: 24 maj-12 kl 22:13 »
Vingar och stålmagar, det har de nog.  Men helst bör de inte få bevisa det ...  ;)  Vi håller så gärna sällskap, så!  Jag tänkte närmast på de baljor eller liknande som jag brukar lägga salt och mineral i.  En del mineral är ju i pulverform, kan således inte hängas upp.  De där 3-sidiga hållarna för 2 kg-saltstenar tycker jag slösar, när stenen börjar ta slut så ramlar den ju ner!  :P

Stort beröm åt Skräptanten för fina hagar!  Nej, inte av mej, av dina getter!  :D  Vore dom missnöjda, så ginge dom ut, pronto!  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #131 skrivet: 24 maj-12 kl 22:32 »
Aha... hur hittar jag "rätt" mineraler då?
För på nordpost har de ju bara till får  >:(
Funkar det inte alls med de där universalstenarna då alltså?

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #132 skrivet: 24 maj-12 kl 22:48 »
Enligt veterinär  Hammarberg (som har en liten fan club här) så kan de kombinera ihop själva om de får tillgång till många olika sorter!  Samla då ihop så många olika sorter du kan hitta - och det är då det blir dyrt, om du inte samköper.  Själv hade jag så många djur, att det gick åt så småningom ändå.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #133 skrivet: 25 maj-12 kl 07:36 »
Nu är det bara vänta-vänta-vänta kvar
Tur att jag har er som håller mig sällskap i min väntan  :-*
Idag är det dax :D !!
De där 3-sidiga hållarna för 2 kg-saltstenar tycker jag slösar, när stenen börjar ta slut så ramlar den ju ner!  :P
Här på gården är vi lite ekonomiska *host*, så jag köper en stor viltsaltsten (10 kg eller vad det är) och sågar i 4 bitar med en fogsvans (inte finsågen förstås, det hade inte varit så uppskattat av nästa användare), då blir det mera lagom getformat, och passar i en sån där saltstenshållare innan den är nerslickad.
Vingar och stålmagar, det har de nog.  Men helst bör de inte få bevisa det ...  ;)  ...Vore dom missnöjda, så ginge dom ut, pronto!  :o
Så är det! Getter tar ingen skit (till skillnad från vissa andra djurarter som faktiskt stannar på en plats de inte trivs). Uppenbarligen har förutvarande nötkreatur förvaltat betena väl så att det växer bra och finns stor artvariation, det tackar vi kossorna för!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #134 skrivet: 25 maj-12 kl 07:57 »
Stackars arma fogsvans ...  :o  Jag använder en klubba, jag.  Inte lika jämna bitar, men just inget sågspån, och samma funktion:  Lättare att servera många sorter samtidigt.

Men ett problem är att när en bit är uppäten, vilken sort är det jag ska fylla på med?  Det var därför jag föreslog noggranna anteckningar!

Och lycklig resa idag nu då, små getter!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #135 skrivet: 25 maj-12 kl 07:59 »
Funkar det inte alls med de där universalstenarna då alltså?

Jodå, det gör det visst, men jag skulle komplettera med en viltsaltsten. Den innehåller litet mer koppar som getter behöver. Har gjort som Skräptanten, sågat den i bitar. "Saltspånet" efter sågningen kan blandas i övrigt foder. Viltsaltstenen är grå - lätt att skilja från övriga.

Lycka till idag :D!
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 08:12 av Sussilo »

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #136 skrivet: 25 maj-12 kl 08:09 »
Lycka till 4-ever! Idag är det dags. Håller alla tummar jag har för att det ska gå bra. ( vilket det säkert gör så väl förberedd som du är ) Fantastiskt fint du ordnat till dem i bilen.  ;D ;D ;D Ser fram emot rapporten.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #137 skrivet: 25 maj-12 kl 08:11 »
Ja idag är det dagen med stort G  ;D
Ska bli himla kul att få hem de små liven!
Viltsaltsten sågad i bitar var det. Får fixa detta nästa vecka, de får klara sig med universalstenen till dess.

Tack alla för lyckönskningarna, rapport kommer, med bilder  ;)

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #138 skrivet: 25 maj-12 kl 14:06 »
rapport kommer, med bilder  ;)

Det ser vi väldigt mycket fram emot :D!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #139 skrivet: 26 maj-12 kl 23:42 »
Då är det dags att ändra rubriken till vi är GETÄGARE!!!  ;D :P
Ska försöka att avge rapport om hela äventyret!
Vi startade hemmifrån vid 17,30 med en vad vi trodde fullkittad bil, till tre killingar.
Det tar ju ett litet slag att köra och med ett stopp för mat (vilket tog 35 min i kö på mc donalds med bara en före oss :o)
så var vi framme vid 21-tiden.
När vi kom fram undrade de om vi verkligen skulle ha dem i personbilen?
-Ehh.. ja, klart att vi ska  ??? Blir det inte bra med 3 killingarna där?
-Jo, visst är det 2 killingar, men bocken är ett år!!
-Hmm.. någon hade glömt berätta det för oss  ::)
Jahapp, första överraskningen! Men men, då får vi ju omdirigera det hela och ha bocken där bak och killingarn i det inte kittade baksätet!
Bocken var inte alls imponerad av vårt tilltag, tydligen var han ranglägst.
In med de stackars killingarna i baksätet, men icke, den ena skulle studsa bak till bocken  :o mitt hjärta åkte upp i halsgropen - hur ska detta sluta?!?!?
Men det lugnade sig snabbt och verkade gå bra.
Då var det det där med att inte stanna bilen- hmm... och vi som behövde tanka  :-X
Jahapp mannen kör bilen fram och tillbaka - fram och tillbaka medans jag jagar bilen med slangen! Puh- full tank och vi är på väg igen!
Då uppstår frågan- hur ska vi kunna lasta av bocken utan att killingen hoppar ut också  ::)
Dumma jag kl 03,15 på natten, riiiiiktigt trött, kommer på den briljanta iden att stoppa in händerna där bak för att hålla killingen - FEL idé tyckte bocken och smällde till mig på fingrarna så det svider ännu!
Men avlastningen gick bra och sen var vi på väg hemåt!
Fundering- vilket blir bäst? Släppa de stackars killingarna i det nya gethuset och med en orolig matte som inte kommer kunna sova-tänk om de rymmer och är borta i morgon!!!
Det blev en snabbinrymning i en av boxarna i stallet så att matte kunde sova gott i morse!
Stackars små! Blivit öronmärkta ena dagen, flyttade andra dagen och sen hamnar man i en box utan mamma!
Nu har jag en fråga: hur får jag dem att få tillit till mig? De är superrädda och vill inte ens komma nära mig även om jag mutar med ALLT!
Körde och köpte lucernpellets idag för att kunna muta dem. Har provat med det mesta, men de bara blänger på mig från sitt hörn som om jag vore det hemskaste som fanns på jorden :-\
Inte kan jag väl jaga ifatt dem och kela med dem? Eller ska jag bara låta dem vara?
Satt ute i boxen idag någon timme och bara satt där med mina mutor.
Jag vill ju att de ska kunna följa med ut och gå så småningom i koppel - när ska jag försöka med att sätta halsband på dem?
Är med på att jag först måste komma över fråga 1 innan jag avancerar till fråga 2.
Lite bilder kommer också med rapporten fast jag får erkänna att fota var det sista jag hade i tanken  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
skräptanten, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser