Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö funderingar  (läst 7029 gånger)

Bell

• Västmanland
Hö funderingar
« skrivet: 01 maj-12 kl 21:57 »
Storbalar som öppnas, blir de dammiga av att ligga öppna någon dag eller är de dammiga från början då? Inomhus alltså.

<3 Även rosen har taggar <3

Strajder

• Aspegården
SV: Hö funderingar
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 19:40 »
Jag antar att du menar hö i storbal (och inte plastat ensilage). Om dammet som du syftar på är mögels så bildas det inte på någon enstaka dag efter att balen öppnats.

Hö i storbal är svårt att producera med acceptabel kvalité för mögelkänsliga djur som exempelvis häst. Det kanske är förklaringen till att många har gått över till ensilage trots kostnaden för plastning. Småbalshö eller löshö finns nästan inte att köpa längre eftersom maskiner och arbetskraft inte finns längre så de flesta blir hänvisade till storbal.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 10:34 »
Tack för svar :) Ja hö i storbal handlar det om.
Bra att få tankarna bekräftade innan jag diskuterar med bonden.
Antar att min höbonde hade ett riktigt botten år förra året. För flera av balarna är dammiga i mitten, inte det yttersta lagret som jag fått höra att de kan bli av lagring. Utan de är riktigt otäcka inuti.

Jag får hitta ny leverantör eller byta fodermaterial. Inte lätt då de flesta verkar göra storbalar även av ensilaget/hösilaget.
Har bara 2st hästar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 10:47 »
Prova att gå ihop med nån annan med få djur. Mer jobb att klödda med foder, men bättre med bra hö/ensilage.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Bell

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-12 kl 10:53 »
Ja det kan vara en lösning :) Bra idée. Något ska transporten andvändas till ;)

Jenova

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-12 kl 12:12 »
Jag har 3 hästar och har använt hösilagebalar i 4 år nu.
Du måste ha noga kontroll på vilken TS (torrsubstans) balarna har. TS är viktig för hållbarheten efter öppnandet. Ju torrare hö i hösilagebalen ju längre hållbarhet. Hösilage ska inte vara blött. (Priset blir också högre ju blötare det är. Då betalar du för hö+vattnet).
Det är stora balar jag köper och de varar i ca 3 veckor. De blir inte dåliga så länge värmen håller sig borta. Men när det blir för varmt ute så kommer betet och då behöver jag inte hösilaget, så det löser sig automatiskt.
När jag öppnar en hösilagebal så känner jag med en gång på lukten om den är dålig, ok eller bra. Något damm har jag aldrig varit med om i bra balar men viss typ av mögel kan damma. Mina balar står alltså ute och när jag öppnat dem så täcker jag över dem med en presenning, binder runt med elastiska remmar. Har fungerat utmärkt i dessa 3 år. Det är inte många dåliga balar jag fått men säljaren kommer och bytet ut dem så fort han får meddelande om det.

För många år sedan var jag på en foderstats kurs som hölls av en gammal erfaren hästkarl. Hans tumregel angående kvalitet på foder var: Ge inte hästen något foder som du inte själv skulle kunna tänka dig att stoppa i munnen (inte äta  ;)).
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 15:56 »
Min tumregel för hö respektive hösilage/ensilage är ganska enkel:

Hö är som knäckebröd - hanteras det som torr vara i alla led så håller det nästan hur länge som helst

Ensilage i obruten förpackning är som inlagd sill - håller ganska länge så länge burken är stängd

Öppnad ensilage håller som grädde - är det kallt så kan den hålla i flera veckor men kan haverera snabbt vid fel hantering

Djurens mat är likt det vi använder själva men det finns inga "bäst-före datum" så vi måste använda syn och luktsinne innan vi serverar!

Bell

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 17:19 »
Ja visst är det så, man måste vara nära maten. Jag "snusar" i höt, har slängt mycket hö i år, men började fundera nu då jag fått fram det som verkade vara några bra balar, luktade gott & frächt i de yttre varven medans de inre delen BLÄ, damm så det står härliga till. Det har sina fördelar med att vara dammkänslig själv oxå ;)

Men till vintern får jag som sagt var hitta på något nytt.

Kan man sprida ut ensilaget att torka så det håller sig längre när det inte går åt så fort? Finns ju mindre stora balar oxå.
Torrheten, något mer jag ska tänka på om jag ska köpa hösilage?

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 08 maj-12 kl 18:22 »
Jag anser inte att torkning av ensilage/hösilage är lämpligt. Även ett riktigt torrt ensilage, det torraste jag själv haft hade TS (Torrsubstanshalt) på 74% vilket innebär att det i en  rundbal på 200 kilo fanns 0,26x200=52 liter vatten. För att torka ner till TS=84% (hö) innebär att du måste bli av med 20 liter vatten.

I normalfallet ligger det som vi upplever som torrt ensilage runt TS 50-55%. För att få ner detta till hö så måste man bli av med 50-80 liter vatten!!! Att göra det utan en varmluftstork inom rimlig tid är inte möjligt.

Använd därför alltid ensilage som färskfoder. Veterinärkostnad eller nödslakt kostar mer än hästens grovfoder under flera år så det är dumt och oekonomiskt att chansa.

Bell

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-12 kl 19:40 »
Javisst är det så. Har aldrig behövt fundera på detta med ensliage tidigare då jag haft bra höbonde. Men nu har det strulat till sig så mycket att jag känner att detta var sista året med hö från den höbonden.
Bäst att fråga de som vet i god tid innan man gör något dumt.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser