Jag har 3 hästar och har använt hösilagebalar i 4 år nu.
Du måste ha noga kontroll på vilken TS (torrsubstans) balarna har. TS är viktig för hållbarheten efter öppnandet. Ju torrare hö i hösilagebalen ju längre hållbarhet. Hösilage ska inte vara blött. (Priset blir också högre ju blötare det är. Då betalar du för hö+vattnet).
Det är stora balar jag köper och de varar i ca 3 veckor. De blir inte dåliga så länge värmen håller sig borta. Men när det blir för varmt ute så kommer betet och då behöver jag inte hösilaget, så det löser sig automatiskt.
När jag öppnar en hösilagebal så känner jag med en gång på lukten om den är dålig, ok eller bra. Något damm har jag aldrig varit med om i bra balar men viss typ av mögel kan damma. Mina balar står alltså ute och när jag öppnat dem så täcker jag över dem med en presenning, binder runt med elastiska remmar. Har fungerat utmärkt i dessa 3 år. Det är inte många dåliga balar jag fått men säljaren kommer och bytet ut dem så fort han får meddelande om det.
För många år sedan var jag på en foderstats kurs som hölls av en gammal erfaren hästkarl. Hans tumregel angående kvalitet på foder var: Ge inte hästen något foder som du inte själv skulle kunna tänka dig att stoppa i munnen (inte äta

).