Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandning mellan isbar/silkes = gröna ägg?  (läst 2601 gånger)

shelale

• Västergötland
Blandning mellan isbar/silkes = gröna ägg?
« skrivet: 01 maj-12 kl 20:52 »
Det blev en blandning mellan silkes och isbar. Blir äggen gröna på alla ändå?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Blandning mellan isbar/silkes = gröna ägg?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 21:17 »
Ja om din isbar är "ren" och har dubbla bolag för grönt. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

shelale

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 21:35 »
Så det är inte helt garanterat alltså? hur vet man om de har dubbla anlag?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 07:11 »
Så det är inte helt garanterat alltså? hur vet man om de har dubbla anlag?

Det kan man nog aldrig till 100% riktigt veta. Det enda man kan få veta är att om det dyker upp en avkomma som inte lägger gröna ägg så bär föräldradjuren inte dubbla anlag ... För om de hade gjort det så ska inte det kunna hända (att det kläcks avkommor som inte är grönvärpare).

Och även om alla avkommor från "dessa" individer blir grönvärpare så kan man inte till 100% veta ändå att båda bär dubbla anlag. Kan ju t.ex. vara så att den ena bär ett anlag och den andra dubbla och då kommer alla avkommor lägga gröna ägg ... Men i nästa generation så kommer ju en del avkommor ärva ett anlag från den föräldern som inte bär dubbla vilket en dag kan visa sig när de paras med en annan som bär enkelt anlag eller med en icke grönvärpare (genom att deras avkomma kanske inte lägger grönt).

Jag har ett exempel här hemma, snoooopet ... ::) Köpte ägg där pappan var Isbar och mamman brunvärpare. Hönan närmare sig könsmognad, snart kommer äggen! Jag var så inställd på och fantiserade om vad det kunde tänka sig bli för grön färg. Så en dag ligger hönan och värper ... Jag passar på henne och ut kommer ... Ett beige ägg...!? WHUT!? ::) Så den Isbartuppen kan inte ha burit dubbla anlag, för om han gjort det hade hönan lagt grönt. ;D
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 07:17 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 08:53 »
Om en "isbar" inte har dubbla anlag för grönt, så är det en blandras. Tyvärr säljs det en massa avelsägg och kycklingar som kallas för isbar, men som är korsningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 08:56 »
T.ex. - Isbar med ärtkam.... Som man ser ganska så ofta. =/ Vad jag fått lära mig så har dessa ärtkamsisbar troligtvis araucana i sig någonstans som korsats in på senare tid.

Men sedan kan man ju undra lite om det här med brunvärpande "Isbar" t.ex ... Martin var ju inte helt klar med rasen (om jag inte missuppfattat det?) så kan det hända att enstaka individer från hans arbete inte bar dubbla anlag och dessa har slunkit igenom generationer och så småningom poppat fram? Utan att någon annan har korsat in något under tiden? I vilket fall som helst så ska ju Isbar lägga gröna ägg... Så om man visar sig ha individer som inte bär 2 anlag eller får sig en brunvärpande Isbar så avla inte vidare på dessa som Isbar.
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 09:02 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 09:15 »
Om en "isbar" inte har dubbla anlag för grönt, så är det en blandras. Tyvärr säljs det en massa avelsägg och kycklingar som kallas för isbar, men som är korsningar.
Sorry men det stämmer inte. "Ressesives are forever" du kan inte avla bort ett ressesivt anlag ( i detta fallet anlaget "ej gröna ägg" o) ur en population utan gentest. När anlagets spridning i en population är strax under 3% så möter det sin like såpass sällan att man inte klarar av att spåra det i populationen. Ett känt genetiskt faktum. Att gallara ut anlaget försvåras också av att tuppar inte värper  ;) Man kan alltså inte veta vilka anlag tupparna har och är dom heterozygota för O kan anlaget för ickegröna ägg spridas mycket i flocken innan man upptäcker problemet...

Då Martin använde bla New Hampshire och RIR så finns det brunväraranlag i isbar, vilket man också ser på den gröna äggfärgen. Isbaren hade lagt helt turkosblå ägg om det inte hade funnits bruna anlag i rasen.

Får man en brunvärpande Isbar bör man däremot inte använda den vidare i avel. Vet man vilken tupp som är far till henne bör man inte heller avla vidare på honom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 02 maj-12 kl 09:21 »
Sorry men det stämmer inte. "Ressesives are forever" du kan inte avla bort ett ressesivt anlag ( i detta fallet anlaget "ej gröna ägg" o) ur en population utan gentest. När anlagets spridning i en population är strax under 3% så möter det sin like såpass sällan att man inte klarar av att spåra det i populationen. Ett känt genetiskt faktum. Att gallara ut anlaget försvåras också av att tuppar inte värper  ;) Man kan alltså inte veta vilka anlag tupparna har och är dom heterozygota för O kan anlaget för ickegröna ägg spridas mycket i flocken innan man upptäcker problemet...

Då Martin använde bla New Hampshire och RIR så finns det brunväraranlag i isbar, vilket man också ser på den gröna äggfärgen. Isbaren hade lagt helt turkosblå ägg om det inte hade funnits bruna anlag i rasen.

Får man en brunvärpande Isbar bör man däremot inte använda den vidare i avel. Vet man vilken tupp som är far till henne bör man inte heller avla vidare på honom.
Ok,

men jag har stött på "isbarer" med ärtkam, och där några av avkommorna värpt vita ägg... Och isbarer med konstiga färger. Vill man ha renrasiga djur så får man ju slå ut djur som inte är rastypiska, och vara noga med att bara få in renrasiga gener i flocken.

Dessutom har jag faktiskt flera isbarer som värper ljust turkosblå ägg, och de kommer från gamla renrasiga isbarflockar, där ingen inblandning skett på flera decennier, minst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 02 maj-12 kl 09:54 »

Dessutom har jag faktiskt flera isbarer som värper ljust turkosblå ägg, och de kommer från gamla renrasiga isbarflockar, där ingen inblandning skett på flera decennier, minst.
Helt rätt. Äggfärgnyansen selekterar man ju genom avel. Gillar man ägg som är mer turkosgröna och kläcker från sådan ägg får man en spädning av de bruna anlagen och i förlängningen i princip ägg utan brun tint allas. Jag har själv hönor som värper av båda nyanserna men föredrar de med mer bruntint på Isbaren då jag har Araucana och Creme Legbar som värper blåturkosa ägg och de två raserna ska ju inte ha bruntint på äggen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 maj-12 kl 23:14 »
Bruntint? Har aldrig hört uttrycket... vad är det?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 07:41 »
Bruntint? Har aldrig hört uttrycket... vad är det?
I färgsammanhang (även utanför hönsvärlden  ;) ) använder man ordet tint (engelskt låneord) när man avser "en gnutta" en antydan" eller "en svag nyans"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 03 maj-12 kl 07:43 »
En gnutta låter bra, fin översättning.
Älskar att man kan säga på svenska.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 03 maj-12 kl 07:52 »
En gnutta låter bra, fin översättning.
Älskar att man kan säga på svenska.
Själv är jag tyvärr lite miljöskadad på engelska lånord då jag delvis växt upp utomlands och sedan i ett hem där det pratats mycket engelska pga mina föräldrars jobb. Ibland ligger helt enkelt de engelska orden och uttrycken närmre till hands  :-[

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 maj-12 kl 22:17 »
Tack... jag försökte nog betona det där så konstigt så jag fick inte alls ihop det. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser